Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flytta apel-recknagelmontage till annan bössa?

Featured Replies

Publicerat

En liten fråga till de som möjligen begriper detta bättre än mig:

Jag överväger möjligheten att sälja mina ringar o baser som sitter på min HVA1900 idag. Främre ringen är recknagel (för att möjliggöra ett lägre montage än med endast apelringar) och bakre ringen är apel och bägge sitter i apelbaser. Montaget har gjorts av Håkan Spuhr, och jag har fattat det så att hela kittet har inpassats individuellt till min bössa vad gäller höjderna. (?)

Min fråga är nu: Kan mitt montage flyttas till någon annan HVA1900, eller finns det risk att det skiljer för mkt i montagehöjd mellan olika bössor/lådor? Om det isåfall går, finns det fler bössor/modeller som mina montage passar?

Om någon undrar varför jag vill sälja montaget är det av ekonomiska skäl, inte av funktionsskäl-de funkar naturligtvis perfekt, och även i viss mån för att jag ev i framtiden ska kunna använda ett å samma aimpoint (compakta modellen) på flera bössor i de främre warnebaserna istället, som komplement till kikarna.

/Jörgen

Publicerat

fråga håkan som är medlem på sidan -> Håkan Spuhr heter han :P

Publicerat

....öööh.. ja.. alltså som sagt så är det håkan som gjort det åt mig, och därför vore det enkelt att ringa honom på Defendor, men jag misstänker att han har semester nu, och på detta sätt får jag en chans att få svar lite snabbare så att jag kan bestämma mig för vilket sikte och vilket montage jag ska ha på min bössa. Om jag kan sälja mitt vridmontage kan jag ekonomiskt motivera köp av kikare med 1tums mellanrör nya warne ringar/baser, annars måste jag välja kikare med (vill helst inte det) 30mm mellanrör eftersom det är vad jag har idag... :-

Let them wheels keep on turning.... ;)

/Jörgen

Publicerat

De bör passa till en annan 1900 men säker kan man inte vara.

därmed passar de även till andra small rings som 1640 osv.

Det som gör att det ev. inte passar är det lilla faktum att lådor och pipor skiljer så pass att vinkeln kanske blir fel, men chanserna är goda att det fungerar.

Vad är det för kikare du vill köpa?

MVH Håkan

Publicerat

Tackar så mkt Håkan, det låter trots allt rätt lovande då.

Har inte bestämt mig för vad kikare det blir. Har flyttat min Zeiss 1,5-6x42 till nya (snart är kolven klar  8)) 9,3an, passar bättre på den. Kvar är ett tomrum ovanför 308an, tänkte mig något med aningens högre förstoringen än på zeissen, typ 3,5-10x50 eller liknande. Nu är kassan rätt skral så jag har letat lite efter ngt billigare alternativ. Någon 2,5-10x50 zeiss el dyl skulle nog sitta rackarns fint i mina gamla ringar, men inte ens begagnat hittar jag något jag någon sådan som jag har råd att betala för. Burris fullfield II 3,5-10x50 har därför fångat mitt intresse, verkar som om  den trots allt lär hålla acceptabel prestande trots lågt pris (eller?). Begagnad Pecar 4-10x45 skulle kanske oxo vara ett alternativ. I bägge fallen krävs det att jag kan sälja vridmontaget för en vettig slant för att daelen ska bli rimlig för min del, eftersom det drar med sig ringbyte i bägge fallen. Möjligen skulle en Nikon monarch gold 2,5-10x50 kunna vara ett alternativ, men det kräver att jag kan få lite pengar över efter försäljning av vridmotaget och köp av warne för att det i slutänden ska vara ekonomiskt rimligt...... Inte lätt när det är mkt som lönen ska räcka till... :(

Tips, ideer och synpunkter ngn?

/Jörgen

Publicerat

Hejsan Ryggskott,

En fundering bara vad är ett beg vridmontage värt ??? och vad kostar det att köpa Warne ringar&baser ??? Jag skulle nog satsa på att få ett par 1" inpassade till vridmontaget... om det är 1" kikare som skall dit

Publicerat

Nya ringar i 1tum kostar ganska betydligt mer än vad nya kompletta Warne ringar-baser gör ("quickrealease"-varianten). (Knappt dubbelt så mkt om jag inte tar miste)

Mitt begagnade vridmontage borde jag rimligen (med tanke på vad det kostar nytt) få en god slant mer för än vad nya Warne kostar mig att köpa.

Som sagt, min blandning av apel o recknagel är jäkligt bra, borde vara riktigt svårslaget rent av, men smakar det så kostar det, och det är det jag tvingas förhålla mig till nu när jag letar efter ny kikare. Problemet är egentligen inte montaget, hade jag bara sett till att det hamnade en mer passande kikare till bössan i det från början så hade jag inte funderat över att byta ut det. Kan inte komma på ett snabbmontage som är direkt bättre än det, skulle väl vara ett hakmontage isåfall, har inte provet ngt sånt själv.

/Jörgen

Publicerat

Jag går nog på P.Ws linje då jag undrar om det verkligen är lönt att sälja ett vridmontage då du knappast blir rik på en dylik affär....

Även om det är sprillans nytt så blev det begagnat när du tog i det och det medför ett kraftigt reducerat pris under förutsättning att du inte kommer i kontakt med någon som inte har en aning om vad det kostar nytt ;)

Alltså, behåll ditt montage. Du kommer bara att göra en förlustaffär annars!

Publicerat

Hm, förlustaffär? Menar du verkligen ekonomist då? Tror du jag får så lite för vridmontagen? Även om jag bara får halva nypriset för dom borde det bli åtminståne minst en tusenlapp över när warnemontagen är köpta och sitter på bössan?

Eller menar du funktionsmässigt? Vrid är en del snabbare att plocka av än warne och inga lösa prylar som dinglar på kikaren när den är avtagen, men träffläget ska man väl kunna lita på även med warne?

/Jörgen

Publicerat
Hm, förlustaffär? Menar du verkligen ekonomist då? Tror du jag får så lite för vridmontagen? Även om jag bara får halva nypriset för dom borde det bli åtminståne minst en tusenlapp över när warnemontagen är köpta och sitter på bössan?

Eller menar du funktionsmässigt? Vrid är en del snabbare att plocka av än warne och inga lösa prylar som dinglar på kikaren när den är avtagen, men träffläget ska man väl kunna lita på även med warne?

/Jörgen

Sälja det du har nu 1000-1500kr minus warnemontage ??kr =???

Spara någon månad till så du har råd att köpa ett par ringar till dit nuvarande montage

Jag har för mig att det kostar ca 1000-1500kr för exstra ringar men det kan andrara ssvara bätre på

Mvh Anders Hj

Publicerat

??? 1000-1500 för extra ringar?? Tja det är iofs fortfarande uppåt en femhundring mer än vad vad komplett warne går lös på.

Men ärligttalat hade jag för mig att ringarna (hade baserna sedan tidigare) gick lös på en bit över 2papp, men jag kanske minns radikalt fel, kanske var något annat i det priset oxo.. är ett par år sedan.... Vid en snabb sökning på nypris på apelbaser hittade jag ett nypris på 1300kr endast för apelbaserna. Min egen ekvation var alltså 2-2500 för ringar och ca 1300 för baser.. summa runda slängar 3500-4000kr. Utan att ha kollat upp det någe vidare tänkte då att jag skulle kunna få åtminståne halva det priset. Vilket skulle ge pengar över vid ett byte till Warne, samt att jag då alltså skulle kunna nyttja samma enkelringsmonterade aimpoint i till flera bössor (där har vi större besparingar). Men OK, jag kanske tagit miste på nypriserna på vridisarna. Ska kollas upp.

Får nog spara mer än ngn månad om jag ska ha råd med både de dyrare vridmontageringarna och dessutom en dyrare kikare som dessutom då alltså skulle vara alternativet, av allt jag hittils hittat. Har svårt att se att jag kan motivera att ha kvar dom tyvärr. Men vi se, det kanske löser sig, i värsta fall får 308an ligga i träda en eller ett par säsonger till förmån för min 9,3a... men helst inte.

..Dessutom, slog mig just! Apelbaserna täcker precis den uindre biten på mina öppna riktmedel, warnebaserna är lite lägre och skulle ge mig möjligheten i praktiken att använda mig av de öppna. glömde faktiskt bort den poängen i hastigheten. (å föreslå nu inte byte av öppna riktmedel för fasen... ;))

För alla här som kan budgetera uppåt 15 papp eller mer kanske mitt resonemang känns främmande, men sådana måste MINA kalkyler vara ett tag framöver.

/Jörgen

Publicerat

en klasskompis köpte 30 mm ringar till sitt apel vridmontage kosta 2200:- för höga ringar men affären han handla i är inte kända för att vara billiga om man säger som så...