Publicerat Januari 28, 200818 yr Jag fattar inte varför regeringen är så satans rädd om björnen. En död björn är en bra björn.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Killen gjorde ett misstag, men gjorde vad han kunde för att rätta till det. Misstaget är dock gjort, och sådana misstag förväntas vi jägare inte göra när vi fått samhällets förtroende att styra över liv och död, så vi får ta konsekvenserna de gånger det händer.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Ja jösses vad dom holler på..... som sagt med en sån lag vi har, så holler jag med om det där med SGT ......... varför äns ställas inför rätta när det inte fanns något uppsåt att skjuta en årsunge??? skit lagar........
Publicerat Januari 28, 200818 yr Varför tycker du det? Jag tycker att avskjutningen av björnstammen är för liten och om björnjakten inte ökas så får vi problem i framtiden. Dels på grund av att det finns väldigt få rutinerade björnjägare och ännu färre bra eftersökshundar som klarar björn. Insidenterna kommer att öka och fler jägare kommer att skadas eller dödas. Det finns förmodligen mycket mera björn än vad man tror och björnarna blir ju bara fler varje år. Det är dessutom folk som bor på landsbygden som får leva med rovdjuren och ta konsekvenserna. Därför tycker jag att en död björn är en bra björn. Men jag menar inte att björnarna ska utrotas från planeten bara hållas på en lämplig nivå.
Publicerat Januari 29, 200818 yr Jag tycker att avskjutningen av björnstammen är för liten och om björnjakten inte ökas så får vi problem i framtiden. Dels på grund av att det finns väldigt få rutinerade björnjägare och ännu färre bra eftersökshundar som klarar björn. Insidenterna kommer att öka och fler jägare kommer att skadas eller dödas. Det finns förmodligen mycket mera björn än vad man tror och björnarna blir ju bara fler varje år. Det är dessutom folk som bor på landsbygden som får leva med rovdjuren och ta konsekvenserna. Därför tycker jag att en död björn är en bra björn. Men jag menar inte att björnarna ska utrotas från planeten bara hållas på en lämplig nivå. Jag tycker det har blivit jäkligt "inne" på sista tiden att visa ett hat mot våra björnar (och andra rovdjur), speciellt från dom som bor långt ifrån problemen : Visst vargen kan jag ha förståelse för att vissa känner ett hat mot, men björnen? Streif, vad bor du? Bor du bland björnarna eller tycker du detta bara för att det känns obehagligt i skogen, på väg till passet?
Publicerat Januari 29, 200818 yr Man kan nog säga att jag bor bland björnarna. Jag ser ganska ofta björnspår vid älgjakten. Har dock inte stött ihop med någon än men det är ju bara en tidsfråga. Det som retar mig är att det går bra att sitta i stockholm och säga att vi ska ha ett visst antal björnar, vagar mm. De som fattar besluten kanske inte är rätt personer.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det blir det väl ändring på om NNV flyttar till Östersund. ;) Besluten tas ofta utifrån ett EU-direktiv, där man ser till helheten i Europa. Det hela är mycket mer i ett makroperspektiv emedan den lokala medborgaren ser det mesta i ett mikroperspektiv. Sedan har dom ju faktiskt begått ett jaktbrott. Är det ok att skjuta rågetter under bockjaken?
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det är ju ett jaktbrott han har begått så varför skulle det vara konstigt att han åtalas? Det blir ju inte frågan om grovt jaktbrott så han kan väl vänta sig dagsböter. Inget konstigt. Har svårt att förstå det björnhat/björnskräck som erkar ha uppstått i landet. Det finns för mycket björn säger folk, för mycket för vad? Ingen kan väl på allvar vara rädd att gå ut i skogen pga av björn?
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det är ju ett jaktbrott han har begått så varför skulle det vara konstigt att han åtalas? Det blir ju inte frågan om grovt jaktbrott så han kan väl vänta sig dagsböter. Inget konstigt.Har svårt att förstå det björnhat/björnskräck som erkar ha uppstått i landet. Det finns för mycket björn säger folk, för mycket för vad? Ingen kan väl på allvar vara rädd att gå ut i skogen pga av björn? Kan bara instämma helt och fullt i ovanstående 8) *Jämta som har "en del" björn i markerna och även haft björn nära inpå sig..
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det är ju ett jaktbrott han har begått så varför skulle det vara konstigt att han åtalas? Det blir ju inte frågan om grovt jaktbrott så han kan väl vänta sig dagsböter. Inget konstigt.Har svårt att förstå det björnhat/björnskräck som erkar ha uppstått i landet. Det finns för mycket björn säger folk, för mycket för vad? Ingen kan väl på allvar vara rädd att gå ut i skogen pga av björn? "Det blir ju inte frågan om grovt jaktbrott´.." Är du säker på detta? Tidigare så klassades väl alla jaktbrott, där de stora rovdjuren ingick som "Grovt jaktbrott" per automatik, om jag inte minns fel? Vet iofs inte om det är ändrat.. har ngt svagt minne om jag sett ngt om det.. Rätta mig gärna om jag har fel.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Streif, jag förstår bara inte hur du kan tycka att en "död björn är en bra björn" bara för att du tycker detta: Det som retar mig är att det går bra att sitta i stockholm och säga att vi ska ha ett visst antal björnar, vagar mm. De som fattar besluten kanske inte är rätt personer. Försökte björnarna ta sig in i ditt hus på nätterna eller att de springer över din tomt då och då, samt att de har slagit ditt tamboskap. DÅ skulle jag förstå att du säger som du gör, men nu känns det bara fjantigt...
Publicerat Januari 30, 200818 yr Vi fick när vi flyttade hit för 6½ år sedan runt 70-talet lamm + ett 15-tal tackor slagna av björn = stora ekonomiska förluster!! och vi vill ändå inte utrota dem.. Vi satte sedemera upp rovdjursstängsel runt alla betesmarker och sedan dess har inte ett djur gått åt till björn. Hade det inte varit för att maken då jobbade i de södrare delarna av landet och jag var gravid, så hade nog rovdjursstänslet kommit upp iom flytten.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det är ju som det är, dom som bestämmer vill ha björn ,varg,lo och en massa kroknäbbar. det är väll lika bra att dom får tro att dom bestämmer, och så gör vi som vi alltid har gjort...... vi fortsätter att vårda våra viltstammar på det sättet som vi anser är bra....... för ibland så tror jag att dom som bestämmer inte ser skillnad på en gran och en tall...... Mvh
Publicerat Januari 30, 200818 yr Jag hoppas du med uttrycket "kroknäbbar" åsyftar några slags skogsfåglar, annars skulle du nog ändra ditt inlägg. Det finns regler för detta forum. Som kroknäbb räknas tex hök och vråk..... vad annars ???
Publicerat Januari 30, 200818 yr hahahah ja, vad annars?! Jag tycker det är besvärligt att sådana som inte har koll på någonting ska sitta o bestämma regler hit o dit.. Jävla EU vad dom förstört jakterna.. Dom sitter i Bryssel o bestämmer vad vi får o inte får göra.. Dom har fasen inte ens argument för sina förbud.. Vet inte om det är EU som stiftar era björnjaktslagar, men någon är det, som borde lära sig lite saker om verkligheten.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det är väl en jävla tur att det finns ett regelverk kring jakt annars skulle det inte finnas en enda älg kvar i landet, eller?
Publicerat Januari 30, 200818 yr Klart att det ska finnas ett regelverk kring jakten.... inget snack om det... men det kanske skulle sitta kompitent personal på dessa stolar som är ämnade att bestäma. För som det ser ut nu så är dom kompitenta personerna endast rådgivare åt dom som bestämer. Tänk vad bra det skulle vara om det var tex Jägarförbundet som satt och bestämde, dom har ju iaf lite koll på läget. För med dom här "antijakt kärringarna" som bestämmer nu kommer bara att så sktliga utrota oss jägare Fast bäst koll har ju vi här på forumet, eller hur? mvh
Publicerat Januari 30, 200818 yr Streif, jag förstår bara inte hur du kan tycka att en "död björn är en bra björn" bara för att du tycker detta:Försökte björnarna ta sig in i ditt hus på nätterna eller att de springer över din tomt då och då, samt att de har slagit ditt tamboskap. DÅ skulle jag förstå att du säger som du gör, men nu känns det bara fjantigt... Okej. Jag kanske uttryckte mig klantigt. Men jag tycker fortfarande att det fattas endel beslut på regeringsnivå som är fel. Sen att rovdjuren kan komma att bli ett större problem om stammarna får växa allt för mycket tror jag att de flesta kan hålla med om.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Det är väl en jävla tur att det finns ett regelverk kring jakt annars skulle det inte finnas en enda älg kvar i landet, eller? Jorå, skulle nog inte finnas så många andra predatorer än vi... vilket hade resulterart i en sjuhelsikes klöviltsstamm, tror jag! Drar lite paralleller till ryssland innan kriget, då vargjakten var, å skinnet hade ett starkt pris.. ps, håller med Streif om att besluten på regeringsnivå.! varför detta tidsrekord bland rovdjurstammar ??? mvh
Publicerat April 26, 200818 yr Killen blev friad rätt nyligen om jag inte minns fel.......Någon som har koll?