Publicerat Januari 19, 200818 yr Tråkigt så in i h-vete. :'( Påskjuten liten gris igår. Sugga + årsgris? : Framme vid skott tillfället. Benbitar på skottplats, lite hår, små kött bitar, lite fett. Spårade en bit och hittade mer benflis. Någon bit såg ut att komma från led. Antar eftersom håret inte var kort som längre ner på benet att kulan gått i övre leden i frambenet och ut under bringan mellan frambenen. Gissar givetvis med vägledning av det jag hittade.. Ståndhund släpptes, för mig relativt okänd hund men ska vara bra enl ryktet. Jycken försvann rakt ut mot en STOR igenväxt sjö. Inga skall inget ljud, allt tyst. Pejlade flera ggr men det verkade som hunden var på samma ställe ute i sjön. Så kom 4 skall. Är grisen död eller ligger ner så händer det att han bara står o vaktar bredvid o ger inte ifrån sig några ljud fick jag reda på. Vi tog ut riktning och började gå, när vi så kom ut i sjöhelvetet så kopplade jag loss wachteln från spårlinan. Hon försvann hon också efter en stund. När vi så närmade oss där vi trodde ståndhunden befann sig så börjar min tik skälla. Vi satte fart, eller så fort det nu gick i den där skiten… Ett par timmar i denna miljö e inget kul… http://www.niklasaren.se/film/natt.wmv Hunden/arna tystnar och vi möter dem efter en bit. Nu regnar det rätt rejält också. Mitt kräk far omkring o grovskäller lite här o där. Ståndhunden far iväg en bit enl pejlen och kommer sen tillbaka. Vi lyckas inte få kontakt med grisen igen. Vi slarvade tyvärr bort grisen. Var väldigt slitet med grisstigar nästan 1 m breda kors o tvärs i vassen. Troligen luktar det gris överallt. Funderar på om den tagit sig ännu längre ut i sjön och drunknat och sjunkigt eller nått sånt. Vi börjar återvandringen men går nu runt och på fast mark tillbaka. Tar om spåret igen från skottplats och det visar på samma riktning ut i sjön den här gången oxå. Troligt rätt gris o rätt spår. Vi bröt, vad som sen skett idag vet jag inte. O inte nog med att de hela sket sig så tappade ståndhundsföraren sin piplampa/eftersöklampan.. Kan ju bli ett intressant fynd för någon arkeolog om några tusen år.. :- Och så idag gjorde jag o tiken en kortare spårning på kronspetsen som sköts för wachteln. Eller spårning… hon vindade den, nästan ståendes på bakbenen fram till hjorten. Lite kul var det ändå… killen som sköt sa att det låg ragg på skottplatts.. De va älghår han hittat. Ovanlig träff för o va kronvilt om den tappar älghår sa jag… ;D Fynd från grisens skottplatts:
Publicerat Januari 19, 200818 yr NS. Du är min stora idol. ;) Tänk om alla, inkl mig själv, kunde vara så noga vid eftersök på skadat vilt.
Publicerat Januari 19, 200818 yr NS jag läser alla dina berättelser om e-sök och tar in allt jag inte kan ;D så du får järna dela med dig av din kunskap till mig ;D ;D
Publicerat Januari 19, 200818 yr även den bästa kan misslyckas!.. inget å hänga läpp för!.. jag e övertygad om att du/ni gjort allt ni kunnat för att finna grisen!.. MVh
Publicerat Januari 20, 200818 yr Författare Nja... :- Det känns som om jag haft "rätt" ståndhund så vore kanske resultatet annorlunda. Men favoriten har löpt en vecka o har iallafall i ungdomen varit mycket knepig jaktligt i löp. Så vi satsades på en annan. Men nu är favvon 9 och jagades med i lördags och en trebent älg fälldes efter någon timmes ståndskall för henne. Kan väl egentligen inget om sånt här men det kanske är möjligt att det inte sätts igång så mycket hormoner på en äldre tik som en som är i högproduktiv ålder??
Publicerat Januari 28, 200818 yr Nja... :-Det känns som om jag haft "rätt" ståndhund så vore kanske resultatet annorlunda. Men favoriten har löpt en vecka o har iallafall i ungdomen varit mycket knepig jaktligt i löp. Så vi satsades på en annan. Men nu är favvon 9 och jagades med i lördags och en trebent älg fälldes efter någon timmes ståndskall för henne. Kan väl egentligen inget om sånt här men det kanske är möjligt att det inte sätts igång så mycket hormoner på en äldre tik som en som är i högproduktiv ålder?? Tror nog mest att det är så att det är olika på friskt och skadat vilt. Min tik har väldigt dåliga förföljanden och tröttnar snabbt innan och i början på löpet. Men får hon skadat vilt framför sig så är allt som vanligt.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Författare Tror nog mest att det är så att det är olika på friskt och skadat vilt.Min tik har väldigt dåliga förföljanden och tröttnar snabbt innan och i början på löpet. Men får hon skadat vilt framför sig så är allt som vanligt. Ligger nog nått i det. Vet att tiken jag helst tänkt använda har det skjutits gris för i veckan såväl som 2 i lördags o en i söndags... Vad hon tydligen brister i under löp numera är söket, vilket i det närmaste är lika med noll... Med grisdoft i näsan så hade hon iallafall förföljande på 4 km vid ett kontrollsök av påsskjuten nasse i lördags. Hon bev släppt på löpa 10 min efter skott. Man lär så länge man lever..