Publicerat Januari 23, 200818 yr Hej! Jag undrar om det är någon som vet var det finns en gammal grytpejl att få tag på? För jag är inte imponerad av de nya terret finder pejlarna. Eller finns det något annat märke som fungerar bättre?
Publicerat Januari 23, 200818 yr www.terrierman.com tror jag det finns lavin sonder,fråga hector eller finhunter dom vet mera, eller så kolla med www.hurricanekennels.com där fanns iaf delar till den.. sen en fråga bara om vad du tycker den inte lever upp till??jag har testat både rätt många gånger och tycker nu att nya är helt ok,aldrig spökat när man vet vilken spak som är till vad,,,
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Jag har själv ingen grytpejl. Men jag har jagat med folk som har både nya och gammla, och jag har fått uppfattningen att den gammla är bättre. Eller så år de bara föraren på pejlen som är bättre.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Kan ju vara så att det är skit bakom spakarna........ Deben pejlarna funkar ju annars riktigt bra.... /J
Publicerat Januari 24, 200818 yr Jag har själv ingen grytpejl. Men jag har jagat med folk som har både nya och gammla, och jag har fått uppfattningen att den gammla är bättre. Eller så år de bara föraren på pejlen som är bättre. Den så kallade gamla Ferret Findern med en rektangulär mottagarlåda och sändaren av "bakelit", kan inte köpas som ny längre. Den var en bra grytpejl när den funka, lätt att söka var hunden e', men dom har alltid haft små problem. Sändarna har sprukit av djur bet, så att fukten kommit in. Mottagarna har krånglat på många olika sätt. Har haft 3 såna mottagare och sändare, ett par tror jag funkar mera någorlunda. Dessutom så e' ju deras räckvid på gränsen ibland. Mk2 känner jag inte själv till annat än vad jag hört, ingenting att ha. Mk3 e' redan någorlunda bra, men sändardelen e' för svagt gjord i mitt tycke. Och dess räckvid e' inte heller så bra som Mk3 Longrange. Mk3 Longrange har en mycket bra gjord sändare, kan knappast gå sönder eller få fuktskador. Räckvidden e' 40 ft jämfört med dom tidigare modellernas 15 ft. Dessutom har Longrange såkallad pinpoint justering med vilken man har ännu lättare att lokalisera hunden, än med vanliga Mk3. I praktiken skall man välja mellan Deben Longrange eller Bellman&Flint. Smaksak och skillnad i pris :
Publicerat Januari 24, 200818 yr Den så kallade gamla Ferret Findern med en rektangulär mottagarlåda och sändaren av "bakelit", kan inte köpas som ny längre. Den var en bra grytpejl när den funka, lätt att söka var hunden e', men dom har alltid haft små problem. Sändarna har sprukit av djur bet, så att fukten kommit in. Mottagarna har krånglat på många olika sätt. Har haft 3 såna mottagare och sändare, ett par tror jag funkar mera någorlunda. Dessutom så e' ju deras räckvid på gränsen ibland.Mk2 känner jag inte själv till annat än vad jag hört, ingenting att ha. Mk3 e' redan någorlunda bra, men sändardelen e' för svagt gjord i mitt tycke. Och dess räckvid e' inte heller så bra som Mk3 Longrange. Mk3 Longrange har en mycket bra gjord sändare, kan knappast gå sönder eller få fuktskador. Räckvidden e' 40 ft jämfört med dom tidigare modellernas 15 ft. Dessutom har Longrange såkallad pinpoint justering med vilken man har ännu lättare att lokalisera hunden, än med vanliga Mk3. I praktiken skall man välja mellan Deben Longrange eller Bellman&Flint. Smaksak och skillnad i pris : ap ap ap ikket,min mk3 har oxå pinpointer,dock har jag endast upplev glädjen att kunna få pejlen helt tyst,och inte riktigt funnit glädjen av hitta hunden bättre... alla som använt den gamla pejlen har svårt med ny modeheterna gamla är idiotsäker nya krävs iaf lite mer tanke bakom pejlandet,men fattar man att det är skillnad mellan serach och locate så är den nya bättre..kanske sändaren man kan säga nått om,man måste tejpa dem vid varje gång
Publicerat Januari 24, 200818 yr ap ap ap ikket,min mk3 har oxå pinpointer,dock har jag endast upplev glädjen att kunna få pejlen helt tyst,och inte riktigt funnit glädjen av hitta hunden bättre...alla som använt den gamla pejlen har svårt med ny modeheterna gamla är idiotsäker nya krävs iaf lite mer tanke bakom pejlandet,men fattar man att det är skillnad mellan serach och locate så är den nya bättre..kanske sändaren man kan säga nått om,man måste tejpa dem vid varje gång Alltså tejpa gamla sändarn eller LR sändaren? Nya LR behöver man inte alls, men gamla "bakelit" måste man tejpa för att hindra vatten att komma dit som batterierna är. Dessutom om läderhalsbandet e' riktigt surt, så kan gamla sädarn sluta funka iom attdet blir någonslag kortslutning som tömmer batterierna.
Publicerat Januari 24, 200818 yr lr sändaren vet jag inte om man måste tejpa,tror inte det iaf,, men alla andra tejpas,gammla findern och nya mk3 frett som terrier finder. bilder följer obs kika in för köpa den gamla kan finnas http://www.britishdogs.co.uk/ferret%20finder.htm bild ett gamla bild två nya eller mk3an blid tre long rangen bild fyra en foxterrier
Publicerat Januari 24, 200818 yr bättre bild på gamla.obs kom ihåg att ferret bytyder iller,vilket i sin tur betyder små halsband
Publicerat Januari 24, 200818 yr Författare Tack för alla svar. Är det någon som har någon erfarenhet av "Bellman & Flint Transceiver Box Terrier Location"?
Publicerat Februari 10, 200818 yr snacka med finhunter han kommer ha en snart,lite dyra lite bättre ska dom vara,,ska nog köpa en sån snart oxå
Publicerat Mars 6, 200818 yr En liten passus tejpa ordentligt och då menar jag ordentligt.....det tjänar du på...mina båda halsband...har hållit och håller ännu medan flera halsband i min bekantskapskrets gått sönder. Har en gammal grå låda och en nyare MK 3...dra en silvertejp över högtalrn på den så blir den tystare. Tycker nog att den nyare är minst lika bra trots att den går under namnet "discopejlen".
Publicerat April 12, 200818 yr Tack för alla svar. Är det någon som har någon erfarenhet av "Bellman & Flint Transceiver Box Terrier Location"? jag har en bellman & flint och jag är jätte nöjd.en min kompis har köpt mammuth pulse och ortovox halsband och han är vari jätte nöjd ockso http://www.mammut.ch/mammut/techinfos_aval...sub.asp?id=1485 och halsband http://www.ortovox.com/content/de/produkte.../hunde-rettung/