Publicerat Januari 27, 200818 yr Kyla och Kamera! Ser att min kamera bör ska användas mellan -20-+60 grader och detta är väl inte den information men söker mest efter då man köper kamera.. ??? Men många gånger har jag varit ute då det varit kallare än -20. Vad är det tillverkarna tror ska hända?Är det något med optiken? Extra batterier följer ju alltid med i kameraväskan.
Publicerat Januari 27, 200818 yr Kyla och Kamera!Ser att min kamera bör ska användas mellan -20-+60 grader och detta är väl inte den information men söker mest efter då man köper kamera.. ??? Men många gånger har jag varit ute då det varit kallare än -20. Vad är det tillverkarna tror ska hända?Är det något med optiken? Extra batterier följer ju alltid med i kameraväskan. Finns väl egentligen inte många saker som trivs i kyla! Allt går ju kärvare, och i en kamera finns ju en och annan detalj som kan "rackla"..
Publicerat Januari 28, 200818 yr tror inte problemet ligger i kameran!.. om du nu inte har ett gammlat lik som läcker in fukt mm!.. preblemet är batterierna, dom blir sega i kylan!.. och kan få minskad kapasitet!.. men har du den i en innerficka så brukar de fung bra!.. och tar fram den då du ska ha den!.. MVh
Publicerat Januari 29, 200818 yr Någon som vet hur känslig optiken är för tempväxlingar typ -25 ute och sedan +25grader innomhus? Blir det kondens i objektiven? ???
Publicerat Januari 29, 200818 yr Kyla och Kamera!Ser att min kamera bör ska användas mellan -20-+60 grader och detta är väl inte den information men söker mest efter då man köper kamera.. ??? Men många gånger har jag varit ute då det varit kallare än -20. Vad är det tillverkarna tror ska hända?Är det något med optiken? Extra batterier följer ju alltid med i kameraväskan. Under senhösten och vintern när jag är ute till skogs och har ryggsäck med mig så har jag den liggandes ryggsäcken och nerstoppad i en raggsock el 2. Det beror på hur sträng kylan är.
Publicerat Februari 1, 200818 yr Kameran tål kyla bra, har själv fotat över 200 bilder en toppjakt då tempen låg ner mot 40 grader. Men kameran tål inte kondensen som bildas när den kommer in i värmen igen. Men det finns knep för det också.... Stoppa kameran i en plastpåse, typ en 3-liters och förslut den väl så inget syre kommer in. Låt kameran sedan ligga i påsen tills den åter är "normalt" varm och plocka ut den. På detta sett undviker man kondens, fiffigt va
Publicerat Februari 1, 200818 yr Kameran tål kyla bra, har själv fotat över 200 bilder en toppjakt då tempen låg ner mot 40 grader. Men kameran tål inte kondensen som bildas när den kommer in i värmen igen. Men det finns knep för det också.... Stoppa kameran i en plastpåse, typ en 3-liters och förslut den väl så inget syre kommer in. Låt kameran sedan ligga i påsen tills den åter är "normalt" varm och plocka ut den. På detta sett undviker man kondens, fiffigt va F*n vad Du är smart Seger! Jag har den redan i plastpåse när jag är ute på hösten för att skydda den mot ev. regn och fukt och sedan med raggsocka på vintern när den är med. Vilket den alltid är.
Publicerat Februari 1, 200818 yr Blev såå jädra less på min Gamla Cybershot...den har varit med på två kontinenter och ca 8 länder under fyra år. Har spillt grogg på den samt tappat den i backen ett antal gånger. Har haft med den ut några gånger nu i höst under jakter...men så fort det blir lite kallt så slutar den att funka. Så idag har jag varit och köpt en ny tingest, bidde en Olympus SP-550UZ med en mängd finesser. Har lovat mig själv att dokumentera jakten lite bättre, ska bli spännande o se om den håller måttet? ;D
Publicerat Februari 1, 200818 yr Tanken har slagit mig med just runt kyla. Använder påsklämmor o raggsockar själv också. Borde inte en vattentät seglarsäck modell mindre funka ypperligt?
Publicerat Februari 3, 200818 yr bästa sättet att förvara en kamera i kylan o man vill komma ifrån fukt eller kondens är att stoppa kameran/optiken i en frys påse och sug ut all luft i den då kan man gå i huset från minus 50 till + 30 huset utan att det blir fukt eller kondens man kan lägga lite toa papper i påsen om man råka fuska lite ! batterierna funkar bäst i fikckorna och håller sig varma! optiken/glaset och kylan ingen fara!