Publicerat Januari 4, 200818 yr Snacka om att bli snopen när jag igår plockade ut dubbelstudsaren ur bilen och kolven var av. Lustiga är att jag ej märkte det när jag la in den i bilen. Enda jag kan påminna mig är att bössan välte kvällen innan förmodligen blev det någon spricka som sen öppnade sig när bilen skumpade på några dåliga grusvägar. Man kan tycka att den borde tåla mer och träet vid brottet ser sprött och konstigt ut i färgen. Kanske syns dåligt på bilden. mats
Publicerat Januari 4, 200818 yr Aj dåser inte bra ut ja man tycker att den bör hålla mer en att gå sönder på en dålig grusväg ???
Publicerat Januari 4, 200818 yr Håller med AndreaS, det ser ut som ett fall av Raggarömahogny, dvs röta. Raggarö
Publicerat Januari 4, 200818 yr Författare Skönt att fler har samma åsikt som jag. Kan tilläggas att bössan är inköpt i år visserligen något begagnad men ändå. mvh
Publicerat Januari 4, 200818 yr Trist. Men kolvar finns det folk som kan göra! Tur att du inte sköt eller liknande då det hände så det blivit nåt riktigt elände... /Mvh Jonas
Publicerat Januari 4, 200818 yr Från en som pysslat med träbåtar i mängder av förstörda år...det ser ruttet ut.... Den kolven har nog aldrig sett nån stockolja...
Publicerat Januari 5, 200818 yr Författare Från en som pysslat med träbåtar i mängder av förstörda år...det ser ruttet ut....Den kolven har nog aldrig sett nån stockolja... Var detta ett skämt telge ??? Bössan är nästa ny så hur skulle det kunna vara röta på grund av dålig vapenvård ??? ??? mvh
Publicerat Januari 5, 200818 yr Tror du kan få ny kolv på hemförsäkringen. Bröt av en kolv på hagelbrakaren för en del år sen o fick ut en ny på försäkringen. Fick en spricka i drillingkolven oxå för många år sen men den är så hiskeligt dyr så ny kolv på hemförsäkringen den gången var nog omöjligt.. Bössan mer värd än dåvarande hem... : den lagades med lim o nån träbit som ilägg. Säkerligen vet ni sånt här men en bösskolv är mycket känslig i kolvhalsen i sidled eller hur man ska säga. Hagelbössekolven gick av i ett fall från sittbrädan ner i båtbottnen ca 40-50 cm.. Drillingen hade jag i fodral, "kulig" polare skulle skoja o köra nära mig o bilen o tuta. Kolven tog i hans front o pipan trycktes in i bakluckan på min gamle golf. Blev buckla i båda bilarna och en spricka i kolvhalsen. Som väl var så blev trycket på vapnet på längden o inte i sidlen då skulle det förmodligen bli flis av hela arvegodset. Inge kul med bruten kolv på sånhär bysse..
Publicerat Januari 5, 200818 yr Var detta ett skämt telge ??? Bössan är nästa ny så hur skulle det kunna vara röta på grund av dålig vapenvård ??? ???mvh Kan naturligtvis ha fel...men det såg i alla fall ruttet ut på bilden :-[
Publicerat Januari 5, 200818 yr Lite knackig ekonomi hos Merkel säger ryktena, tydligen så illa att man importerar halvrutten fura från Azerbadjan och bygger DS kolvar av. Stålet är gamla isbrytare från Murmansk, så kontaminerade av radioaktivitet att recknagel riktmedel är onödigt ;D ;D Enda kolven jag slagit av nånsin var efter en batalj med en seg grävling och skotten tog slut i tonåren. Det spettet var en Baikal och jag bar den hem i en ICa kasse efteråt...men med grävlingen i andra handen 8) Valnöt ser ut så där i texturen, dock har det varit uppenbara spänningar i trät tidigare allt att den varit i batalj med grävling likt ovan hos förra ägaren som skapat osynliga sprickbildningar. Väldigt mystiskt brott dessutom..liksom längsled ??? Köpte du den på Torsbo?
Publicerat Januari 6, 200818 yr På första bilden ser den faktiskt rötskadad ut, men det är sådan oskärpa så det går inte riktigt att säga. Det är ju ett hårt och därmed rätt så sprött träslag, så en liten osynlig spricka gör ändå en rätt stor skada som efter en smäll på "rätt" sätt gör slut på kolven. Är kolvträt friskt ska det ändå gå att laga tycker jag. //Roggman66
Publicerat Januari 7, 200818 yr Författare Tar det inte så hårt att kolven gick åt skogen. Hade lite planer redan innan att låta göra en ny kolv. Denna passar mig inte riktigt hundra och sedan är jag förtjust i ”engelska kolvar” tycker det ska vara en sådan på en s/s med dubbeltryck. Mottar gärna någon bild på någon snygg kolv som skulle kunna passa till min DS. PS. Det är en Merkel 141E. mats
Publicerat Januari 7, 200818 yr Kolven får du på hemförsäkringen. Är det första gången du slagit av en kolv? Nybörjare....! ;D ;D
Publicerat Januari 7, 200818 yr Klåpare skulle jag vilja säga ;D ;D ;D Har aldrig spräckt någon kolv, skjutit sönder någon, men aldrig spräckt genom fall eller något. Skaffa plast det håller ;D Mvh!
Publicerat Januari 7, 200818 yr Författare Är det första gången du slagit av en kolv? Ja, faktiskt men det beror nog på att jag de första tjugo åren jagde med en gammal Suhl. Otrolig"kvalitetsvapen" köpte den för fem hundra kronor och nu har sonen ärvt den och den fäller rådjur på avstånd jag inte våga skriva här ;) Skaffa plast det håller Hade jag gärna gjort om det funnits. Kul att se andras min om man kom med en DS med plastkolv :D mvh
Publicerat Januari 7, 200818 yr Hade jag gärna gjort om det funnits. Kul att se andras min om man kom med en DS med plastkolv :D Ja, Det hade varit roligt! En sådan hade jag också köpt bara för Att..! ;D
Publicerat Januari 10, 200818 yr Författare Varit och lämnat in bössan idag till en vapenhandlare och den skickas förmodligen till Tyskland för en ny kolv. Tittade även ut en kikare till bössan det blev en Schmith&Bender 1,1-4x24 med belyst riktmedel hittade ett som passade mina ögon riktigt bra. Ringde även och skadeanmälde till försäkringsbolaget så för en självrisk på 1500 kr får jag en ny kolv. Ps gällde bara om man hade en allriskförsäkring och det hade jag så kolla era hemförsäkringar för det är inte alltid den finns med som standard utan är ett tillägg.
Publicerat Januari 12, 200818 yr Tror du kan få ny kolv på hemförsäkringen.Bröt av en kolv på hagelbrakaren för en del år sen o fick ut en ny på försäkringen. Fick en spricka i drillingkolven oxå för många år sen men den är så hiskeligt dyr så ny kolv på hemförsäkringen den gången var nog omöjligt.. Bössan mer värd än dåvarande hem... : den lagades med lim o nån träbit som ilägg. Säkerligen vet ni sånt här men en bösskolv är mycket känslig i kolvhalsen i sidled eller hur man ska säga. Hagelbössekolven gick av i ett fall från sittbrädan ner i båtbottnen ca 40-50 cm.. Drillingen hade jag i fodral, "kulig" polare skulle skoja o köra nära mig o bilen o tuta. Kolven tog i hans front o pipan trycktes in i bakluckan på min gamle golf. Blev buckla i båda bilarna och en spricka i kolvhalsen. Som väl var så blev trycket på vapnet på längden o inte i sidlen då skulle det förmodligen bli flis av hela arvegodset. Inge kul med bruten kolv på sånhär bysse.. Den polaren hade fått se fram emot en låååååångsam garotering, that´s for sure... >