Publicerat Januari 15, 200818 yr Får man lägga in bilder här som kommer från tidningar? Jakttidningar alltså, skannade till datorn. Givetvis med hänvisning till vem som fotat. ??? ??? ???
Publicerat Januari 16, 200818 yr Nej det får man inte ! man måste ha godkännade från fotografen oavsett om det är en amatör eller yrkesfotograf . annars kan man bli debiterad som hyra eller avgift , jag har råkat ut när folk/bolag har använt mina bilder utan tillstånd och då har lagligt rätt att ta betalt ! var försiktigt!
Publicerat Januari 16, 200818 yr Vidare så är det väl inte helt billigt heller! Jag har för mig att det finns nån form av minmiprislista som just gäller, amatör eller proffs spelar ingen roll. Är inte bilden såld och rättigheterna med den så är fotografen upphovsman. (Om jag minns rätt) //Roggman66
Publicerat Januari 16, 200818 yr Författare Ok. Hade nog för mig att det var på det viset. Tack för svaren!
Publicerat Januari 16, 200818 yr Stämmer som ni skriver. Men samtidigt får man gå lite på känsla, om du ex varit med i ett reportage i en tidning och vill visa upp bilderna här och uppger fotografens namn så tror jag inte att fotografen direkt går till domstol med saken. Fotografen mister inget på att du visar upp hans bilder här(snarare att han/hon får gratis marknadsföring), du vinner egentligen inget på det(rent ekonomiskt), så jag tycker att du kan publicera dem.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Nja, Jag skulle nog hellre länka till den aktuella platsen där fotona ligger. Det hör inte till saken om man tjänar pengar eller inte på bilden, den blir publicerad igen och då har fotgrafen rätt till pengar. Ansvarig för det kan vara Mats eller Jaktsnack.se det vet jag inte men Mats är väl ändå ytterst ansvarig här? //Roggman66
Publicerat Januari 17, 200818 yr Nja, Jag skulle nog hellre länka till den aktuella platsen där fotona ligger. Det hör inte till saken om man tjänar pengar eller inte på bilden, den blir publicerad igen och då har fotgrafen rätt till pengar. Ansvarig för det kan vara Mats eller Jaktsnack.se det vet jag inte men Mats är väl ändå ytterst ansvarig här?//Roggman66 Tror att det är så att i och med att detta är ett chatforum så är författaren ansvarig. Mats/jaktsnack har ingen möjlighet att kontrollera vad vi skriver innan det publiceras (till skillnad från aftonbladet t.ex.). Skulle jag göra mig skyldig till förtal till exempel så åker jag dit. Det borde rimligen vara lika med bilder eftersom vi kan bifoga dessa hur vi vill utan att någon kontrollerar dem innan.