Publicerat Juli 17, 200520 yr Hej har två Petit Basset Griffon Vendeen som i huvudsak driver rådjur i ca 20-60min Drar det iväg rakt utt så släper dom oftast inom 5min Haren kan den äldre håla på med en hel dag > medans den unga jagar ca60min Räv tills dom går i gryt eller det drar ivägför långt Så håler dom sig bara någotsånär inom områdett så släper dom inte Spår går dom på allt som vi provat änu med 70-80% uppklarade Dom resterande 20-30% har antingen inte kunats konstateras som skadade eller så har dom gått så långa sträkor att spårningen blivit omöjlig på grund av markgränser > Så den som vill ha hjälp med lite jakt med hund så är dom tillgängliga under vekorna Och 24tim dygnett för eftersök Område ca 15 mil med Borås som uttgångspungt http://www.jaktsidan.se/coppermine/albums/userpics/10227/3hundar_WEB_WEB.jpg[/img] Om det är någon som saknar jakt mark så kan jag även tängka mig att låta (den dom) delta i kråk och rävjakt Kan även bli någon vanlig Rådjurs jakt ( Ibland blir man ju inbjuden på jakt där man får ta med någon ) Nya jägare har företräde Mvh Anders Hj
Publicerat Juli 18, 200520 yr Författare HISTORIK om rasen Rasen härstammar från Frankrike och kom till 1940 då man efterlyste en mindre drivande hund, än den dåvarande Grand Basset Griffon Vendeen, man började därför avla på de minsta Grand hundarna och efterhand kom Petiten till. Den skulle på den tiden ha krokiga framben och den kvar levan ser vi än idag på några av våra hundar fastän standarden idag föreskriver raka framben. 1976 ändrades standarden för Grand och Petit och då gällde det först och främst mankhöjden. Nu sammanfaller mankhöjden på dessa över några cm, och det kan alltså hända att en Grand är mindre än en Petit, men båda följer sin egen rasstandard. 1973 kom den första Petiten till Sverige han hette Hubbestad Harrod var inköpt av välkände Hubbestads Kennel på Harrods i England, därav namnet. 1975 importerade Idolens Kennel Martina Hoffmann en tik också hon från England, tyvärr omkom hon, nästa tik även hon från England Akerwood Alpha imp. av Ranåker och första kullen föddes e Harrod och Alpha 1977. Alpha fick 2 kullar med Harrod, tyvärr kom det en del Grand liknande hundar i dessa kullar. 1979 imp. Ranåker en holländsk hane vid namn Nounours Des Barbus D´entre Lac.I kombination med Alpha föddes det flera champions bl.a Copin som vi återfinner i näst intill alla stamtavlor. http://www.pbgv.se/Default.asp
Publicerat Juli 18, 200520 yr Författare JA men dom jagar bra Och komer tillbaka så man kan släpa i en ny såt ;D :-* 8) ;D
Publicerat Juli 18, 200520 yr De ser trevliga ut, och jag har iallafall mött två sådana som jagat riktigt bra (av två möjliga). Men pälsen :- ....? Hur mycket tid får du ägna åt att rykta bort kvist efter en jakt, och hur mycket snö drar de på sig på vintern?
Publicerat Juli 18, 200520 yr har också jagat med en sådan men efter 1 drev såg det ut som man hade försökt dränka hunden i en gjyttepöl och inte blev det bättre ju längre dagen gick... ps den jagade bra och drev i 40-45 min ungefär ds
Publicerat Juli 18, 200520 yr Författare Den äldre har vi som sakts tidigare i en anan tråd haft problem med magen som visade sig att det var glutenalergi Och så fick hon borelia och den andra fästingburena smitan Då var hon nära att dö Den starka medesinkuren skadade henes pälsanlag Hon har nästan bara täkhår och inga underhår Så hon blir blöt så fort det rengnar lite Unghunden har en mycket bra päls Det är som att hälla vaten på en gås Kan få lite broblem med blötsnö Som klumpar sig på tasarna men det är lät att avhjälpa genom trimning av pälsen på tasarna Trampdynorna har det aldrig varit problem med (Har jagat som mäst 6 dagar i rad )
Publicerat Juli 21, 200520 yr Mycket trevliga hundar dom gångerna jag träffat dom prep! Hoppas du kommer med till halmstad nångån när du orkar så man får se dom in action också
Publicerat Juli 21, 200520 yr Författare Min erfarenhet av PBGV (=Petit BassatGriffon Vendeen)Härrör sig från dels en nu 11år gammal tik från Rainstones kennel (Koberg utanför Vänersborg, Dels en snart1,5-årig tik från Rotvältans kennel (Edsvalla utanför Karlstad).Tydligen en syster till hunden i föreg svar. Dessutom har jag naturligtvis under de här åren inhämtat erfarenheter från många andra som har erfarenhet av rasen. Den generella beskrivnigen i föreg svar stämmer nog överlag på rasen enligt min erfarenhet.Mycket social och trevlig familjehund. Driver rådjur så länge dreven håller sig någorlunde i närhten av upptaget. Min gamla hund går aldrig utom hörhåll. Unghunden är lite själv-ständigare och verkar hänga på längre. Gamla hunden har på äldre dar blivit som många drevrar ganska duktig på hare. Det har hon drivit i upp till 2.5 tim. På räv blir inte dreven så långa eftersom räven i regel går på större arealer,där kanske unghunden blir bättre. Hunden driver det som först kommer i dess väg med färska slag. Vilket viltslag det blir kan man ju inte styra. För den gamla hunden har vi till dags dato kommit up i 98 rådjur som hon drivit fram till skott, och för unghunden hittills 4st. Den gamla hunden är i likhet med de flesta av rasen en mycket duktig eftersökshund vid linspårning. mitt längsta lyckade eftersök hittills är ca:8 tim på ett skadskjutet rådjur. Rasens generella problem anses vara söket. Men där beror det väl mest på att många väntar sig ett självständigt och stort sök. Enl min mening så kan man inte begära självständighet i skogen och samtidigt behålla rasens kontaktbenägenhet. Och då föredrar jag det senare. Som hundförare får du i stället gå lite mera, vilket också har den fördelen att man lär känna marken bättre. Ett större problem är i så fall hårlaget som gör att det fryser i mycket snöklumpar i pälsen. Kan delvis förekommas med rikliga mängder matolja i pälsen. Som vanligt gäller att välja hund från kennel som avlar på jakt. Det finns rätt många hundar som är mera sällskapshund än jakthund. Seriösa uppfödare ställer ofta krav på köparen att ställa upp på jaktprov med hunden. Bettfel förekommer,och något fall med epilepsi har jag hört talas om, men överlag en mycket frisk ras. Hör gärna av dig om du vill ha mera bassetprat. I så fall kanske telefon är lättare. Lycka till med hundvalet. Deta skrevs för 1.5år sedan
Publicerat Februari 19, 200620 yr ;D tjenna prep! jag e oxo boråsare! har en jakt kompis som har en sån där... den jagar bilar, cyklar, älg, joggare mm. något rå i bland. inte för att klanka ned rasen på något vis, våra jaktgrannar jagar med basset och den ena av de två är en riktig kanon basset. själv jagar jag med en lydig Drever och snart en ny stövare igen..... Kul med boråsare på forumetkanske skulle ordna en träff på FOK`s trap bana till våren?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.