Publicerat Januari 22, 200818 yr Ja, vad har ni för krav på er uppfödare om hur denne sköter sitt uppfödande och allt annat runt valpköpet, för att ni ska vara intresserade av att köpa valp från just den uppfödaren? Och likaså; Vad får er att tänka "Aldrig att jag köper valp från den"? *nyfiken Jämta*
Publicerat Januari 22, 200818 yr Uppfödaren är mindre intressant, jyckarna mer.. sällskapshundar och provfanatiker är inget att ha tycker jag. Varje form av utställningsmerit är i sig värdelös. Aktivt jagande uppfödare är mer spännande än de som har licens typ.. har några klockrena såna personer i min omgivning, kallar sig "jägare" och har bössor osv men thats it. De använder dem aldrig och tanken på ett eget initiativ att ta sig ut i skogen med sin hund finns inte utan det sker alltid i samband med att någon annan organiserar. De två uppfödarna som jag gillar skarpast och för alltid kommer att ta hund ifrån då det är aktuellt att fylla på av just den rasen är båda jaktidioter och spenderar ett imponerande antal dagar i skogen med hund OCH bössa. De har lyckats kombinera två stora intressen hunderi och jakt vilket genererar bra jyckar. Mvh!
Publicerat Januari 22, 200818 yr Ja, vad har ni för krav på er uppfödare om hur denne sköter sitt uppfödande och allt annat runt valpköpet, för att ni ska vara intresserade av att köpa valp från just den uppfödaren?Och likaså; Vad får er att tänka "Aldrig att jag köper valp från den"? *nyfiken Jämta* För det första så ska ju hunden har rätt linjer och egenskaper, om föräldrarna haft tidigare kullar så är ju resultatet där intressant. Rent personkemimässigt så har det väl inte så stor betydelse så länge jag tror på kombinationen..det är ju ändå hunden jag ska köpa..inte uppfödaren eller dennes avkommor...däremot är jag mkt skeptisk till folk som snackar alltför mkt om sina hundar...med skryt kommer man ingenstans hos mig om man ska sälja hundar.Så..följdaktligen....snackare gör att jag inte vill köpa valp av dem...å dessa bör ifrågasättas tycker jag...vilket kanske några har förstått med en av mina nya trådar. Det har ibland ringt folk till mig som tänkt köpa valp efter nån av mina hundar.Jag försöker då ge dem en bra bild av hunden och hur den arbetar...men brukar oxå säga att jag tycker att det är bäst om du pratar med någon annan som har jagat med hunden..för hur opartisk man än försöker vara så är det inte alltid så lätt..man blir lätt hemmablind.Alla hundar har sina brister och det gäller att man som ägare erkänner dessa för både sig själv och andra.Jag litar sällan fullt ut på hundägaren förrän jag hört liknande sägas av oberoende personer...alternativt provresultat. Kanske inte var direkt svar på dina fråga..men nästan....
Publicerat Januari 22, 200818 yr Då det är frågan om uppfödaren som person så e ÄRLIGHET viktigt !! Då det förekommer oärlighet så svalnar mitt intresse ........ (skulle nästan vilja säga att oberoende hundmaterialet, men kanske inte ändå)
Publicerat Januari 22, 200818 yr Ja, vad har ni för krav på er uppfödare om hur denne sköter sitt uppfödande och allt annat runt valpköpet, för att ni ska vara intresserade av att köpa valp från just den uppfödaren? Måste nog säga att jag tittar mer efter intressanta linjer än vem uppfödaren är. Även seriösa uppfödare har bra och dåliga tikar.
Publicerat Januari 22, 200818 yr ja tycker en uppfödare ska vara aktiv i det som dom hundarna föds upp för! är det jakt ska dom jaga!. är det bruks ska dom jobba med det oxå!.. osv.... sedan tycker jag dom ska värna om rasen och dess ras standard!. och främja en frisk å sund uppfödning. är det en jakt ras ska det avlas för de!.. å inte så de blir någon parishilton hund som ska ställas ut!.. en annan sak som jag tycker är viktigt är personligheten!. den är väll svårare att bestämma de varierar juh från person till person hur man vill ha det!.. ja har sj en mycket god kontakt än i dag med mina uppfödare vilket ja tycker e trevligt! och har fått massor med hjälp av dom genom åren med tipps å sådant!.. sedan tycker jag dom ska vara lyhörda för köparens önskemål och försöka uppfylla dom önskemål han/hon har!.. MVh Mamre!..
Publicerat Januari 22, 200818 yr Helst av allt ser jag väl att uppfödaren själv jagar med sin hundar. Meriter är för mig tämligen ointressant om hundarna sen inte används i praktisk jakt utöver själva meriteringen. Med det inte sagt att jaktprov är helt ointressanta då det kan ge en fingervisning om jaktanlagen i olika gjorda kombinationer & linjer. Jag skulle förvisso även kunna tänka mig att köpa valp ur en kombination där ingen utav föräldrarna använts i jaktsammanhang, om linjerna bakåt är tillräckligt intressanta. Viktigt är att avelsmålsättningen är att få fram duktiga jakthundar, med allt vad det innebär & den chansen anser jag vara större om uppfödaren själv jagar praktiskt med sina hemmavarande hundar, undantag finns dock, samt att stor vikt läggs på den mentala biten. Personkemin spelar också roll. Sedan beror det också på hur pass bekant med rasen jag är. Kan jag rasen så är det trots allt kombinationer jag tittar efter först & främst & inte så mycket på vem som är uppfödare.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Uppfödare tycker jag att parar lite hur som hellst och vad som hellst... bara för att tjäna så mycket pengar som möjligt. :- Så jag tittar mera på hundarna och dess gener... än på ägarna då jag bedömmer parningen. Jag har inga större krav på säljaren/uppfödaren...då jag hittat den valp jag vill ha.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Det viktigaste är ju hundarna och då menar jag inte att dom måste vara jakt och utställnings champion. Utställnings helvetet har förstört många raser. Visst är det ett plus om hundarna är jch men det säger egenligen lite om hur bra hunden egentligen är. Har sett exempel på jakt champions som har varit totalt värdelösa som jakthundar eller hjärndöda jaktidioter. Uppfödaren vill man ska ge ett seriöst intryck. Han eller hon ska vara intresserad av att få fram så bra hundar som möjligt och inte bara att tjäna pengar. Jag tror att det är alldeles för mycket pengar inblandade och endel gör det bara för att de ser chansen att tjäna en hacka. Jag betalar gärna för en valp men då ska det ligga tanke och arbete i aveln inte bara produktion. Det ska avlas på kloka, snälla och bra jakthundar inte bara dom som råkar ha rätt böj på svansen. Sen vill jag att uppfödaren ska vara aktiv jägare och jaga med sina hundar. Många säger att dom föder upp jakthundar men jagar inte själv med dom. Hoppas att jag inte stuckit ut hakan för långt med mina radikala åsikter men så tycker jag iaf. MVH
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Uppfödare tycker jag att parar lite hur som hellst och vad som hellst... bara för att tjäna så mycket pengar som möjligt. :-Så jag tittar mera på hundarna och dess gener... än på ägarna då jag bedömmer parningen. Jag har inga större krav på säljaren/uppfödaren...då jag hittat den valp jag vill ha. Det var ju tråkigt att du uppfattar uppfödare på det viset :-X
Publicerat Januari 24, 200818 yr En viktig sak för mig är att uppfödaren är seriös på det sättet att "massproduktion" av valpar för ekonomins skull inte sker. typ 13 hundar som paras hysteriskt och slänger ut valpar åt höger o vänster.. Har svårt att se kvalité på sånt. Oavsett meriterade föräldrar. Själv när jag köpte valp nu så hade inte föräldrarna några särskilda jaktmeriter, men däremot valparna från tidigare kullar har det gått bra för. Det räckte åt mig, men sen har jag inte rätt att klaga om hon inte blir så bra som jag kanske vill. Det visar sig.
Publicerat Januari 24, 200818 yr De hundar jag köpt genom åren så har jag väl ingen röd tråd egentligen, men mer kommit på hur jag vill ha det i fortsättningen. Det jag tittar på när det gäller deras urval av avelsdjur är syskon, föräldrar och deras syskon, föräldrars avkommor, så håller jag på ganska långt bakåt på hundarna. Vad tittar jag efter då, mentaltester om det finns (sällan på jakthundar) men jaktproven säger en del och hur det jagas med hundarna, de ska vara friska, saknas röntgen så får man se upp om rasen är lidande av fel på höftleder och armbågar, jag tar in information om hundarna via avelsrådet för rasen och andra som har god koll på marknaden, det finns mycket tyckanden allt är inte fakta. Används inte hundarna till jakt utan bara som avelsdjur då blir det inget. Har de senaste gångerna även träffat båda föräldrarna till den tänkta valpen och deras sätt säger mycket, kan jag så vill jag helst jaga med föräldrarna, sen brukar det komma lite frågor om annat som säger en hel del men jag vet inte om jag vill lägga ut det Vid första besöket så brukar jag ha inställningen att fastnar jag inte för någon så blir det ingen, blockerar känslocentrum lite, för de är söta och väldigt gulliga. Brukar se på valparnas beteende, hur de gör i olika situationer, har visat sig ge ganska bra utslag. Uppfödaren ska vara ärlig och bry sig om valparna, även i fortsättningen, dock inte ringa hela tiden men någon gång ibland, största provet kommer på en uppfödare om det är något fel, jag har inte råkat ut för det själv, men vet en kille som inte fick den hund han riktigt klarade av, uppfödaren fixade ett byte på en av sina hundar och båda blev nöjda.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Det var ju tråkigt att du uppfattar uppfödare på det viset :-XTyvärr så :- ...men jag drar inte alla uppfödare över en kamm.
Publicerat Januari 24, 200818 yr uppfödare,hm många tänker som jag,först ska det vara en som föder en hund för jakt och jagar själv,kalla det bry sig om avkommorna,inte ser pengarna,ogillar skarpt folk som tar valp år efter år eftersom,man behöver feedback hur det gått med första kullen tex, sen ska juh dom jaga,och inte vara känd som nån som är elak mot hundarna, kennlar skulle jag nog aldrig köpa ifrån,visst finns det säkert bra material men häst å hund folk är dyngsnackare!!! blir själv uppringd mellan varven av folk som ska köpa valp av samma linje,å går juh inte säga nått mer än att dom som jagar funkar fint,men är för unga för säga mer... sen ska dom oxå sälja till jägare,i terrier världen finns det inte,folk tar valpar kors och tvärs å så mycket skit det finns är skrämande, hellre betalar man mer till en seriös eldsjälv än till nån som räknar such i stamtavlan
Publicerat Februari 1, 200818 yr Författare Har de senaste gångerna även träffat båda föräldrarna till den tänkta valpen och deras sätt säger mycket, kan jag så vill jag helst jaga med föräldrarna, sen brukar det komma lite frågor om annat som säger en hel del men jag vet inte om jag vill lägga ut det Det är väl klart att du kan lägga ut det
Publicerat Februari 1, 200818 yr Författare kennlar skulle jag nog aldrig köpa ifrån,visst finns det säkert bra material men häst å hund folk är dyngsnackare!!! Fast alla som tar fler än 2 kullar måste ju skaffa kennelnamn, eller missuppfattar jag vad du menar med kennlar?? Lite trist att du känner att vi som föder upp hundar och har kennel är dyngsnackare :-X Men jag antar att du har en del personliga upplevelser, som ligger till grund för hur du känner för häst och hundfolk..
Publicerat Februari 1, 200818 yr Fast alla som tar fler än 2 kullar måste ju skaffa kennelnamn, eller missuppfattar jag vad du menar med kennlar??Lite trist att du känner att vi som föder upp hundar och har kennel är dyngsnackare :-X Men jag antar att du har en del personliga upplevelser, som ligger till grund för hur du känner för häst och hundfolk.. Jag skulle nog våga påstå att hundägare/jägare oxå i minst lika stor grad är dyngsnackare som uppfödare....
Publicerat Februari 1, 200818 yr Författare Så rätt, så.. Många gånger man stött på sådana individer, men jag tror ju inte att alla jägare/hundägare är så.. Skitsnackare och skrävlare finns inom alla grupper, så är det bara och det ligger enligt min ringa åsikt på indvidnivå och inte på gruppnivå 8)
Publicerat Februari 1, 200818 yr Författare Några av mina egna önskemål då.. Uppfödaren: * Ska kunna sin ras och dess egenskaper * Ska ha hundar som gör det de är avlade för * Ha goda kunskaper om rasens utveckling, sjukdomar etc. * Inte avla på mentalt dåliga hundar, oavsett hur duktiga dessa är inom sitt område * Föda upp valparna inomhus * Inte sälja till sådana som inte ska ha hunden till det den är avlad för * Inte vara sådan att denne snackar skit om andra uppfödare eller tidigare valpköpare (Jo, sådana har man stött på) * Gärna finnas till hands om man behöver hjälp eller har några frågor efter valpköpet, men inte vara av modellen: Ska veta allt som händer i hundens liv, jämt och ständigt, helst innan det hänt och ha synpunkter på detta. Det är bara jobbigt med uppfödare som inte kan släppa taget i normal ordning.
Publicerat Februari 1, 200818 yr Nå givetvis att föräldrana är meriterade annars går det bort, sen så hör man ju om uppfödaren är seriös när man pratar med honom.Sen så kollar jag mkt på en stark tiklinje å att hunden får älgarna å stå i upptaget och har bra skall å täthet för sånt nedärver tiken till valparna
Publicerat Februari 1, 200818 yr Några av mina egna önskemål då..Uppfödaren: * Ska kunna sin ras och dess egenskaper * Ska ha hundar som gör det de är avlade för * Ha goda kunskaper om rasens utveckling, sjukdomar etc. * Inte avla på mentalt dåliga hundar, oavsett hur duktiga dessa är inom sitt område * Föda upp valparna inomhus * Inte sälja till sådana som inte ska ha hunden till det den är avlad för * Inte vara sådan att denne snackar skit om andra uppfödare eller tidigare valpköpare (Jo, sådana har man stött på) * Gärna finnas till hands om man behöver hjälp eller har några frågor efter valpköpet, men inte vara av modellen: Ska veta allt som händer i hundens liv, jämt och ständigt, helst innan det hänt och ha synpunkter på detta. Det är bara jobbigt med uppfödare som inte kan släppa taget i normal ordning. Håller med om allt utom att valparna ska va inne jämt. Det är ju bra om valparna får lära sig att göra sina behov ute så fort de kan gå. Sen sommartid är det ju perfekt att ha valparna ute när det inte är för varmt eller regnar.
Publicerat Februari 1, 200818 yr Författare Att valparna får komma ut ibland från 5-6 veckors ålder är ju en given. Men jag vill ha mina hundar uppfödda inomhus och inte i hundhus med tillhörande hundgård. Den sociala präglingen med människor är ju mkt viktig under valpens första 8 veckor..