Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska rovdjuren skjutas, fågelägg ska skyddas

Featured Replies

Publicerat

;D åker gärna dit med Eros å tar lite grävling!..  ;D ;D ;D

MVh

Publicerat

lite pinsamt att dom inte klarar å hålla efter dom :D men inte är man storbjud så man skulle tacka nej för en veckas semester i grävandes tecken ;):D

Publicerat

;D ;D såna fall åker jag ner med oskar och plockar lite grävling och räv med mamre  ;D ;D ;D ;D

Publicerat

Och varför inte banka trut?????

Mvh!

Publicerat

;D vi får väll lägga in en gemensam ansökan här från jaktsidan så kan vi åka dit en hel bunt å rensa lite!.. så kan vi ta fågel grävling räv mm mm!...  ;D ;D ;D

Mvh

Publicerat

Ja är det någon med jakt i området som behöver en ställande hund till grävling, mink och räv, så vet jag var det finns en skaplig. ;D

Publicerat

Fan va det vore kul att köra dit och ha lite kråkjaktskurs!!!!

Kom på varför truten inte verkar vara aktuell, trut är flyttfågel och skyddas därmed av Fucking Jävla EU.. Anar iaf vilken typ av biotop det är där nere och en vecka med uven där nere skulle nog generera rätt bra med fågel  ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Olika trutar är inte aktuella för att de inte är lika viktiga predatorer på bona (men tar ungar), och för att det är betydligt svårare att kontrollera dem och få till en vettig uppskattning av hur många som finns, vilka som är viktigast för predationen osv. Det här är en kombination av förvaltning och forskning; upplägget är unikt med tanke på att man fått med Ölands Ornitologiska Förening och Naturskyddsföreningen. Ta projektet för vad det är.

Jag var och höll föredrag på Öland i våras om bopredation på strandängar, som inbjuden av dessa organisationer. Vi kom väl inte fram till en total samsyn då, om vi säger så.

Jag tror nog dessutom att ölänningarna klara av att kontrollera såväl kråka som korp, men visst skulle man kuna tänka sig att vara med...

Publicerat

Ok.. truten är nog som sagt ett större problem då ungarna tassar ned i vattnet..

Hur eller hur, tror detta är ett klockrent tillfälle för jägarna att försöka återupprätta den solkade hedern efter höstens fuljakter.. Drog på kul iväg ett mail till kretsen där och erbjöd mej att skjuta kråkor samt utbilda kretsmedlemmar o ungdomar i kråkjakt.

Finns ingen här på Jaktsnack som är insyltad i detta?

Får de till jakt på korp även så vore det ju skitkul!

Mvh!

Publicerat

Insyltad kan jag väl inte säga men... Svärfar arrenderar marker som är berörda av detta.

Svärfar och jag var över i helgen för att försöka locka räv. Absolut första gången för både honom och mig och på andra locket så kom mickel ;D ;D ;D tyvär så var svärfar inte med i svängarna och räven kom undan  >:(. Men det var kul att se att det går att locka även för en nybörjare :). Det var absolut inte sista gången som vi var där ;D.

Är det någon som har märkt att korpen verkar vara intresserad av harskrik eller var det bara tillfälligheter att de kom när man lockade?

Nog hade jag varit intresserad av lite kråkjaktkurs, men som sagt det är ju inte mina marker... :'(

Mvh Micke

Publicerat

Korpen är ju en predator precis som räven och när den hör ett skadat djur så blir även denna intreserad. Går ju även att locka in kråkor, vråk mm. Vad använder du för pipa?

Publicerat

Nordic predator, fungerade utmärkt måste jag säga.

Det jag tänkte på var att korparna kom närmare och jag hade en som kom så nära som några meter över huvudet.

Publicerat

När det gäller projektet på södra Öland kommer det vara extremt viktigt att ta bort rätt individer. De revirhävdande kråkorna och korparna har helt klart störst betydelse, och tillståndet för korp är begränsat till tio vuxna individer. Det optimala är att ta bort revirhävdande fåglar så sent som möjligt inom tillståndsperioden. Eftersom det är nära häckningstiden är reviren redan etablerade och färre fåglar rör sig för att hitta "luckor". Då tar det längre tid innan nya par etablerar sig, och förhoppningsvis hinner vadarna häcka färdigt.

Det är inte omöjligt att utnyttja lockjakt för att selektivt jaga revirfåglar, men man måste ha total koll på vad som sker för att få rätt fågel.

Publicerat

Har de tillstånd på 10 korp bara så är det mest dumt att skjuta dem för uven, fan vet om det är rätt individer som stöper. Går det inte att ta korp i ölandsbåset? Kråka o skata funkar men jag kan tänka mej att korpen är lite för smart..

Mvh!

Publicerat

Yep. Tio vuxna och tjugo årsungar av korp + utökade jakttider (skyddsjakt) på rödräv (ungar), grävling, mård, iller, gråtrut, kråka och korp. Man har varit mycket tydlig från kretsen med att man inte vill jaga under predatorernas reproduktion. Undantaget är grävling, där det bara rör sig om fällfångst och honor med dragna spenar är fredade.