Publicerat Januari 9, 200818 yr Hello! Haft en liten träff ikväll o skjutit lite i mörker med eftersökslampor och pannlampa. Några spår la jag i eftermiddags också så de blev lite mörkerspårning med. 3 gubbs som gick o prata med lampor bakom hundföraren ger en del störning för jyckarna... Inget man sysslar med under ett eftersök men på spårprov så förekommer det, eller tja har gått några eftersök där medföljare har j-kligt svårt o hålla käft också.. Kan säga att eftersöksskytte i mörker är något mycket nyttigt för de som tänkt syssla med eftersök på natten, men även för de gamla rävarna går det upp ett liljeholmens… Så tänkte ge er ett tipps på vägen.. Tog vanliga tavlor sådana med anatomin på baksidan från jägarförbundet och klistrade på bitar av reflextejp där ögonen satt. Även ett par andra tavlor/duellmål jag gjort själv med grishuvud bl. a. Även där med reflex för att efterlikna de lysande man brukar se från viltets ögon. Killarna och jag hade vår vanliga utrustning men pannlampa och lampa på byssen. Har förut alltid använt mig av öppna riktmedel. Nu upptäckte jag (vilket jag iofs märkte på ett eftersök härförleden) att det blir reflektioner i rödpunktsiktet av pannlampan, skit knasigt men det gick ändå att få till hyfsade träffar om hållet inte var allt för långt. Får försöka komma ihåg o släcka pannlampan innan skott så blir det bra. Brukar iofs släcka om jag släpper hunden eller står på pass under ett eftersök nattetid. Dessutom regnade det konstant hela kvällen, gö rde hela ännu mer verklighetstroget med dis och fukt på lincer m.m. Vapenlampor var bl. a. min TACMIII eller va den heter och så Surfire G2 och någon som säljs under namnet ”grislampa” tror det är ungefär samma som heter ”Vakjakt” Behöver jag säga vilken som lös med vitast o mest koncentrerat ljus… ;D Totalt kass var ”grislampan” Möjligt att den fungerar om man använder den olagligt som namnet antyder och en rejäl ”termos” till kikare på vakbössan. Själva skytte blev ganska verklighetstroget iomed att det ibland inte gick att avgöra var kroppen var på målet och fick inrikta sig på att hålla på ögonen. Antingen mellan, om det var två annars rakt på de mål där bara att öga syns. De med bättre lampa hade givetvis lättare o välja riktpunkt. En nyttig övning som det inte är många som gör eller gjort förrän man helt plötsligt står där i mörkret och skottchans kommer o går på någon sekund och då först kommer man på att man har undermålig utrustning. Haft liknade övningar i dagsljus med samma gubbs och träffarna satt i jämförelse helt åt h-vete hos oss alla till en början... :
Publicerat Januari 9, 200818 yr Ett litet tips härvidlag vad gäller skytte i allmänhet, tag en djurfigur och klipp ur siluetten, dvs endast figurens riktiga siluett blir kvar. Det blir en väldig skillnad för många att skjuta på ett sådant mål, speciellt om det ligger lite stress moment inlagt så man har lite puls, armhävningar, språngmarsch innan skott edyl. Ett mål som man regelmässigt träffar när hela tavlan är med, blir väldigt litet helt plötsligt, testa får ni se.
Publicerat Januari 10, 200818 yr NS! Skulle vara intressant att få veta vad du använder för prylar vid eftersök, både dag och natt. Gärna med bilder. Gjorde ett par mörkereftersök nu under julhelgen på rå och det var väl inget jag direkt saknade men kanske finns det något som kan vara "nice to have". /Må
Publicerat Januari 10, 200818 yr Författare Inte vet jag om jag har "rätt" grejer... :- Finns kanske bättre alternativ. Har en SILVA orienteringslampa på huvudet och ett 9 amp batteripack och ett 4.5 amp i reserv. Orienteringslampor är dyra, räkna med minst ett par tusen spänn... Men det är svårt o hitta något bättre. Sen beror lite på hur man jobbar med eftersök, är man inte så intresserad av vad man kan hitta på marken så klarar man sig med någon form av ledljus men mycket info går då förlorad. Vapenlampan är en TACM III köpt för åtmindstonde 7-8 år sen och den fungerar helt perfekt, då var den dyr som satan. 1300-1400:- går nu ta hem för sådär 700:- från staterna. Har köpt ett fäste från racerback, nått universal kikarfäste med weaver klack o sätta på pipan. Blev lite sur för fästet gav jag 475:- med frakt men går tydligen ta hem själv för ca 50:- Fästet passar även på enkel hagelpipa. Har ett fäste på hagelpumpen o ett på studsarn o ringen sitter givetvis på lampan. Snabbt o smidigt att sätta på lampan eller flytta den mellan vapnen. Men va det gäller rådjur så brukar sällan vapen användas, det blir oftast hund och kniv som avslutar de eftersöken om djuret lever vill säga. Edit: ähh.. glömde bilder, ska försöka fixa några frammåt dan.
Publicerat Januari 10, 200818 yr Petter på Robsoft har snackat i ett par år att vi skulle göra något liknande och träna lite mörkerskytte. Men hittills ligger det bara på planeringsstadiet. ;D
Publicerat Januari 11, 200818 yr Hej, Det är bra övningar som du beskriver. Vi har pysslat med dom i flera år, både på åtel och som eftersöksjaktstig där du följer en snittslad bana i tätningar och får skjuta i strålkastarsken med kvistar och skit i vägen. Ger verkligen a-ha upplevelser. Nu har jag köpt figurer i kanalplast som är helt utentiska i färg och storlek utan några vita ramar runtom som underlättar mörkerskytte. Har så här långt räv, gris och rådjur med en antomisk baksida. (dyra som fan ) Tanken var egentligen att jag skulle träna långhållsskytte med dom men det ena utesluter ju inte det andra. En tråkig som kommer nu de närmaste månaderna, en bra tid för liknade övningar. Skall försöka bifoga lite foton. MVH
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Tog ett foto på Tacm lampan och fästet jag har. Fästet gav jag 475 för som sagt o det går att beställa på Ebay för 56:-... Snacka om att jag blev lurad... Sköt lite ikväll oxå. 2 andra killar med surfire och min var klart bättre nu oxå. Alltså inget fel på den första vi testade med. Koncentrerade mig ikväll helt på "ögonblänket" Blev lite frihands presicionsskytte mot den lilla pytte reflexen... Fick iallafall in 3 av 4 direkt dödade träffar vid första försöket på cirkus 70 m frihand ;D Lättare att håll in alla skotten i direkt dödande område på frontmål när båda ögonen syns. E ju bara till o hålla mitt emellan
Publicerat Januari 11, 200818 yr Har stått på grisbanan 80m och skjutit med hjälp av strålkastare ....... det är lite anorlunda .... men förbannat bra träning ... för det är fan inte lätt.... /J
Publicerat Januari 25, 200818 yr Ska fixa någon permanent lösning på vapenlampa till nästa vapen projekt, jag mailade en skjutbana som brukar vara lite uppfinnings rik om mina ideér kring eftersöksskytte, men inte hört något än, skulle det bli något av det hela så kommer jag skicka in en länk.
Publicerat Januari 25, 200818 yr Skulle behöva ett pipfäste till studsaren också. Har ett likadant som på NS bild på kombin. Var köper man ett smidigast?
Publicerat Januari 26, 200818 yr Författare Skulle behöva ett pipfäste till studsaren också. Har ett likadant som på NS bild på kombin. Var köper man ett smidigast? Såg att racerback har sänkt priset till 249:- o så kommer väl frakten på. Så nu har de bara ca 225% påslag.. http://www.racerback.se/universal-faeste-p-93.html
Publicerat Januari 26, 200818 yr Författare Hittade den här oxå.. http://www.amazon.com/Universal-Rifle-Barr...043&sr=1-10 Intressant med en skena på var sida. Lite skillnad på pris... :
Publicerat Februari 7, 200818 yr skulle vara roligt om någon här på forumet kunde fixa till en träff och köra en eftersöks stig någon gång mvh ,samme
Publicerat Februari 7, 200818 yr Författare Försökte ta en bild i mörkret på grisen med reflexöga. Få se om det syns nått. Det regnar oxå!
Publicerat Februari 7, 200818 yr Hej! Det här med fästen och lampor på pipan...tänk på att provskjuta med grejerna på för träffläget kan ändras med lampfästet på... Ett tips Christer