Publicerat Januari 5, 200818 yr Eftersom rådjuren just etablerat sig här på våra marker och de anses lite som "exotiskt" vilt ännu ;D så har jag några frågor till folk med mer erfarenhet! Hur bäst bestämma om det är killing eller smaldjur som skjutits i december? Vi hade nämligen en riktigt stor diskussion här om vilkendera det var....vi hade då licens att skjuta kid och bock. Har hört så många teorier att jag bara känner mig tvungen att fråga ;D tänder? vikt? utseende?
Publicerat Januari 6, 200818 yr Förstår inte frågan riktigt. Ser du skillnad på en kviga och en älgkalv? Det är samma sak. Kiddet är mindre, följs ofta av en get. Att under pyrschjakt avgöra om det är ett smaldjur eller en liten bock som tappat hornen eller en get utan kid är hart när omöjligt. Ligger djuret där så ses det ju främst på huvudet, kid har kortare huvud. Kolla min jaktdagbok så finns det en bild på ett decemberkid där. /Mvh Jonas
Publicerat Januari 6, 200818 yr Författare ;D jo det ser man ju men nu var det såhär att en person hade skjutit 2 st "killingar", sen kommer en annan person och säger: "Det där kan inte vara killingar, dom väger för mycket...". Jag själv var helt säker på att det var killingar på grund av utseendet på just huvudet. tror dom vägde 14 kg flådda. Detta spelar ju iofs ingen roll nu men jag bara undrar om man kan säga direkt på t.ex. vikt vilken sort det är frågan om
Publicerat Januari 6, 200818 yr Ja, då måste det vara kid. 14 kg vägde det kid jag sköt i september, lär vara något kilo till nu. /Mvh Jonas
Publicerat Januari 6, 200818 yr Ja, då måste det vara kid. 14 kg vägde det kid jag sköt i september, lär vara något kilo till nu./Mvh Jonas Naturligtvis var det i oktober jag sköt det. I september får man inte skjuta kid här. :-[ Skrev fel... /Mvh Jonas
Publicerat Januari 28, 200818 yr Måste notera en sak här nu. Du sade att det vägde 14kg när det var flått? Menar du passad? Flådd killing väger inte 14 kg, det kan jag ge bort min lilltå på.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Måste notera en sak här nu. Du sade att det vägde 14kg när det var flått? Menar du passad? Flådd killing väger inte 14 kg, det kan jag ge bort min lilltå på. Kan bara hålla med schaman , iof så jagar jag inte i norr och således helt ovetande om era vikter. Men mina augustibockar väger 14-16kg ... ( utan huvud , päls , tarmar och ben. ) Och jag tvivlar starkt på att era kid väger lika mycket som våra vuxna. Mvh..
Publicerat Januari 29, 200818 yr Författare Ok. Dethär måste då ha varit smaldjur alltså.... kunde själv ha svurit på att det var killingar men så är jag heller ingen expert : tack för svaren
Publicerat Januari 29, 200818 yr Det sägs ju att rådjur är större i norr. Men jag har aldrig läst nån fakta om hur mycket mer. Om era kid väger 14kg slaktkropp så är ni ju lyckligt lottade. Här står det lite mer om vikt/priser , om du vill läsa. Mvh.. http://www.jaktsnack.se/index.php?topic=9345.0
Publicerat Januari 29, 200818 yr Författare hmmm... jäkligt knepigt dethär.... ??? ??? Eftersom vi inte har någon kraftig stam här ännu kan man ju kanske tänka sig att djuren växer sig större än så länge .... Ett par bilder på rådjur som jag skjutit kommer här Första är en väldigt liten killing, den andra också en killing men avsevärt mycket större skjuten ganska kort efter den första och sista bilden är....ja vad? ;D
Publicerat Januari 30, 200818 yr Den övre är ju större, men ser ändå ut mer som en killing i skallen än den nedre.. Fan så knepigt. Men ett bra sätt att ta reda på vad man skjutit är att när man flår killing är det lika tungt som att dra bak förhuden typ..(antar att dom flesta har lätt för det, ta inte anstöt om så inte är fallet ;D) Att flå getter eller smaldjur & bock är fan så mycket jobbigare.