Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

söker info 9,5x74

Featured Replies

Publicerat

har fått korn på en Sako V 9,5x74 e de något man har nytta av i våra skogar

MVH Christer

Publicerat

En .375 H&H är helrätt i alla skogar...

Publicerat

är inte 375HH ---9,5*72br ?

En .375 H&H är helrätt i alla skogar...
Publicerat
är inte 375HH ---9,5*72br ?

Stämmer. 9,5x74BR är 378 Wby, och en sån måste man ju bara ha!  ;)

Publicerat
  • Författare
Stämmer. 9,5x74BR är 378 Wby, och en sån måste man ju bara ha!  ;)
grejen är att den kommer från ett dödsbo och jag får själv sätta pris på den

och det är inte min stil att blåsa någon samtidigt som jag inte vill betala för mycke för nånting

som jag egentligen inte behöver,(men ett visst habegär infinner sig) /Christer ::) ;D ;)

Ps kan behöva motiveringstips för lilla frun 8) 8)

Publicerat

Hej,

Innan du tar ställning till ett eventuellt köp se till att provskjuta. För ett vapen skall fungera för en enskilld individ måste man kunna hantera den i en skjutbänk. Min gräns går vid 340 Wby, om äns där. Äldre Wetherby vapen kan vara lustigt stockade och vara oerhört obehagliga att skjuta med för normalbyggda människor.

Sedan utgår jag från att du handladdar då dessa borde ligga nånstans runt 11$ per bula fabriksladdad.

Vill inte döda dina förhoppningar Christer, men provskjut bössan först Har du nyckelbenet i behåll efter 220$...löp och köp för potent är det ;)

Publicerat

Tror inte vi fått svar än på om det är en 375 eller 378? Jag skulle tippa på 375 och att 9,5x74 är en felskrivning, men det är bara en gissning.

En 375:a är klart användbar medan en 378:a är betydligt jobbigare både ekonomiskt och rekylmässigt. Anser man sig behöva en 378:a så ska man givetvis skaffa sig det, men jag skulle nog skaffa en sån bössa mest som kuriosa, samt för egenvärdet i att ha en patron som drar över 110 grains krut  8)

Jag hade en 416 Wby ett tag och provade både med och utan rekyldämpare monterad. Med dämpare var det ungefär som en odämpad 375:a, alltså fullt hanterbar sånär som på gasväggen man fick framför ansiktet vid varje skott. Utan dämpare monterad var det en "unmanageable beast". Jag sköt givetvis med fulladdad originalammunition för att verkligen krama ur varje Joule ur rekylupplevelsen. Bössan var helt klart gjord för att användas med dämpare om man ser till bössans vikt. Jag sköt bara i stående och det var otrevligt nog. Vidare var kolven för kort för mig så högerhandens tumme slog till rätt på näsan ganska rejält. Enda bössan jag skjutit med och tagit ett steg bakåt av rekylen (fast det är en övningssak för jag var inte beredd).

I bänk har jag skjutit med 340 Wby, 358 NM, 375 H&H, 416 Rem Mag, och 458 Win Mag. Jag tycker personligen att 458:an var mest otrevlig, då rekylen från 500 grains kulor verkligen flyttar på överkroppen. 416 Rem Mag var inte rolig då bössan (en Sako) var för lätt och med ganska hård bakkappa. Jag sköt helt avslappnat så det kändes inte i axeln, men bössan for ur händerna hela tiden. 340 Wby:n tyckte jag var riktigt mysig faktiskt, för Weatherbystockningen funkade utmärkt och sen var knallen det absolut värsta jag hört - till synes (höres?) värre än 416 Wby. Det var nästan så jag satt och skrattade efter varje skott för det var en riktigt potent knall ;D

Men som sagt: jag tror det rör sig om en ordinär 375:a. Skulle det visa sig vara en 378:a så kan vi fortsätta skriverierna då  ;)

Publicerat
  • Författare
Tror inte vi fått svar än på om det är en 375 eller 378? Jag skulle tippa på 375 och att 9,5x74 är en felskrivning, men det är bara en gissning.

En 375:a är klart användbar medan en 378:a är betydligt jobbigare både ekonomiskt och rekylmässigt. Anser man sig behöva en 378:a så ska man givetvis skaffa sig det, men jag skulle nog skaffa en sån bössa mest som kuriosa, samt för egenvärdet i att ha en patron som drar över 110 grains krut  8)

Jag hade en 416 Wby ett tag och provade både med och utan rekyldämpare monterad. Med dämpare var det ungefär som en odämpad 375:a, alltså fullt hanterbar sånär som på gasväggen man fick framför ansiktet vid varje skott. Utan dämpare monterad var det en "unmanageable beast". Jag sköt givetvis med fulladdad originalammunition för att verkligen krama ur varje Joule ur rekylupplevelsen. Bössan var helt klart gjord för att användas med dämpare om man ser till bössans vikt. Jag sköt bara i stående och det var otrevligt nog. Vidare var kolven för kort för mig så högerhandens tumme slog till rätt på näsan ganska rejält. Enda bössan jag skjutit med och tagit ett steg bakåt av rekylen (fast det är en övningssak för jag var inte beredd).

I bänk har jag skjutit med 340 Wby, 358 NM, 375 H&H, 416 Rem Mag, och 458 Win Mag. Jag tycker personligen att 458:an var mest otrevlig, då rekylen från 500 grains kulor verkligen flyttar på överkroppen. 416 Rem Mag var inte rolig då bössan (en Sako) var för lätt och med ganska hård bakkappa. Jag sköt helt avslappnat så det kändes inte i axeln, men bössan for ur händerna hela tiden. 340 Wby:n tyckte jag var riktigt mysig faktiskt, för Weatherbystockningen funkade utmärkt och sen var knallen det absolut värsta jag hört - till synes (höres?) värre än 416 Wby. Det var nästan så jag satt och skrattade efter varje skott för det var en riktigt potent knall ;D

Men som sagt: jag tror det rör sig om en ordinär 375:a. Skulle det visa sig vara en 378:a så kan vi fortsätta skriverierna då  ;)

jag tror du kan ha rätt för hur jag än letar så hittar jag ingenstans att Sako har kamrat en Sako V för större än 375 MVH Christer
Publicerat

Skicka ett PM till jimbo och fråga, Sako har gjort en massa skumma varianter och Jimbo är killen som har koll på de flesta :) :)

Dessutom är han på hemmaplan nu och säkert sugen på att hjälpa till!

Henrik

Publicerat

Eftersom Jimbo lyser med sin frånvaro för tillfället försöker jag mig på en kvalificerad gissning :P

Med undantag för TRG-S mekanismen som kamrats för både Lazzeroni skapelser och Weatherbys 30-378 så tror jag inte att Sako gjort några bössor för större patroner än "375 H&H storlek" detta inkluderar såklart 300 Weatherby som till och med funnits i Sakokataloger genom åren. Eftersom 300 Weatherby inte är något annat än en "improved" 300 H&H är det en smal sak att kamra Sakos stora lås för denna skapelse. Emellertid vet vi att allt är möjligt när det gäller Sako, jag har sett bilder på allt från Sako Classic i 35 Whelen till Fiberclass i 458 win mag.

Steget till att bygga en AV bössa i 378 Wheatherby är dock större än exemplena ovan eftersom patronen är en nedstrypt 460 Wheatherby och som sådan bland det fetaste du kan hitta. För att göra detta möjligt måste slutstycket kunna ta hylsbottnar på .579" istället för .532 dessutom krävs det en ny magasinsbox om patronen skall mata på ett vettigt sätt.

Min gissning blir alltså att det är tryckfelsnisse varit framme när licensen utfärdades och att det skall vara en 375 H&H. När det gäller sannolikheten att det skulle vara en 378 Weatherby så säger jag som jag brukar "mycket möjligt men knappast troligt" ;D

MVH

Henrik

Publicerat
B)
Publicerat

OT Tjena JIM

Kul att se dig här igen, har nästan saknat dig (nåja) ;D och fruktade att du blåst av någon plattform ner i nordsjön.

/M

Publicerat
B)
Publicerat

Weatherby själva valde ett tvåpatroners radmagasin för att få till matningen med den väldiga 378-hylsan. Att Sako kamrat en sån känns otroligt tveksamt. Det får vara nån hängiven Sakoägare som gör ett custombygge kanske, men med tanke på min rekylupplevelse med 416 Rem Mag i en Sako 75 så vill jag inte ens provskjuta en Sako kamrad för 378/416/460 Wby för det torde vara mycket obehagligt. Ska man överhuvud taget göra det utan rekyldämpare får bössan väga minst 5 kg - gärna mer, samt vara utrustad med en Limbsaver eller Decelerator med väl tilltagen tjocklek...

Publicerat
  • Författare
Hej på Er!

Har lyst med min frånvaro (som Henrik så väl uttrycker sig!) ett tag pga en massa olika orsaker som jag inte orkar lista upp!

Men nu kommer jag att frekventera forumet lite mera är det tänkt.

Som den ärade Henrik skev tidigare, så är allt möjligt med Sako. Jag har också sett ett antal varianter i verkligheten som inte finns i broschyrer och kataloger. Står dessutom i några kataloger att "andra kalibrar på beställning" vilket ju säkert ett antal skyttar/jägare har anammat!

Jag är dåligt insatt i storlek på .378 Weatherby men den största Weatherby kalibern jag har sett i min katalogsamling är .300 Weatherby. Men det behöver ju inte betyda att den inte finns! Har själv varit nära att köpa den .458 WinMAg Fiberclass:en som Henrik refererar till. Den har dessutom en L61R låda!

Enda sättet är att får reda på vilken kaliber det är är väl först att se vad det står på bössan/pipan. Sedan ev få en smed att kontollera den.

Men Ullmenkott!

Du skriver att det är en Sako V! Menar du en AV eller V? AV är ju den äldre versionen från medio 80 till tidigt 90-tal. V är ju beteckning på Sako 75/85.

Har du sedan några bilder på bössan så hjälper det säkert till!

MVH

Jim

AV ska det vara ,ska försöka få fram bilder MVH Christer
Publicerat

Man har ju ytterligare ökat möjligheterna till förvirring genom att märka L61R i . 300 H&H ".300 Magnum" och .375 H&H "375 Magnum". Det finns ju några varianter att välja på, och fanns även när de tillverkades även om det är fler idag.