Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klickande cz 452.

Featured Replies

Publicerat

Har en cz 452 22lr sedan två år tillbaka. Den har funkat helt klanderfritt och jag har varit väldigt nöjd. Men nu har den börjat klicka. Jag trodde först att det var smuts i slutstycket så jag rengjorde det ordentlig. Det blev lite bättre men den klickar fortfarande ganska ofta. Mycket irriterande. Är det någon som upplevt samma sak eller vet hur man kan åtgärda detta?

Publicerat

har inte vari tmed om samma sak..

man tror att det kan vara skagstiftet som börjar bli ner nött ???

Publicerat
  • Författare

Jag har skjutit ca tusen skott.

Publicerat

Hur gammal är ammon?...eller rättare sagt, hur förvaras den?...har varit med om ammo till 22lr som har börjat klicka med några år på nacken...de kan ha varit utsatta för fukt.

Testa med att byta ammosort eller köpa nya skott...

Om inte det fungerar jämför slagstiftet från din bössa med slagstiftet från en ny bössa....kan ha gått sönder.

Hur blir märket i tomhylsan?....jämför med gamla tomhylsor som du skjutit (om det finns kvar några)....ifall märket är grundare än vad det var tidigare. Isf kan slagstiftet fått sig en törn....alternativt att fjädern som "skickar iväg" slagstiftet har mattats ner såpass mycket att den inte orkar driva slagstiftet med kraft nog att få skottet att brinna av....iofs konstigt på bara 1000skott, men man vet aldrig.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ammon är ganska ny och förvaras bra. Om man laddar om en kula som klickat så går det bra att skjuta. Då klickar det oftast inte.

Publicerat

Hade exakt samma problem med en 22WMR, efter byte av slagstiftet fungerade den klanderfritt. Innan detta ver gjort klickade den typ vart 3:e skott  :(

Jag jämförde utseendet med ett nytt slagstift men kunde inte med blotta ögat se så stor skillnad....men i dessa sammanhang är det ju ganska små marginaler som står till grund för resultatet.

Publicerat
Ammon är ganska ny och förvaras bra. Om man laddar om en kula som klickat så går det bra att skjuta. Då klickar det oftast inte.

hmmm....kolla upp fjädern i slutstycket och slagstiftet.

är dock fortfarande lite lur om att det är ammon som felar...tävlade med 22lr (korthåll) och i varje "bigpack" man köpte (1000st skott) så var det alltid nått gäng som klickade....

Prova köpa en annan ammosort eller en ny ask med samma som du har.

eller om du har möjlighet att låna ett tiotal skott från en kompis och testa med.

Publicerat
  • Författare

Jag har just nu cci mini mag men har även en ask winchester subsonic som jag inte provat än. Jag ska prova subsonic ammon om den klickar då får jag se över slagstift och fjäder. Den klickar ca vart tredje skott och det funkar inte.

Publicerat
Jag har just nu cci mini mag men har även en ask winchester subsonic som jag inte provat än. Jag ska prova subsonic ammon om den klickar då får jag se över slagstift och fjäder. Den klickar ca vart tredje skott och det funkar inte.

prova med det...billigare att testa med ammon nu, istället för att köpa nytt slagstift/fjäder och upptäcka att problemet kvarstår ;)

Publicerat

Har du torr tränat med bössan?

Det är döden för vissa 22or vet tyvärr inte hur denna modell klara det,men har stiftet ingen mekanisk stopp slår det i pipan vid tomklickning och kan skada både pipa och stift

Publicerat
  • Författare

Har nog aldrig tomklickat. Det är ju inge kul om det inte smäller. :)

Publicerat
  • Författare

Var och provsköt med 22an igår. Hade ny ammo men den klickade igen. Med förra ammon (cci mini mag)klickade ca vart fjärde skott. Nu med det nya ammon (winchester subsonic) blev det bättre. 2 klick på 30 skott. Nu har jag plockat isär slutstycket och rengjort det ordentligt. Ska prova igen. Blir det inte bra får jag byta fjäder och slagstift. Är det någon som vet vad det kan kosta? Och var får man tag i det?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Har nu provat lite olika ammo och skjutit en hel del. Bössan har inte klickat på länge. Sköööönt. :)

Det måste ha varit ammon det va fel på.

• 1 month later...
Publicerat

riktigt skumt det där, för ammon från samma låda klickade aldrig på min 22:a. eller minns jag fel, streif?

Publicerat
  • Författare

Nä. ammon som klickade i min bössa gick fin fint i din.