Publicerat Januari 17, 200521 yr Jag funderar på att köpa en GPS, har skaffat lite nya jaktmarker och det skulle vara praktiskt att kunna koppla bort karta o kompass ett tag när man springer runt i skogen. Har ni några goda råd om vad som fungerar bra?
Publicerat Januari 17, 200521 yr Köp INTE Magellan. ps. viktig detalj, glöm ej att se dig omkring hur området som vandrar i ser ut och förlita dig inte helt och hållet på GPS:en för den kan ju sluta fungera...
Publicerat Januari 17, 200521 yr Jag har en Garmin "Summit" sedan ungefär 3 år. Liten som en mobiltelefon och lättanvänd. Det går inte att lägga in kartor i den, men den funktionen tycker jag saknar större värde. Jag tar ut en punkt när jag lämnar bilen, stigen, stugan eller var jag utgår ifrån. Sedan slår jag av den och slår på den när jag känner mig lite vilse i mössan, eller vill veta hur långt jag har till min "hem" punkt. På så sätt klarar man sig bra när man jagar iaf.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Håller med föregående skrivare . Jag har samma GPS som Seger, dvs en Summit, och tycker att den funkar mycket bra. Dagens modeller med möjlighet att ladda in kartor är ju lite väl dyra eller så är dom gigantiskt stora. Och, i det här fallet, så har ju storleken väsentlig betydelse ...
Publicerat Januari 17, 200521 yr Håller med föregående skrivare .Jag har samma GPS som Seger, dvs en Summit, och tycker att den funkar mycket bra. Dagens modeller med möjlighet att ladda in kartor är ju lite väl dyra eller så är dom gigantiskt stora. Och, i det här fallet, så har ju storleken väsentlig betydelse ... Att dom är gigantiskt stora håller jag absolut inte med om, använder en Garmin 60CS med kartor och allt, storleken är som en vanlig bärbar telefon, eller typ Nokia 6150 med dubbla tjockleken. Oerhört snabb och smidig, med elektronisk kompass. Det tar ca 3-6 sek från start innan den hittat sateliterna och visar kartan, efter att ha använt den ett tag nu så skulle jag inte vilja vara utan den, kartan innehåller höjdkurvor, diken, vattendrag etc, så det är lätt att se hur man skall gå utan att behöva forcera allt för tråkiga områden. Priset är därmot det som inte är kul 7995:- + 995:- för kartan.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Problemet för oss här uppe i Vildmarken är att det inte finns några vettiga kartor än till GPS, arna (gröna kartan). Vi kan lägga in den blå kartan men då är man inte till så stor hjälp när älvarna ser ut som diken. Vad jag har hört är den gröna kartan klar till någon stans mitt i Sweden. Jag är kanske helt ute och cyklar, rätta mig isåfall :- Tycker ändå karta på GPS,en är lite överkurs
Publicerat Januari 17, 200521 yr Dom bilder jag har sett från garmins kartor norröver så ser dom ut som vilken terrängkarta som helst, höjdkurvor, diken och älvar, kärr, myrar etc, det är Röda Kartan som man köper till Garmin.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Håller med föregående skrivare .Jag har samma GPS som Seger, dvs en Summit, och tycker att den funkar mycket bra. Dagens modeller med möjlighet att ladda in kartor är ju lite väl dyra eller så är dom gigantiskt stora. Och, i det här fallet, så har ju storleken väsentlig betydelse ... Jämför storleken med en Magellan som en jobbarkompis hade beställt från USA. Billigt pris men dyr frakt, men den var då gigantisk ...
Publicerat Januari 17, 200521 yr Jo vissa är på tok för stora, har även en Magellan och den liknar mer en Nintendo Gameboy, men så är det anledningen att den ligger i vapenskåpet och skräpar ochså, dessutom har Magellan inget stöd för kartor i sverige, samt att möjligheterna att lägga in egna kartor är bedrövlig, att lägga in en karta på 100ha, tar ca 8 timmar om man har alla programvaror och vet vad man håller på med. Med Garmin markerar man bara område och klickar upload, tar 15 min att ladda in 10.000ha terrängkarta. Så valet av GPS om man nu vill ha karta är väldigt lätt.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Sen en månad tillbaka har jag använt en PDA med fugawi och inbyggd gps + lantmäteriets gröna resp. röda karta med höjdkurvor på SD kort. Jag är ruggigt nöjd med lösningen och rent prestandamässigt är den outstanding men kollar man på kvalite/tålighet mot stötar och fukt och övriga funktioner, ex kompass, barometer, finns det mer att önska. En recension/test kommer lite längre fram i vår.
Publicerat Januari 17, 200521 yr Låter mycket intressant, jag ska nog byta ut min egen Magellan. Jag känner en kille som säljer Garmin... :
Publicerat Januari 18, 200521 yr Håller med föregående skrivare . Jag har samma GPS som Seger, dvs en Summit, och tycker att den funkar mycket bra. Dagens modeller med möjlighet att ladda in kartor är ju lite väl dyra eller så är dom gigantiskt stora. Och, i det här fallet, så har ju storleken väsentlig betydelse ... Jämför storleken med en Magellan som en jobbarkompis hade beställt från USA. Billigt pris men dyr frakt, men den var då gigantisk ... Och vad kan den gigantiska modellen heta???
Publicerat Januari 18, 200521 yr Håller med föregående skrivare . Jag har samma GPS som Seger, dvs en Summit, och tycker att den funkar mycket bra. Dagens modeller med möjlighet att ladda in kartor är ju lite väl dyra eller så är dom gigantiskt stora. Och, i det här fallet, så har ju storleken väsentlig betydelse ... Att dom är gigantiskt stora håller jag absolut inte med om, använder en Garmin 60CS med kartor och allt, storleken är som en vanlig bärbar telefon, eller typ Nokia 6150 med dubbla tjockleken. Oerhört snabb och smidig, med elektronisk kompass. Det tar ca 3-6 sek från start innan den hittat sateliterna och visar kartan, efter att ha använt den ett tag nu så skulle jag inte vilja vara utan den, kartan innehåller höjdkurvor, diken, vattendrag etc, så det är lätt att se hur man skall gå utan att behöva forcera allt för tråkiga områden. Priset är därmot det som inte är kul 7995:- + 995:- för kartan. Hm, låter intressant - den ska jag kolla in!
Publicerat Januari 18, 200521 yr Jaha...nu börjar du igen... Vadå... ??? Han bor i Skåne Åhhh, och jag som trodde du menade mig, men jag bor ju i mellansverige så det kan ju inte vara jag
Publicerat Juli 10, 200520 yr Jo vissa är på tok för stora, har även en Magellan och den liknar mer en Nintendo Gameboy, men så är det anledningen att den ligger i vapenskåpet och skräpar ochså, dessutom har Magellan inget stöd för kartor i sverige, samt att möjligheterna att lägga in egna kartor är bedrövlig, att lägga in en karta på 100ha, tar ca 8 timmar om man har alla programvaror och vet vad man håller på med. Med Garmin markerar man bara område och klickar upload, tar 15 min att ladda in 10.000ha terrängkarta. Så valet av GPS om man nu vill ha karta är väldigt lätt. Kan man modifiera kartorna så att ens egna jaktmarkgräns blir ordentligt utmärkt på kartan i Garminen? Har nämligen börjat fundera på att skaffa en eftersom jag precis har fått tag på lite jaktmarker men det skulle vara smidigt att grafiskt se på kartan när man närmar sig jaktmarksgränsen. /Marcus
Publicerat Juli 10, 200520 yr Om ni äger en Ericson P900 eller P910 kan ni köpa en extern BlåtandsGPs och köra Route66 eller TomTom. Har testat polarens lösning co hdet fungerar över förväntan. Eftersom kartmaterialet ligger på ett minneskort behövs ingen kontakt med GPRS eller liknande tjänst vilket gör att den fungerar bra i skogen. En lösning om man redan har en bra nalle. BAW
Publicerat Juli 12, 200520 yr Jo vissa är på tok för stora, har även en Magellan och den liknar mer en Nintendo Gameboy, men så är det anledningen att den ligger i vapenskåpet och skräpar ochså, dessutom har Magellan inget stöd för kartor i sverige, samt att möjligheterna att lägga in egna kartor är bedrövlig, att lägga in en karta på 100ha, tar ca 8 timmar om man har alla programvaror och vet vad man håller på med. Med Garmin markerar man bara område och klickar upload, tar 15 min att ladda in 10.000ha terrängkarta. Så valet av GPS om man nu vill ha karta är väldigt lätt. Kan man modifiera kartorna så att ens egna jaktmarkgräns blir ordentligt utmärkt på kartan i Garminen? Har nämligen börjat fundera på att skaffa en eftersom jag precis har fått tag på lite jaktmarker men det skulle vara smidigt att grafiskt se på kartan när man närmar sig jaktmarksgränsen. /Marcus Är det ingen som provat att markera sina markers gränser på kartan i GPSen, det känns som det borde vara en rätt viktig funktion på en kartGPS? /Marcus