Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur beter sig kulor i olika hastighet ? (vulkan)

Featured Replies

Publicerat

Min tanke rör vulkan kulan.

Det finns väl hastigheter som vissa kulor jobbar bättre i när det gäller penetration och uppsvampning.?

Ta tex kal 30.

Vilken kaliber funkar bäst med vulkan ( på 60m tex) ?    308win , 30,06  , 300wm. 

När det gäller penetration ?

Att jag frågar beror på att en del svenskar sågar kulan helt  , medans tyskar värkar föredra den.

Mvh..

Publicerat

jag har skjutit med vulcan i kaliber 6,5- 55, 8-57js med dom snabba 10,7grams kulan och dom älgarna har dött

däremot så rå kan bli sprängda med kulan på 10,7 gram i 8mm utgångs hål var som ett kaffe fat

hastighet på kulan var 870m/s

samme

Publicerat
Att jag frågar beror på att en del svenskar sågar kulan helt  , medans tyskar värkar föredra den.

Vad jag förstått så gillar tyskarna kulor som får viltet på plats, utan att ta så stor hänsyn till köttförstöringen.

Det finns några tyska kulor som är konstruerade så att en stor del av kulan ska fragmenteras i viltet och resterande del ska penetrera långt och ge ett genomslag.

Publicerat

Konventionella kulor uppför sig mer olika beroende på vilket hastighetsintervall dom skjuts i än vad bondade gör.

Därmed inte sagt att konventionella kulor är dåliga då dom inte uppför sig som förväntat,handlar nog ganska mycket om hur kunnig och intresserad man är av det man sysslar med.

En vulkan i 300wm kan bli utdömd som totalt värdelös av en skytt och hyllad som kungarnas kung av nästa beroende på vilken effekt man söker.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Men jag tänker mig att den skjuten ur 300wm har för hög fart när den träffar grisen och således möter ett för högt motstånd och splitras ?

Medans 308win med mindre fart och mindre motstånd går in djupare ?

Om vi anntar att kulorna bromsas av sin uppsvampning.

Inte vet jag , därför jag undrar om nån vet ?

Publicerat
Men jag tänker mig att den skjuten ur 300wm har för hög fart när den träffar grisen och således möter ett för högt motstånd och splitras ?

Jag som då vill att mina kulor ska splittras i kroppen är i så fall nöjd.

Det är nog ingen större risk att kulan detonerar i atomer strax innanför skinnet om det är det du menar.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Nej det fattar jag väll , men skiljer det bara 1-2 cm i penetrationen eller 1-2 dm.    Eller inget alls.

Publicerat

Sambandet mellan pentration och uppsvampning är synnerligen linjärt, ju större uppsvampning desto mindre blir penetrationen. En kula som "splittras" kommer givetvis inte att gå lika djupt som vad en kula som har en hög restvikt gör. Det finns en massa olika samband som vi kan slå fast rent objektivt, dessa diskussioner har vi haft och kommer vi säkert att ha flera av i framtiden.

Däremot kommer vi aldrig att kunna komma överens om vilken kula som är "bäst", vi kan inte ens komma överens om vilka egenskaper som en sådan optimal kula skulle ha ;D

Anledningen till detta är att vi har olika preferenser och erfarenheter, för några är korta flyktsträckor det viktigaste för andra är minimal köttförstoring A och O. Hundförare försöker kanske undvika genomslag medans andra jägare kräver genomslag för att de skall vara nöjda.

Nere på kontinenten har man delvis en annan jakttradition och där är det viktigt att flyktsträckan blir så kort som möjligt, anledningen till detta kan vi i o f s diskutera men jag hävdar att det bland annat beror på en annan syn på eftersök. Bland många franska och spanska anses Norma Plastspets vara den optimala jaktkulan men den är inte säljbar här hemma eftersom den anses vara skräp.

För att vi skall kunna svara på dina frågor behöver vi alltså veta vad det är för beteende som du anser vara önskvärt hos en kula?

MVH

henrik

Publicerat
  • Författare
.

Vilken kaliber funkar bäst med vulkan ( på 60m tex) ?    308win , 30,06  , 300wm.   

När det gäller penetration ?

Efter som kulan är samma 7,62 mm och borde de svampa upp lika mycket innan de flikar sönder sig.

Min egentliga fråga blir kanske  är 300an för snabb så kulan inte får nån djupvärkan alls.?

Eller är skillnaden i mellan de tre försummar = ett par centimeter .?

Publicerat

Jag tror jag förstår hur du menar, och med den sortens kula du nämner skulle jag svara kort: Mycket marginellt.

Pratar vi samma kulvikter, så är det hastigheten som skiljer.

Lättast då att jämföra olika hastigheter i samma kaliber, och då kan du själv se resultatet på

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=16&amp...mp;%20Expansion

I ett mindre vilt, så får du alltså ett större utgångshål vid högre hastighet med samma kulor - om den alltså inte är så trög att den inte hinner expandera, men vi pratar Vulcan nu - så även expansionen av kulan sker snabbare med större "explositons" verkan.

Det finns Massa olika händelseförlopp och träffscenarion som kan kullkasta detta resonemang, men det förstår du som jägare också. Vi snackar "gelatin" träffar här.  ;D

Frågan är enkelt ställd, och detta är det enklaste svaret som jag kan ge...