Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ersättning av jaktlag vid skadad hund

Featured Replies

Publicerat

En Stor fråga.

Jag som jagar till 90% gris har funderat ganska mycket på det här.

Man blir uppringd och tillfrågad om man vill komma med på grisjakt som hund (och det är klart man vill, man är väl legoknekt i hundföreri). Eftersom jag under den här hösten vikt tiden till jakt och inte arbete så har det blivit ganska mycket jakt medan en del andra vänner (stojjan) fått jobba.

Men du till den heta potatisen. Om man nu har bra hundar och blir anlitad, för det är det man blir. Och det medför risker för hunden och föraren. Men mest hunden i alla fall. Scenariot är en sprättad hund. Kan inte vi som hundförare nästintill kräva att man får självrisken betald av jaktlag/gods/företag. Eller är jag helt fel ute nu? Var går gränsen på skada m.m. Klobrott 3500:-, Sprättad och sydd ligga inne en natt hos vet. 10.000:- ?+ lite till kanske.

Ville bara belysa detta och undra vad Ni andra tycker som har hundar som jagar gris eller annat vild där skador uppkommer. Överkörd hund kan ingen rå för tycker i alla fall jag. Men ge lite input.

Carl Corro

Lägger även in detta på ett annat välkänt forum.

Publicerat

jag tycker man som hundförare får stå för skador själv,att man ofta får komma å jaga gratis borde ses som förmånen...jag jagar med grythund och tror aldrig nån skulle äns fråga den frågan om hunden fått ett klobrott som inte betyder missad jaktdag ;)isf skulle man juh aldrig vilja bjuda in vissa hundar kanske till och med raser som är kända för sitt arbete på djuren.

hunden ska juh jaga utan att bli skadad av djuren så ytterst sällan det blir,värre är det om den blir påskjuten av en pass skytt vad som gäller...

Publicerat

Svårt ämne detta men jag tycker nog att ni Pojkar och Flickor som ändå offrar en hel del tid och pengar för att gå som mer eller mindre "proffesionella " hundförare på större gods och betaljakter etc. bör ta diskussionen på respektive ställe för att iallafall väcka lite debatt, personligen tycker jag väl att en viss  ersättning borde vara rimligt då hunden skadats på dessa större jakter som väl ändå har ett visst ekonomiskt värde!  :-

Mvh: Jansson

Publicerat

Anser helt klart att jakt laget som ringt in dina tjänster skall sta för eventuella självrisker. Du blir ju om jag förstar rätt inringd för att du har duktiga hundar. Och du ställer upp utan annan ersättning?

Publicerat

Vi har avsatt pengar till att betala självrisken vid en skada i vårt jaktlag och vet att flera grannlag har gjort likadant.

mats

Publicerat
  • Författare
jag tycker man som hundförare får stå för skador själv,att man ofta får komma å jaga gratis borde ses som förmånen...jag jagar med grythund och tror aldrig nån skulle äns fråga den frågan om hunden fått ett klobrott som inte betyder missad jaktdag ;)isf skulle man juh aldrig vilja bjuda in vissa hundar kanske till och med raser som är kända för sitt arbete på djuren.

hunden ska juh jaga utan att bli skadad av djuren så ytterst sällan det blir,värre är det om den blir påskjuten av en pass skytt vad som gäller...

Eftersom jag inte vill vara petig. Så ville jag bara fråga om vad Ni andra tycker och jag ser att det finns olika sett att se på det. Men First_Clas på de jakter jag menar får hundförarna inte skjuta i drevet. Inte ens för hunden utan det gäller att få ut och få loss och prentera vilt till passskyttarna.

Jag accepterar det här fullt ut. Det enda jag ville få igång var en diskution kring ämnet.

Carl Corro

Publicerat

På Harg ersätter de 1500 pix oavsett tror jag, vet att jag fått åt självrisken efter att en jycke fått ett vasstrå in mellan trampdynorna en gång. Tycker det är helt givet, det är en indikator på huruvida stället är seriöst eller inte. Sen har de en "egen" veterinär i stand by så skiter det sig, vilket det gjort för andra vet jag, så är det bara att köra dit. Han syr ihop det mesta men är bukhinnan trasig så brukar han sätta dropp och skicka jycken vidare..

De stora ställena tar ju betalat för sina jakter och utan jyckar så kan de ju glömma det. Vet åtminstonde ett annat ställe där man kan glömma att få ersättning. När man åker till olika jaktlag kan det vara skillnad tror jag men där saknar jag erfarenheter.

Mvh!

Publicerat

Intressant fråga detta! FC med flera har väl också snuddat vid det.... Vad gäller om en passkytt skjuter jycken?

Det är en fråga JAG ställt mig! Hur göra? Fasen om man står vid tex ett gryt och en triggerhappy skytt skjuter hunden när den kommer ut för att byta gång.

Uhhh hemska tanke------Men vad GÖR man?

På de större godsjakterna där det ligger vinstintresse och som Hipshot säger, utan hundar, ingen jakt så borde det vara självklart att de betalar eventuella skador.

//Roggman66

Publicerat

jo håller med lite om är pengar inblandat ska självklart dom som har hundar som gör att man vill betala för jakten självklart få full service,men tänker mest på jakter där man kommer och "får" jaga hos andra eller blir inbjuden kravlöst,då skulle jag nog inte säga nått om min hund/hundar skadar sig

sen en annan sak som kan vara värd och fundera på om detta skulle ske med ersättning för skador,är juh att man kommer ta bort hundar som ligger på mycket,stor dådkraft kan vi kalla det,skadeskjutet vilt och hunden tar ner viltet själv,sånt brukar juh göra vissa skador ibland, kommer dessa hundar få jaga mindre?

i stora hela är det bra att man tänker på hunden,vägar underlag osv och värderar en bra hund,men visst ansvar tycker jag dock man bör ha själv,men tanken är igenom bara god

skulle nån vara glad på fingret utan ha vett skulle jag se till att han jagat för sista gången,har alltid försökt få fram att man inte får skjuta närmare än 2 meter från grytet,vilket är nära för de...men samma sak borde gälla med passskyttar under drev,hunden är juh inte alltid helt långt bak från drevdjuret :P

Publicerat

Har inte del i jakter på vildsvin, men ingen dålig ide att hundförarn får självrisken ersatt.

Sen igen dom här skjutglada oförsiktiga "jägarna" som e' en risk för tex grythund och ställande älghund. Brukar varna ifall det e' nya obekanta typer med, att skjuter man hunden så blir det att kosta och att dom får bestämma riktningen och jag hastigheten iom att jag skulle kunna bli rätt förbannad, specielt om det är frågan idiotskytte.

Publicerat

Nu är det ju inga godsjakter vi är på utan vi jagar med olika jaktlag runt om och vi får även skjuta som hundförare. (jag skulle aldrig ställa upp annars)

Men de gångerna någon hund kommit till skada så har det genast sats igång en insamling till självrisken. Tycker att det är givet om man man bjuder in hundförare som ställer upp utan ersättning.

Publicerat

Här är ett ganska bra reportage om nämnda fråga:

Svensk Jakt nr 1 2007

Vad gäller när hunden blir skadad?

CITAT:

Det har blivit allt vanligare att hundförare med duktiga hundar anlitas vid större jakter eller av hundlösa jägare. Men vad händer om hunden blir skadad? Vilket ansvar tar jaktvärden? Och vad bör man tänka på när det gäller hundens försäkring?

Av Sten Christoffersson (Text & Foto)

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/a...denblirskad.asp

Mvh: Jansson

Publicerat

personligen ser jag det som en självklarhet att om man bjuder in en hundförare och dess hund blir skadat så hjälper man till med han kostnader!..

offta så är den personen inbjuden just för hans hund är bra och att man själv saknar en! men denna fråga ska jag ta med mej till årsmötet i vårtat jaktlag och kolla om det finns något sakt om detta!.. om det inte finns med ska jag försöka se till de kommer med som en regel!..

MVh Mamre!..

Publicerat

Intressant diskussion !

Är det inte så, att även här är det den sk "marknaden" som styr ?

Jag menar det är väl upp till oss med hundar att ställa de ersättningskrav vi vill ha innan jakten påbörjas? Visst med risk för att vi inte får komma alls.

Men så länge det finns hundförare som ställer upp mer eller mindre gratis vid typ säljjakter etc. så blir det nog svårt att få skälig ersättning.

Skulle dock alla hundförare samtidigt kräva bättre ersättningar, ja då blev det ju tvunget för arrangörer/ jaktlag att betala, annars inga hundar !

/ ekebo

Publicerat

En mycket bra fråga att ta upp i forum som detta ThomasMamre.

Jag reser omkring mer eller mindre hela hösten och besöker jaktlag älgskötselområden och jaktvårdsområden, har i runda slängar minst 100 jaktdager hos olika jaktlag runt om i landet företrädelsevis i södra landsändan.

Har vid flera tillfällen fått hundar skadade på olika sätt, och till och med skadade av splitter från kulor då hunden varit väl nära när passkyttar skjuter på sprintgrisar, mina hundar lever ett synnerligen farligt liv den korta stunden dom är på topp, och inga pengar kan täcka en förlust av en bra jakthund, men det kan lindra något och visa att man uppskattade hunden och dess arbete.

Just ersättnings frågan vid de tillfällen hunden skadas eller förolyckas ska man klargöra redan vid parollen på morgonen, detta för att alla ska vara införstådda vad som gäller INNAN jakten börjar.

Helst bör ett enklare document upprättas där alla som är med tar del av innehållet och kvitterar med sin namnteckning.

En del jaktlag gör så att de tar upp en avgift redan på morgonen exvis 50:-100:-/deltagare, om denna avgiften inte används som tanken var så delas denna lika mellan hunförarna efter avslutad jaktdag alt läggs i en pott för framtida bruk om man vet att flera jakter ska genomföras med samman hundförare.

Har själv inte någon gång blivit nekad hjälp med självrisken + % satsen,,denna har kommit helt självmant från jaktledaren utan minsta prut.

Men ett krav som jaktledningen ska och måste ställa är att hunden är försäkrad.

Ett råd jag kan ge er som är hundförare är att kolla er försäkring och notera hur hög vet/vårdskostnad som försäkringen täcker, bry er inte om livvärdet för det sjunker rejält för varje år och när hunden är som bäst så är det som sämst tyvärr.

Ta även en kopia på försäkringsbrevet och förvara detta tillsammans med övriga doc som licens/jaktkort mm i fickan, så att detta är med oavsett var ni befinner er.

//B  

Publicerat

Befogad frågeställning.

Jag har alltid beundrat (förundrats) över dessa människor som får fram duktiga grishundar och deltager på sin lediga tid på godsjakter utan betalning och oftast utan att vara mer än ett bihang till hunden dvs utan att aktivt deltaga i skyttet själv. Visst utgår det några tackjakter etc men ändå. Självklart får man goda möjligheter till täta viltstammar men riskerna man tar som hundägare är så mycket större än bara elaka grisar då du aldrig vet vilka beväpnade tokskallar som väntar i slutet av drevet. Jag besöker (nästan) bara jaktlag där jag känner jaktledaren och majoriteten av skyttarna. Dessutom är jag alltid en aktiv del av jakten annars får det faktiskt vara. När jag själv i egenskap av jaktledare bjuder in till grisjakt hemma är ev. ersättningar vid skada alltid diskuterat över telefon innan jakt. Skulle aldrig falla mig in att förbjuda en hundförare att skjuta, men så betalar ju inte heller mina deltagare 5000 för en jaktdag heller.

Ersättning för självrisk tror jag håller på att bli standard, åtminstone på de större ställen där jag har kontakter. Tror anars det kommer att bli svårt att få folk med duktiga grishundar i en framtid. Gris finns ju i princip överallt idag medans för 10 år sedan det var mer exklusivt kopplat till godsen.

Tycker ni som deltager på godsjakter mer frekvent skall prata er samman, något skyddsnät måste ju garanteras i form av ett kontrakt innan jaktstart.

MVH

Edit: Björnhunden hann lite före, en klok man ;)

Publicerat

Denna diskussion har lixom inte helt oväntat dykt upp,oxå helt naturligt då grishundarna blir fler o fler...Så även grisarna !

Ställande älghundar har väl alltid oxå legat i farozonen,tänker främst på splitter och genomskjutningar och rikochetter..

Hur har snacket gått där ?? Gäller inte jägarförsäkringar här eller rent av hem eller andra försäkringar ?

En sparkad unghund av en älg kan för alltid ha detta i sitt medvetande och aldrig bli den jakthund som ägaren tänkt sej,då den helt enkelt blir rädd för älg,eller rent av dör på kuppen !!

Grythundsjakten !!!! Skytten skjuter hunden istället för räven när det prasslar till i grytöppningen !!!!

Finns ingen statistik gällande skador förr i tiden innan grishundarna??????????, det vore intressant att höra vad man gjorde då.

Vid ett tillfälle fick vi en inbjuden grishund skadad på min mark. Hunden vart sprättad och vi i jaktlaget skramlade ihop till självrisken i alla fall...

Grisjakten i Södermanland är relativt ny,kanske bara de senaste 10-15 åren som grisarna jagats här av gemene man..

Nånstanns känner jag att man som hundförare gjort ett val när man väljer jaktform samt hundval.

Dock inte samma sak som om att man inte skall vara med o hjälpa till ekonomiskt,undrar mer vart gränsen skall dras.

Återigen..hur gör man i Jämtland,Värmland och alla andra delarna av landet där jakt med ställande älghund är vanligt ?

Edit..hur skall vi göra med de övriga drivande hundarna som är inbjudna till de olika jaktlagen när dessa hundar kanske blir överkörda eller drunknar på is eller rent av tas av rovdjur. Finns fler än en tax som tagits av örn tex.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Då hände det!!!!!!

I förrgår på en sälj jakt. 1 hund död och två svårt sprättade. Lider med han. 1 ägare = 2 hundar. Sen igår fick jag min hund svårt sprättad på samma marker dock av en annan galt  och ligger nu på Ulltuna efter 4 timmars operation.

Jag vet inte vad man ska säga. Är med i leken får man leken tåla, eller?

Nu kommer återigen till vem som står för ersättningen/försäkringen.

Jag har i allafall tagit ett beslut. Från och med nästa jakt år så kommer jag inte gå med mina hundar om inte godsen/jaktlagen efter samtal innan jakten betalar skador på mina hundar. Dom är försäkrade. Annars får dom stå.

Carl Corro

Publicerat
Då hände det!!!!!!

I förrgår på en sälj jakt. 1 hund död och två svårt sprättade. Lider med han. 1 ägare = 2 hundar. Sen igår fick jag min hund svårt sprättad på samma marker dock av en annan galt  och ligger nu på Ulltuna efter 4 timmars operation.

Jag vet inte vad man ska säga. Är med i leken får man leken tåla, eller?

Nu kommer återigen till vem som står för ersättningen/försäkringen.

Jag har i allafall tagit ett beslut. Från och med nästa jakt år så kommer jag inte gå med mina hundar om inte godsen/jaktlagen efter samtal innan jakten betalar skador på mina hundar. Dom är försäkrade. Annars får dom stå.

Carl Corro

Riktigt tråkigt! Men sen är det så när man har grishundar. Man måste räkna med att det kan hända. Vet du hur det gick med ersättning till hundägarna och till dig? Får man fråga hur mycket jakten kostade?

Men så är det faktiskt, har man grishundar så har man. Det som är illa är om man inte får ersättning. Jag har intalat mig själv om att det kan hända och att det är bara att acceptera. Det är inte någon annans fel än en själv. Vill man ha hundar till gris får man vara beredd på att det händer och när det händer vara beredd och klar på var man ska köra.

EDIT: Vad var det för hundraser som blev utsatta?