Publicerat Januari 24, 200818 yr Hej ! Pratade igår med min handläggare på polisen. Hon passade på att meddela att nu även slutstyckshuvuden kommer vara licenspliktiga ! Detta kommer drabba oss nuvarande ägare först när vi beslutar att sälja ett objekt. Diskusion pågår just i detta nu mellan polis och tillverkare hur "märkning" av slutstyckshuvuden skall göras för att knyta dem med ett ID. Hon pratade redan nu om tillfällen där ID-graverats in i efterhand ;D ;D Detta är helt förståligt från min sida.....måste väl till sådana regler för vapen med pip-bytes system. Detta var en nyhet för mig så jag tänkte bara dela med mig av informationen !
Publicerat Januari 26, 200818 yr kul!... mer krångel!.. på en hagel bössa då!.. där e den vitala delen framstocken!.. ska man gravera i trät då eller???? som vanligt mycket genom tänkt förslag!.. MVh
Publicerat Januari 26, 200818 yr kul!... mer krångel!.. på en hagel bössa då!.. där e den vitala delen framstocken!.. ska man gravera i trät då eller????som vanligt mycket genom tänkt förslag!.. MVh Nope. Framstock är inte längre vital del; att stoppa framstocken i byxfickan medan man handlar på vägen är inte längre OK. Numera är det pipsetet som räknas...
Publicerat Januari 26, 200818 yr Så då kan man inte ha hur många pipset till sin R93 som helst då? :- Vilket man kan nu om jag har förstått det rätt.
Publicerat Januari 26, 200818 yr Så då kan man inte ha hur många pipset till sin R93 som helst då? :- Vilket man kan nu om jag har förstått det rätt. Det borde man väl fortfarande kunna ha. Pipseten man har exra är väl redan nu licenspliktiga bara att de inte tar upp någon plats i garderoben. Detsamma bode väl då gälla slutstyckshuvuden.
Publicerat Januari 26, 200818 yr Författare Det borde man väl fortfarande kunna ha. Pipseten man har exra är väl redan nu licenspliktiga bara att de inte tar upp någon plats i garderoben.Detsamma bode väl då gälla slutstyckshuvuden. Det stämmer, licenspliktiga men de räknas inte som ett vapen i garderoben....vilket är tur ;D
Publicerat Januari 27, 200818 yr Nope. Framstock är inte längre vital del; att stoppa framstocken i byxfickan medan man handlar på vägen är inte längre OK. Numera är det pipsetet som räknas... där ser man!.. alltid lär man sej något nytt!.. då kommer en liten följd fråga!.. när blev denna ändring till???.. MVh Mamre!..
Publicerat Januari 27, 200818 yr När nya FAP:en kom; december 2006. Topp!.. då är de juh så att de INTE kommit till känna för dom som utbildar i jägarexamen!.. där är de fortfarande framstocken som är en vital del!.. ;D ;D ;D... de är juh bra att nya jägare lär sej fel!.. ja menar!.. om dom nu skulle bli stoppade me en träbit i fickan i tron att dom gjort rätt!.. ;D ;D ;D MVh Mamre!.
Publicerat Januari 27, 200818 yr LÄste detta i någon av Olas spalter och har diskuterat det med honom ngn gång; nu kollade jag i FAP:en och det står mer kryptiskt än jag trodde: Vapen av bryttyp (exempelvis hagelgevär) Vital del: Kolv, baskyl och pipor. Om vapnet har blindavfyrats utgör framstock eller underbeslag vital vapendel om det inte är fråga om vapen med yttre hanar. För hammerless är det då vad jag förstår OK fortfarande, givet att man blindavfyrar...