Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

JA!! min fauve har....

Featured Replies

Publicerat

blivit jaktchampion. En omöjlighet hade jag nog sagt när jaktsäsongen startade.

Det hela började i alla fall men en utställning i Sundsvall 6 oktober då min kusin ville ha sällskap dit. Det blev där 1, CK, CACIB och BIR. Utan jaktprovsmerit så får man inget cert, så därför blev det en anmälan till ett rörligt jaktprov.

19 okt. utan för Finspång var det dags, och ett 3:dje pris skulle vara en bra start tyckte jag då.

Upptag och drev på rådjur i 30 min, 45 min för att sedan stanna vid 53 min endast 7 min från ett 1:a pris. Detta var ju över förväntan.

Såg sedan att min hemklubb ordnade ett INT jaktprov 6-7 nov utanför Enköping och det på min frivecka och skickade in en anmälan dit.

Det blev totalt 11 hundar som kom till start, lyckades där bli 4:a med ett 1:a pris.

Nu hade tanken på ett championat väckts, anmälan till ett nytt prov 3 veckor senare.

27 nov utan för Finspång igen och dags för start, upptag och drev, gick utom hörhåll, kallade in henne på drevlöpan efter 2 timmar och tanken på ett nytt 1:a pris var som bortblåst.

Efter lite fika så släpptes hon på nytt och tog upp, efter 1 timme så gick vi in i drevet för att se vad hon hade i nosen, ett rådjur stöttes ut över våra spår och där slutade hon driva och kom till oss. Ja! Det blev ett 1:a pris igen.

Nu var det dags att dra till Egypten i 2 veckor och där rök en frivecka och en semestervecka så nu var det ont om tid.

Juletid så satt man och jagade drevdomare och bokade in 2 prov i veckan som var.

8 jan i Åtvidaberg var det dags, första släppet fick vi upp 3 rådjur som hon drev närmare 2 tim innan jag kallade in henne, i andra släppet blev det ett rådjursupptag igen och det drevet varade i ca 1,5 timme, ny inkallning.

Dessa 2 drev hade säkerligen räckt till den 1:a jag behövde om hon inte gått utom hörhåll, fick ihop 49min och 37min hörtid och därmed ett 2:a och 3:dje pris. Fan! 8 min från championatet.

11 jan och start vid Sigtuna, stark vind och problem att höra , upptag på dovhjort som sågs 3 ggr. Såg nu  på pejlen att det sedan drog iväg och gick utom hörhåll, inte en gång till tänkte jag. Domaren frågade om jag visste vart hon var och jag berättade, nu blev det språngmarsch och vi hade oturen att komma i vägen för drevet, djuren kastade och tiken började ringa och då hade det gått 45 min och hon fick en tappt på 10 min innan hon fick upp djuren på nytt.

Vinden låg nu fel så hon hördes inte mer än 200m och efter 1,5 timmes drev så saknade vi 5 hörminuter så nu gällde försiktighet, vi lyckades komma in och höra henne igen och hon fick sina 60 min med råge. 1:an var bärgad. JA!!!! Jaktchampion.

Publicerat

STOOOOORT grattis  ;D Trevlig berättelse också  ;D

Publicerat

Trevlig berättelse! Grattis Sealhunter! :D

Publicerat

STOOOOOOORT Grattis sealhunter ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Grattulerar

Men tycker ni tappade bort många drev använder du inte pejl på hunden ???

mvh

Publicerat

Grattis kul som f..n ;D

Mvh.

Publicerat

Grattis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat

Grattis!  :)  Mkt jobb kan jag tänka mig ;)

Min tax börjar komma igång så förhoppningsvis blir det prov för henne nästa höst! 

/Kristian

Publicerat

Stort GRATTIS ;D

Publicerat

Lyfter på hatten o imponeras!!

;D

Stort Grattis!!

Publicerat

Stort grattis  a040.gif  a035.gif  Jätteroligt att ni fick ta sista ettan också  a070.gif

Publicerat

Grattis!!!! Kul att få ta del av alla upplevelser som du haft med hunden oxå under året!!!

Publicerat

Helt underbart och grattis, att det inte var långt borta visste jag redan, var lite orolig över din långa semester bara ;)

Publicerat

STORT GRATTIS :) Den här rasen behöver verkligen ALLA jaktprovsmeriter som finns, om den ska utveckals vidare!!! ::)

Publicerat

Grattis grattis! Kul för er! :D