Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utfodring och motion under dräktighet

Featured Replies

Publicerat

Ni övriga uppfödare här inne, hur gör ni med utfodringen och motion under dräktigheten?

Alltid intressant att ta del andras erfarenheter  :)

Själv har jag lika för alla tikar under dräktigheten.

Första tredjedelen: Högenergifoder som vanligt (fri tillgång)

Andra tredjedelen: Samma som ovan + ca 25% extra i form av malt fårkött

Tredje tredjeldelen: Samma som ovan + ca 50% extra i form av malt fårkött och slaktrester + några äggulor/vecka. (Måste skaffa höns igen  ::) )

Alltid fri tillgång på vatten och märgben.

Angående motionen, så får mina ta det lugnt efter parning. Jämttiken jagade 2006 första tredjedelen, men fick sedan en blödning (mest troligt några foster som dog och reabsorberades enligt veterinären) vilket gjort mig lite fegare angående att låta parade tikar anstränga sig allt för mycket = jaktförbud för mina tikar efter parning.

De får en del koppelpromendader, lös aktivering, kortare spark/cykelturer i lagom lugnt tempo fram till tredje perioden. Därefter koppelpromenader + en del lös aktivering.

Avmaskning före parning (drontal eller droncit), i 5:e veckan och i 8:e veckan med banminth och därefter när valparna avmaskas under uppväxten.

Ovanstående funkar jättebra för mig och mina tikar  ;D

Publicerat

Dom två valpkullar som jag har haft med gammeltiken som är en ängel idag har dom fötts i aug. och fått bra med motion under sommarnatten med cykling. Ca. 1 mil varannan dag tills hon blev för rund och förlossningen gick på första kullen ca. 2 1/5 tim (8 valpar) och andra kullen tog ca. 3 tim (9 valpar) men jag vet inte om motionerandet har någon betydelse i detta fall. Det var iaf en vet. som rådde mig till det och hon sa att det skulle underlätta förlossningen om hon var i god kondition.

Tillgången på mat är god under hela tiden. Högenergi. Eukanuba High performenc. :D

Publicerat
  • Författare

Jo, tikarna bör ju inte vara tjocka (som i feta) och ur kondition, när de ska föda. Det underlättar ju om de har bra grundkondition och är i bara lite överhull. I alla fall på jakthundarna som det inte finns ett gram överflöd på annars.

Är ju bra om de har lite att "ta av"  ;)

Min val vägrade frukosten idag btw  :o Får se om aptiten kommer igång fram på dagen..

Publicerat

Jag grubblade ju i detta en hel del i höstas. Då gjorde jag iaf på detta vis. Hon följde med på jakt och gick kopplad i mitt midjebälte medan den andra odågan fick jaga. Fungerade riktigt bra! I lite lättare/planare terräng fick hon sedan springa lite ca: 15min. Om det blev bom fick hon även göra lite "eftersök" för att vara helt säker på att vi inte prickat och fågeln låg skadad och gömde sig någonstans. Dvs. inga större kraftansträngningar om man jämför med hur hon var van att springa men ändå lite motion! Att det sedan gick som det gick tror jag inte har nått med motionen att göra. Kommer nog att motionera likadant om jag hamnar i den situationen igen.

Gällande mat så följde vi Royal Canins rekommendationer för "Dräktig tik". Hur det fungerar vet jag inte för det blev ju inga valpar ::), men hon går bra på de fodret. Under jakten går hon på Royal Canin Högenergi. Lågsäsong på vanlig Adult. Nu har hon dock gått över 7 år så just nu har hon gått över till mature ;).

Publicerat
Jo, tikarna bör ju inte vara tjocka (som i feta) och ur kondition, när de ska föda. Det underlättar ju om de har bra grundkondition och är i bara lite överhull. I alla fall på jakthundarna som det inte finns ett gram överflöd på annars.

Är ju bra om de har lite att "ta av"  ;)

Min val vägrade frukosten idag btw  :o Får se om aptiten kommer igång fram på dagen..

Helt rätt. Dom ska inte vara feta.

Den enda dag-en/arna som tiken inte ville ha mat efter parningen var när hon blev dräktig.

:D