Hoppa till innehåll

Allergihund.


Guest Pehr

Recommended Posts

Vad ska hon jaga med hunden??

Alla hundar har samma typ av allergener och det är individuellt hur mycket de har, så det finns inga direkta allergivänliga hundar egentligen.

Valpar har mer allergener än vuxna hundar dessutom.

Många som är allergiska funkar rätt bra med hundar av olika strävhårsraser om dessa hålls i välplockad päls och badas regelbundet. 

Ska man ha en pudel, så bör man vara väldigt pälsvårdsintresserad och villig att lägga ner en hel del tid på pälsen + att de behöver badas ofta för att inte tova ihop sig helt. Antingen det, eller så skala ner den med jämna mellanrum  :-X

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är alergisk själv, har varit det sen liten. Nu är jag mer eller mindre hund och katt tokig så man tuggar medesin för jämnan, har fyra hundar och femte är på väg. Katter och korthåriga hundar är värst för mej, stövare och pointrar, vorsteh går dåligt. Jämtar går men jag får ta extra medikament när dom är blöta, nybadade eller att jag själv är ny skurad. Är sugen på en katt men jag vet vad det innebär... dom är så mysiga och vilka jägare sen då, jag blir impad av grannens "kasper", vilka otroliga ansmygningar han gör. Man blir tårögd när han lyckas. Jag lägger natuligt vis ut mat åt fåglarna så kasper har en åtel  ;) Det går att ha hund fast man har alergi, men man måste tänka sej för lite. Och vist har det ett pris, har själv borta 17-22% av lung kapasiteten. Min läkare är måtligt förtjust i att jag har hund, hon påstår att jag skulle få mycket bättre värden om jag inte hadde hund. Men då är ju livet så mycket tråkigare, skulle vilja säja 44% minst så det är värt det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lägger natuligt vis ut mat åt fåglarna så kasper har en åtel  ;) Det går att ha hund fast man har allergi, men man måste tänka sej för lite.

Hehe, lite roligt är det att du fixar en åtel åt katten. :P

Hursomhelst, jag är också allergisk mot hundar och katter men jag kommer skaffa mig en hund sen när jag är klar med min utbildning.

Man kan förbättra sin allergi emot hundar t ex genom att göra en så kallad Hypo Sensibilisering, vilket innebär att du tar ett visst antal sprutor mot allergin. Jag gjorde det emot pollen och det funkade ypperligt, jag har idag inga problem att vara ute på vårkanten.

Problemet med att göra den här metoden för ett pälsdjur är att de är alla olika, så om du tar det för en viss sorts hundras hjälper det inte för en annan.

Behandligstiden tar ungefär 1.5-2 år, och antalet sprutor är väl ca drygt 100 st, om jag minns rätt.

Det är i alla fall en metod att förbättra sin allergi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, men då är man ju 55 bast innan jag är förbättrad. Ser väl ut som värsta knarkaren också  :D.

Hehe, var lugnt för mig. Kanske inte tänkte på det heller. Du tar sprutorna som tur var i armbågen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är allergisk och har en jämthund.

Var lite dålig första veckan, men sen har jag inte märkt något.

Tror jag blivit van.

Blir fortfarande sjuk av katter och framförallt hästar, så allergin har inte försvunnit. Men min egen hund känner jag inte av längre.

Tog inte nån speciellt medicin heller, tog nån puff för astman då det blev för tätt men annars inget.

/Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag är allergisk och vi har ju både stritthåriga hundar (spetsarna), långhårig (BC) och strävhår (Terrier och fauve). Har även 3 korthårskatter och det funkar bra så länge jag inte gnuggar in näsan i pälsarna och drar djupa andetag  ::)

Mina hundar badas regelbundet ca 8 ggr/år om de inte grisat ner sig rejält för då läggs det in "akutdusch"  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Finns 1 ny hundras Pudelpointer som är 1 stående fågelhund som ska vara allergivänlig.

:P

Hoppas det stämmer :rolleyes:

Pudelpointer är väl om jag förstått det hela rätt en gammal hundras (vid närmare koll från slutet av 1800-talet) och snarlik strävhårsvorsteh. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...