Publicerat Januari 16, 200818 yr Härliga bössbytartankar. Har tittat på en sako fiberclass som sålts innan jag kommit dit > Nu är funderar jag på en Heym. Har provat en SR 30 och anläggningen var underbar. Vet ej vad jag tycker om rak repetering. Tankar från forumet. MVH H
Publicerat Januari 17, 200818 yr Hej Haraldson Att du befinner dig på rätt väg kan jag bara verifiera, SR 30 har några okonventionella lösningar utöver själva rakrepeterandet, bl.a säkringens utformning. Vad vill du veta mer exakt? I den övre texten finns också spår av övervägande till SR 21? SR 21 är en vidare byggnad av SR 20 som varit en volymsäljare historiskt (Har 2 själv) Skillnaden ligger primärt utöver estetiska förändringar i att det går att byta pipor i ett handgrepp på SR21. Dock är inte systemet lika sofistikerat som fx Blaser och mauser MO3. Heyms vapen är fortfarande hantverk, iomd finns där också affektioner som en typisk Blaser eller remington ägare aldrig uppskattar Problemet hittas istället på planet att Heym saknar agent i sverige för närvarande. Jag snackar oftast med fritid och vildmarksliv i piteå som har stort Heymkunnande. Dock finns det många nya SR 30s hos handlare till riktigt bra priser. MVH
Publicerat Januari 17, 200818 yr Författare Det är det som är problemet. En ny sr30 kostar typ 13-15 tusen en begagnad sa21 14 000 en begagnad sr 20 8 000 En begagnad sr 40 4 000 Övre gänget är 30-06 den sista en 223a Om jag ändå ska upp med 14 tusen kan jag ju lika gärna köpa en ny pang av senaste snitt? ??? SR30-21 fördel sr30 sr20 finn inget på Heyms hemsida om. sr 40 verkar vara en lite smidig studsare för allt utom älgjakten. Jag vet att det finns ett liten spricja mellan avtryckarhålet & magainuttaget i stocken. Men det borde lösa sig med en plastbäddning. Vet du medr om SR40 ? MVH H
Publicerat Januari 17, 200818 yr Lägg dollarna på en SR30 klart vettigt rakrepeterings system, känns bättre än de andra, sen är bössan så mycket snyggare.
Publicerat Januari 17, 200818 yr Det är det som är problemet.En ny sr30 kostar typ 13-15 tusen en begagnad sa21 14 000 en begagnad sr 20 8 000 En begagnad sr 40 4 000 Övre gänget är 30-06 den sista en 223a Om jag ändå ska upp med 14 tusen kan jag ju lika gärna köpa en ny pang av senaste snitt? ??? SR30-21 fördel sr30 sr20 finn inget på Heyms hemsida om. sr 40 verkar vara en lite smidig studsare för allt utom älgjakten. Jag vet att det finns ett liten spricja mellan avtryckarhålet & magainuttaget i stocken. Men det borde lösa sig med en plastbäddning. Vet du medr om SR40 ? MVH H Hej, SR 40 är en så kallad short action modell (typ vixen och forester från SAKO) och fanns bara med kort låda i 222, 223, 243 och 308. Den gjorde inte lika stort avtryck på marknaden som modellen med längre låda sr 20. Jag har aldrig haft en SR 40 men inget som har kommit till kännedom tyder på att det är ett sämre vapen. Varken SR 20 eller SR 40 tillverkas längre. Men precis som Sakoholiker som anser att SAKO tiden räknas som före och efter modell 75 finns det likheter i heyms vapenindustri. När du letar SR30 skall du undvika Virginia modellen som är basicmodellen och satsa på den som heter Classic eller alternativt Concord eller Keiler som har kortare pipa. Virginia modellen var en jänkarmodell som skulle konkurrera i det amerikanska träsket och håller därför lägre stockkvalite, sämre trycke och saknar fasta riktmedel etc. Skjuttester som jag tagit del av skvallrar också om sämre precision, förmodligen mycket tack vare nivå på trycket. Kolla www.fritidvildmarksliv.se som har nya SR 30 och 21 or.