Publicerat Januari 27, 200818 yr Fick en fråga av en arbetskamrat om det är farligt att skjuta fabriksladdad ammo i en äldre husqvarna 9,3x57 med 96 mekanism. Jag vet inte, men jag gissar på att ett kunningt forum kanske vet bättre?? det bör ju fungera då det finns en uppsjö av bössorna gissar jag.
Publicerat Januari 27, 200818 yr 9,3X57 arbetar med ett förhållandevis lågt gastryck så det är helt lugnt att skjuta fabriksladdad ammunition i en 96-låda..Däremot så tycker jag att det mindre lyckat med tex 30-06 i en 96:a á la Stiga..
Publicerat November 15, 200916 yr Har lite funderingar på detta med tryck, 30-06 och låda m/96 á la Stiga... Jag har läst här på forumet att det är högre tryck i dagens fabriksammo än vad det var "på den gamla goda tiden". Är det så börjar man ju undra om det inte är vanskligt av ammunitionstillverkarna att höja trycket och eventuellt orsaka vapensprängningar? Eller är det något jag som användare ska hålla koll på? Nästa fråga är om det är skillnad på olika fabrikanter och m/96-lådor eller är det bara Stiga som tillverkat bössor med den lådan i kaliber 30-06? En sista fråga är om man ska gå in för handladdning om man som jag har en sådan bössa eller om det finns några tillverkare/modeller som är säkrare än dagens moderna högprestandaammo? Någon som vet hur det ligger till?
Publicerat November 16, 200916 yr Har lite funderingar på detta med tryck, 30-06 och låda m/96 á la Stiga...Jag har läst här på forumet att det är högre tryck i dagens fabriksammo än vad det var "på den gamla goda tiden". Är det så börjar man ju undra om det inte är vanskligt av ammunitionstillverkarna att höja trycket och eventuellt orsaka vapensprängningar? Eller är det något jag som användare ska hålla koll på? I grund och botten är det du som ska hålla den kollen, att man bygger om på gamla m/96/94 lådor så är det ju den som bygger om som stå för det konceptet. I vissa fall behåller man det låga trycket - 9,3x57 och 8x57I är två exempel där man ligger på knappa 3000 i tryck med motivering att det kan finnas en massa m/88 kvar..... Men sedan har vi problemen att är det en populär kaliber och man hamnar tossig i klasserna så skiter man som tillverkare helt sonika i det - läs 6,5x55. Nu är iofs en m/88 eller en gammal Krag betydlig svagare än en m/96/64 men ändock. Vi är lite korkade köpare - vi väljer fart framför sans och vett egentligen. Snabbast ammunitions säljer bäst helt enkelt. Nästa fråga är om det är skillnad på olika fabrikanter och m/96-lådor eller är det bara Stiga som tillverkat bössor med den lådan i kaliber 30-06? Det finns åtskilliga fler än Stiga..... Och det spelar kvitta egentligen - vem som gjort den, HVA körde med sin förstärkta m/38 vilket bara är en förenklad m/96 låda. Den är inte ett skvattisk förstärkt, man tog bara bort tumgreppet och laddramsurtaget..... Och dessa kastade man inte då man inte fick m/98-lås från FN, så de kan förekomma i del olika kalibrar i orginal. Sedan har Stiga, Vapendepoten, Värnamovapen byggt om på surpluslådor. Förutom alla som gjort det hemma i garaget..... En sista fråga är om man ska gå in för handladdning om man som jag har en sådan bössa eller om det finns några tillverkare/modeller som är säkrare än dagens moderna högprestandaammo?Någon som vet hur det ligger till? Nu beror tryck på pipan, krut, tändhatt, kulans hårdhet mm mm mm med men en enkel grundregel är att man ska ligga på samma fart prestanda som kronans m/94 eller m/41 ammunition i kaliber 6,5x55 - och då hamnar man ner en bra bit från vad man tycker att den ska prestera i dag. Är det annan kaliber - pensionera bössan, det är inte värt att kladda med det! /T