Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slutfört-Hundkoja

Featured Replies

Publicerat

Har börjat på ett nytt projekt idag. En riktig jävla hundkoja. Ordentligt isolerad och med värme. Kan va bra att ha om sambon surar ;). Idag har jag limmat golvet. Började med att göra en ram av 70*45 regel. Sedan limmade och skruvade jag dit en antimögel behandlad skiva som få utgöra botten. Sedan fyllde jag "ramen" med 70mm tjock frigolit isolering och avslutade med att sätta det en plywood skiva som "lock". Den skivan blir då själva golvet. Allt limmades med vattenbeständigt trälim. Golvet är klart. Nästa steg blir väggar. Golvytans ytvändiga mått blir 800*1000. Som värmekälla tänkte jag sätta dit en frostvakt på ena väggen. Luckan blir en Lyalucka. Dom verkar bra. Ska fortsätta efter helgen.

MVH   

Publicerat
:o Bilder?? :o;)
Publicerat

Ska du lägga i någon typ av golvmatta? lägg den upp mot väggarna så blir rengöringen enklare, kan vara bra om du måste sanera kojan av någon anledning(skabb, noskvalster eller löss) jag kan försöka ta några bilder på en koja som fungerar ganska bra om det är av intresse, lägg nu även isolering i väggarna och taket, ett tips är golvvärmeläggs under mattan, det är oftast 12volt till övriga tillbehör i hundgården så det ska funka med en sätesvärmar element, typ den som finns i bilstolar. Skaffa en gummimata som ligger still i kojan, på vintern när tassarn är kalla och snöiga så slår de en praktvurpa i kojan annars och sen vill en del inte gå in igen.

Publicerat

Varför inte golvvärmekabel (självreglerande frostskyddskabel) under ett billigt klickgolv från Rusta...och med en gummi- eller heltäckningsmatta ovanpå?

Klickgolvet borde gå att lägga direkt ovanpå glespanelen ovanför golvåsarna.

/Henke

Publicerat
  • Författare

Har tänkt lägga in en gummi matta, limma fast den i golvskivan och be en bön att den får ligga kvar. Taket ska man sedan kunna enkelt lossa och lyfta av för att rengöra kojan. Kollade limmningen nu och det ser bra ut. Det kommer bilder vid senare tillfälle.

Publicerat
  • Författare

Har jobbat lite med kojan idag. Här kommer lite bilder. Första bilden är på den färdiga golvsektionen. På den andra bilden har jag börjat regla för väggarna.

post-65-1201635574_thumb.jpg

post-1877-1201635574_thumb.jpg

Publicerat
Har jobbat lite med kojan idag. Här kommer lite bilder. Första bilden är på den färdiga golvsektionen. På den andra bilden har jag börjat regla för väggarna.

[/img]

Du måste ha en liten hund å varma vintrar ser jag ju direkt...... ;) ;)

Publicerat
  • Författare

Ja kojan är lite dragig men väl ventilerad. ;D ;D

Publicerat
vad är det för tjocklek på den lila skumskivan under bänken? och var hitta du den?

jag har haft en fundering i flera år på att göra en båt av sånt material, ett sandwichbygge och sedan plasta allt. borde bli superlätt och starkt  :)

Publicerat
  • Författare

Skumskivan är 70mm, finns även i 40mm och säkert en hel del andra dimensioner. Jag har fått tag i den på jobbet. Det är samma skiva som jag isolerat golvet med och den är ganska dyr. Typ 160:- arket. Det drar fort iväg om man ska isolera nått stort.  :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag satt in luckan och gummi mattan. Har även satt innerskivan på ena väggen som ni ser.

post-1877-1203444628_thumb.jpg

post-65-1203444628_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu är kojan isolerad och färdig invändigt. Det som fattas nu är taket och på utsidan av väggen ska det vara någon träpanel av nått slag. Sedan ska det in ett element. Sakta men säkert börjar det likna en hundkoja. :)

post-1877-1203618199_thumb.jpg

post-65-1203618199_thumb.jpg

post-65-1203618200_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är taket isolerat. Utvändigt på taket ska det vara en plåt. Här kommer bilder.

post-1877-1205338905_thumb.jpg

post-1877-1205338913_thumb.jpg

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu är kojan färdig och står i den nybyggda hundgården. Har inga bilder än men det kommer.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu kommer bilderna på hundkojan, buret och den inneboende.

post-1877-1216147747_thumb.jpg

post-1877-1216147755_thumb.jpg

post-1877-1216147770_thumb.jpg

Publicerat

fina bilder och hoppas att hunden trivs :angry::D

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Jag måste bara säga att det blev mycket bra tillslut. I höst innan det blev för kallt satte jag in en 200w frostvakt med ställbar termostat. Jag vet inte exakt hur varmt det blir i kojan men när man stoppar in handen i kojan så känns det varmt och skönt.

Taxen stortrivs och ibland vägrar hon att komma ut ur kojan!!! Det är ju lite kul men irriterande ibland. Nu är hon ju mest inne i huset men de gånger man lämnar taxen i hundgården är det skönt att veta att hon inte fryser.

post-1877-1234029361_thumb.jpg

Publicerat

Fina foton på ditt projekt! :D Kul att hunden trivs där också jämfört med en annans hundar som aldrig har trivts i hundkoja. <_<

Publicerat
  • Författare
Kanske du kan sätta in en sådan här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53362507

Då kan du lätt övervaka temperaturen i kojan.

Jo. Jag har funderat på att sätta in en termometer så att man lätt kan kolla temperaturen i kojan. Det skulle ju vara lite intressant.

Publicerat
  • Författare
Fina foton på ditt projekt! :lol: Kul att hunden trivs där också jämfört med en annans hundar som aldrig har trivts i hundkoja. <_<

Tack tack. Den är taxdamen är ju lite "speciell" och har mycket egenheter för sig. Jag hoppas att det är ett tecken på intelligens. :D