Publicerat Januari 12, 200818 yr Jag har just börjat att oljebona stocken på en av mina hagelbössor. Jag har tänkt att arbeta upp en sådan blank och fin finish som man ser på riktigt exklusiva bössor. Oljan jag använder är Schaftol premium gold. Jag har arbetat in 10 lager olja nu jag har börjat lära mig knepet med lite olja och mycket gnidande. Oljan går inte in i stocken länge utan lägger sig som en hård yta utan på. Finishen är okey även om det är lite porer i trät som måste fyllas i. Jag har tänkt att förtsätta med denna oljan kombinerat med lite lätt slipande med 1000 papper och stålull tills utan är helt jämn. Nu till frågan. Är det någon som har erfarenhet av andra stockoljor för detta ändamålet? Det finns ju färdiga paket från både Napier och CLL som har oljor för olika stadier i procesen. Är det någon som har erfarenhet av av dessa?
Publicerat Januari 16, 200818 yr Jag har som hobby en hel del slöjdarbete i min verkstad. Har tillverkat många hundra knivar, och ett 30-tal stockar. Jag använder terpentin samt rå och kokt linolja. Tillvägagångssättet är med dessa traditionella medel helt olikt det du beskriver, med bl a långa härdningstider.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Jag har som hobby en hel del slöjdarbete i min verkstad. Har tillverkat många hundra knivar, och ett 30-tal stockar.Jag använder terpentin samt rå och kokt linolja. Tillvägagångssättet är med dessa traditionella medel helt olikt det du beskriver, med bl a långa härdningstider. Ehh...Jag sitter på en familjehemlighet om dylika saker som blandningar etc. Men kan säjas den där soppan du ovan nämde har vissa nackdelar om det blir lite för mycket av varan... Metalldelar både ute och inne i pangen blir lätt ansatta av detta jox och följden blir kleti klet 8) Dock oavsett vilken stockolja man har så gäller det att gnida..gnida utav helvete..Gnider man blir det varmt--blir det varmt öppnar sej porer. Själva gnidandet är också en slipning.. Bara det att sitta och gnida på en låt oss säja framstock framför tv.en en kväll,kan lätt feltolkas då andra kan tro att man sitter och runkar
Publicerat Januari 19, 200818 yr Hej, jag har provat lite olika varianter genom åren men numera har jag fastnat för CCL "kitet" som jag tycker funkar bra. Givetvis kräver det en massa gnuggande och tålamod så att oljan hinner härda men slutresultatet blir riktigt bra! MVH Henrik
Publicerat Januari 22, 200818 yr Hej, Nu är jag tillbaka med en ny signatur för den gamla funkar inte. Tack för tipset med CCL. Jag har faktiskt testat deras "conditioning oil" i helgen och blev mycket imponerad av resultatet. Skall nog testa kitet på nästa bössa.
Publicerat September 21, 201015 yr Jag har som hobby en hel del slöjdarbete i min verkstad. Har tillverkat många hundra knivar, och ett 30-tal stockar.Jag använder terpentin samt rå och kokt linolja. Tillvägagångssättet är med dessa traditionella medel helt olikt det du beskriver, med bl a långa härdningstider. Skitgammal tråd men ämnet är äldre... Min fråga är: Kan man olja in stocken för mycket? Jag oljar och oljar men stocken är fläckvis torr efter ett par timmar trots ca 30 inoljningar med outspädd gammal (till åldern) svensk rå linolja. Och en fråga till: När jag är klar med behandlingen med den kokta linoljan, kommer doften från stocken avta i och med den härdade ytan?