Publicerat Januari 28, 200818 yr Tja!! På Swarres hemsida så står det att kikarna endast kan användas i temp mellan -20 till +55 grader alltså inget för toppjakt eller??
Publicerat Januari 28, 200818 yr Självklart kan du använda kikaren i kyla. Det swarovski menar är väl att tätningarna i kikaren tar stryk i sträng kyla. Detta gäller alla fabrikat. Har man tänkt att använda en kikare mestadels i temperaturer under -20C så får man nog räkna med att serva kikaren oftare än vanligt.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Författare Tja!! Jag har en Leupold 6,5-20 som är ca 20år som jag använder som toppfågel kikare den har alltid funkat klockrent, Även när det varit ner mot 40-. Jag kan starkt rekomendera Leupold , lågbudget för många men bra kikare enligt mig
Publicerat Januari 28, 200818 yr Problemet är enligt vad jag förstått att elektroniken inte klarar kylan. D v s belysningen funkar avsevärt mycket sämre vid temperaturer under -20 grader. Det är i vart fall det svar jag fått från Swarovski... MVH Henrik
Publicerat Januari 30, 200818 yr Inte konstigt att elektroniken segar i extrem kyla..Tänk bara på ficklampor och bilbatterier etc..
Publicerat Januari 31, 200818 yr Tänk ett bogmontage av tomtefar flankerat av renarna på vardagsrumsväggen.. ;D
Publicerat Januari 31, 200818 yr Tänk ett bogmontage av tomtefar flankerat av renarna på vardagsrumsväggen.. ;D Du lär ju bli ensam om att ha tomten och rudolf på väggen iaf
Publicerat Januari 31, 200818 yr haha, det skulle va nåt det.. Ska vi satsa på det till nästa år? vi tar tomten av daga och stoppar upp han. ^^ (Till er barn som läser detta, jag skojar, tomten ska få leva, lovar)
Publicerat Januari 31, 200818 yr Författare Tja!! Tack för dom fina svaren, de blir nog ingen swarre tveksam kvalite tack tack.
Publicerat Januari 31, 200818 yr de blir nog ingen swarre tveksam kvalite tack tack. Knappast att du hittar så mycket bättre kvalite än Swarovski.
Publicerat Februari 1, 200818 yr Håller med Sajmon, även om Zeiss linser och coating håller marginellt högre prestanda (ej att förväxla med kvalité) så är Swarovski den enda europeiska tillverkaren som gör alla ingående komponenter själva vilket borde borga för överlägsen kvalité. Elektroniken är den begränsande faktorn för kylan, inte mekaniken. Men belysning kanske inte är en nödvändighet vid toppjakt? Köp en Swarovski, du blir inte missnöjd.
Publicerat Mars 30, 200818 yr Hej Var ute och vandrade ganska mycket förra veckan med min bössa på jobbet (behövs om det skulle komma en isbjörn) som har en Swar. Z6 på sig i temperaturer omkring -20 ner till -25 C. Testade att skruva på zoom ratten och okularet och det var inte någon större skillnad mot hur det hela känns i rumstemperatur. Detta var ju inte den modellen med belysning så jag kan inte uttala mig hur elektroniken skulle ha funkat. Så mekaniskt ska det nog inte vara några problem. MVH Assar