Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen och skoter

Featured Replies

Publicerat

Kan någon exakt vad som gäller ang att frakta vapen på snöskoter? Jag vet vad som gäller för fjällen, men vad gäller här hemma? Det jag har hört är att om man ska frakta vapen med skoter i terrängså måste intyg erfodras samt att vapnet (endast klass3-4) vara väl inpackat utan slutstycke i kälke.

Men, kör man skoter endast på en oplogad väg så gäller i stort sett samma sak som om du hade kört bil. Alltså du får ta med dig ditt vapen oavsett klass på din skoter så länge du inte viker av från vägen. Stämmer detta???

Publicerat

stämmer bra enligt polisen. vi tog upp denna fråga när vi tog förarbevis för snöskoter för en massa år sedan och polisen medgav motvilligt att det var på det viset.

Omvänt så gäller samma sak med vapen i bilen - dvs kör du i terrängen med bilen så får du inte ha med dig vapen i bilen.

Publicerat
  • Författare

Om jag tolkar allt rätt, så behöver man inte ens ha en kälke!?

Publicerat

Mkt intressant fråga.

Har självför mig att jag läst dylikt i ngn lagtext.

Har vi inte nån juridikstuderande här som kan ge sig hän i frågan o framförallt se om de gäller olika på olika platser i Sverige= Olika Länsstyrelser!

Att en polis "SAGT" ngt litar ja int på.

De har haft sååå fel förr o när man står där spelar de ingen roll om ngn "sagt" för du e ytterst ansvarig ändå.

Finns de nån lagtext som tydligt beskriver detta?

E ju tydligen mkt omskrivningar i vapenlagen nuförtiden, har ja läst.

Publicerat

Observera att det är olika regeler för olika län angående transporter på skoter.

Så för att veta exakt så är det till att höra med länstyrelsen i "ditt" län.

Publicerat

men klass ett och två är väl ändå förbjudna att frakta på skoter.

Publicerat

Tja!

Klass1 på skoter= bössan i kälken i fodral och 5km till jaktstart på ex:  oplogad skogsväg inte en mm ut i terrängen, då krävs tillstånd av länsstyrelsen som inte beviljar sådana längre (norrbotten).

Publicerat
Tja!

Klass1 på skoter= bössan i kälken i fodral och 5km till jaktstart på ex:  oplogad skogsväg inte en mm ut i terrängen, då krävs tillstånd av länsstyrelsen som inte beviljar sådana längre (norrbotten).

ok då var det som jag trodde, tack.

Publicerat
Tja!

Var har du läst det?

Publicerat

Norrbottens länsstyrelses hemsida säger så här, det kan skilja i de olika länen så kolla upp det på http://www.lst.se

[tt] Villkor för personlig dispens för klass 1+2 vapen på skoter

Vapnet skall under transporten vara väl nedpackat i fodral samt förvaras i pulka, eller kälke. Vapnet får ej förvaras på eller i snöskotern eller på axeln. Vital del (slutstycke, underbeslag o.d.) skall vara skild från vapnet och packas separat.

Position för snöskoter färdens utgångspunkt och färdens mål ska anges i X:Y koordinater. Färdvägen mellan dessa punkter ska anges på karta.

Transport får ske från snöskoterfärdens utgångspunkt (farbar bilväg, övernattningsställe eller liknande) till färdens mål (det ställe där jakten avses inledas) och åter om enkla avståndet överstiger 10 km. Transport skall ske närmast, för snöskoter, framkomliga färdväg. Dispensen gäller således ej om jakten påbörjas närmare utgångspunkten än 10 km.

Transportfärden mellan de två angivna punkterna får inte avbrytas för att inleda jakt.

Transport från snöskoterfärdens utgångspunkt till det mål som angetts för transporten och åter, får ske endast en gång per jaktdag. Snöskotern får alltså inte användas för förflyttning mellan olika jaktområden under samma jaktdag.

Jakt får inte bedrivas förrän 10 minuter förflutit sedan snöskoterns motor stängs av.

Jakt får ej bedrivas närmare snöskotern än 300 meter under dygn då denna förflyttats.

Jakträttsbevis för området, övriga erforderliga handlingar (samt detta beslut) skall medföras och kunna uppvisas vid kontroll.

Tillståndet gäller endast under förutsättning att snötäcket är sammanhängande.[/tt]

Publicerat
  • Författare

Tack!

Publicerat

Jag tolkar det som om det behövs en Dispens oavsett om du kör på oplogad väg eller i teräng med ett klass1 eller 2 vapen och dessutom skall det vara minst 10km enkel väg

Dispensen gäller således ej om jakten påbörjas närmare utgångspunkten än 10 km.

Och sist jag pratade med länsstyrelsen i Norrbotten ang en dispens i Kronogårds området så sade han "inte en chans i hellvetet att du får tillstånd....om det inte är på din egen mark"

Publicerat

Helvette Conny!! ;) ;D ;D

En oplogad väg är INTE terräng!

Jaktförordning (1987:905)

22 § Skjutvapen får inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin.

Första stycket gäller inte

1. bevakningspersonal, militär personal eller polis under tjänsteutövning,

2. vid sådan jakt som bedrivs med stöd av bestämmelserna i 20 §, eller

3. när undantag medgetts med stöd av 21 §.

Första stycket första meningen gäller inte heller vid sådan transport av fällt vilt som sker med stöd av 1 § andra stycket 5 terrängkörningsförordningen (1978:594). Förordning (1998:1000).

23 § Länsstyrelsen får i det enskilda fallet eller genom föreskrifter medge undantag från 22 § första stycket, om det behövs för renskötseln eller om det annars finns särskilda skäl. Förordning (2002:551).

Kör du med ett motordrivet fortskaffningsmedel (med bil eller skoter) på väg, översnöad eller inte, så får du inte ha patroner i magasin eller patronläge, det står inget om vapenfodral skoterkälkar eller dylikt där, värre begränsningar än så är det inte?

I 23§ så står att länstyrelsen får medge undantag om det finns särskilda skäl för transport av vapen i terräng, det kan man alltså få om man söker en dispens.

Länstyrelsen i AC och BD har lämnat generella dispenser för transport av vapen i klass 3&4 samt hagelvapen, i förutsättningarna för dessa dispenser så har man blandat in vapenfodral, skoterkälkar och delning av vapen.

Dock skiljer sig dessa förutsättningar åt beroende på vilket län man ämnar transportera vapnet i så det kan vara läge att dubbelkolla vad som gäller innan man ger sig iväg.

Publicerat

Har blivit kontrolerad tre gånger vid jakt av polis. En gång i fjällen, ville bara se licensen på 22lr när vi skulle åka skoter ner från fjället till stugan. En gång när jag körde skoter efter oplogad väg, gick bra efter en omfattande diskution och telefon samtal. Nu i höstas kom polisen körandes efter våran skogs väg just när jag och kompisen skulle hämta en älg med fyrhjuling. Dom undrade vad vi höll på med. När vi förklarade att vi skulle 2km från bilen till älgen och ha bössorna i bilen under tiden utan slutstycke, tyckte polisen att det skulle vara bättre att en av oss skulle vakta bössorna vid bilen. Det ville inte vi för att jag behövde hjälp med att lasta älgen på vangnen. Jag sa att ni kan ju vakta dom åt oss om ni vill, men det hadde dom inte tid med. Dom tyckte att det skulle vara bättre att vi tog bössorna med oss, det får vi inte enligt lagen sa jag. Det viste dom,men det skulle vara det säkraste alternativet. Det höll vi med om men jag ville ha skriftligt på det men det fick vi inte. Vi lämnade bom i bilen till slut.

Publicerat

Danne!

Ni var nog inne på rätt bana både ni och poliserna till en början.... Som jag läser lagen så hade det varit ok att ta med vapnen på fyrhjulingen i terrängen när ni skulle hämta älgen. Just för detta så finns det faktiskt undantag i Terrängkörningsförordningen och jaktförordningen (jag har markerat detta rött).. Förmodligen så har det kommit till just för att man ska slippa ha vapen liggande i tomma bilar när man hämtar fram skjutna djur till vägen. Man får dock inte glömma att undantaget gäller först när djuret är skjutet, många kör fram till passen med bössan på ryggen med fyrhjulingarna vid jaktens början och då bryter dom både mot terrängkörningslagen och jaktförordningen.

Tolkar någon detta på något annat sätt eller VET att jag har fel så vill jag gärna veta..

Jaktförordning (1987:905)

22 § Skjutvapen får inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin.

Första stycket gäller inte

1. bevakningspersonal, militär personal eller polis under tjänsteutövning,

2. vid sådan jakt som bedrivs med stöd av bestämmelserna i 20 §, eller

3. när undantag medgetts med stöd av 21 §.

Första stycket första meningen gäller inte heller vid sådan transport av fällt vilt som sker med stöd av 1 § andra stycket 5 terrängkörningsförordningen (1978:594). Förordning (1998:1000).

Terrängkörningsförordning (1978:594)

1 § När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313)  motordrivna fordon användas vid

5. hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin till lämpligast belägna bilväg samt vid arbete inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djurart för vilket hägnet är avsett

Terrängkörningslag (1975:1313)

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

1. på barmark,)

Publicerat

Ja nu när du säjer det så hadde både jag och farbror lakris nog fel, jag tolkar det som du. Och visst är det säkrast att slippa lämna bössorna i bilen obevakad, skulle inte vara kul om dom var borta när man komm fram med älgen till bilen. Man behöver ju inte vara super smart för att räkna ut att det kan finnas bössor med fina kikare i bilar som står parkerade på samma ställe med ett fyrhjulings spår rakt in i skogen.

Publicerat
  • Författare

Jabbe, är jag trög eller kan jag uppfatta det som att jag kan i princip frakta mitt vapen på ryggen (utan patroner) då jag kör skoter på oplogad väg i BD-Län???

Publicerat

inte bara i BD-län,Hallen - i hela landet.

Publicerat

Trög vet jag inte men..... ;):D :D :D

Iom. att väg inte är terräng så är det faktiskt på det viset, men är det så att du kör ner skotern i diket så är det klippt ;)

Nu är det väl kanske att provocera att ha bössan på ryggen men har du slutstycket urtaget och vapnet oladdat i fodral så ska det inte vara några problem.

Publicerat

Får man köra skoter på väg.....

Publicerat
Får man köra skoter på väg.....

Ja, om det inte är en allmän väg och du har lov av väghållaren

• 4 weeks later...
Publicerat

Ställer då min fråga här istället!

Hur ska jag frakta bössan över en sjö samt fjäll då ?

.22 WMR är kalibern som skall följa med!

//Linus

Publicerat

då är det tillstånd av länsstyrelsen som gäller (om det inte finns ngn generell dispans)