Publicerat Januari 14, 200818 yr Vad gäller egentligen? Lite kortfattat. Under grisjakt med två jaktlag igår tar hundarna upp en vuxen älg som bara går på tre ben. Tyvärr kom vi inte till skott på den utan den försvann ut ur marken. Men nu till min fråga. Inga älgar kvar på tilldelningen. Får vi avliva den direkt utan att kontakta polisen? (jag hade gjort det) Men enligt medlemmarna i det ena laget så hade de sett en halt älg (bör ju varit samma) veckan innan och kontaktat polisen. Då fick dom tillstånd att fälla den ( men fick aldrig läge på den), men polisen sade att om det inte klarade det den dagen så var dom tvugna att kontakta polisen på nytt för att få fälla den. Låter mycket märkligt enligt mig. Så vad säger egentligen lagen? Vad sunt förnuft och god jaktetik säger vet jag redan så det kan vi hoppa över.
Publicerat Januari 15, 200818 yr Saxat ur "rätten till fälld älg" "Den som avlivar en skadad älg är skyldig att kunna motivera att avlivningen var befogad. Samråd med polismyndigheten bör ske innan avlivningen om det är möjligt med hänsyn till djurvänlighetsskäl." Finns på http://www.jagareforbundet.se/juridik/lags...entillfalld.asp