Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Årets lotilldelning klar Uppsala län.

Featured Replies

Publicerat

Kommentarer överflödiga...

Naturvårdsverkets beslut om lodjursjakt i länet:

Område A: 3 lodjur - väster om E4:an.

Området B: 2  lodjur -  öster om E4:an norrut och väster om väg 288 från Uppsala till Östhammar inklusive Öregrund och Söderön samt Gräsö.

Område C: 1  lodjur - mellan väg 288 från Uppsala till Östhammar och väg 282 från Uppsala till länsgränsen mot Stockholms län.

Jakten får bedrivas under mars månad.

http://www.c.lst.se/templates/newsPage.aspx?id=4150

Publicerat

–Vi har tagit stor hänsyn till länsstyrelsernas förslag om lodjursjakten och den inriktning de angett i sina regionala förvaltningsplaner. De flesta län får den tilldelning och uppdelning i olika zoner som länsstyrelserna föreslagit. Så har Västerbotten föreslagit och fått en minskning från 8 till 7 djur, säger Susanna Löfgren, chef för Viltförvaltningsenheten på Naturvårdsverket.

Forskarna bedömer att jakten kan omfatta 5-10 procent av den svenska lodjursstammen. Snittsiffran i årets tilldelning är 6 procent med ett spann på 5-11 procent mellan länen. Några länsstyrelser hade större önskemål än så: Värmland föreslog en tilldelning på 20 procent, Västra Götaland 12 procent och Uppsala 14 procent.

Så stora tilldelningar kan vi inte gå med på. Vi kan bara tillåta jakt om vi bedömer att det är möjligt att samtidigt nå de mål som riksdagen fastslagit för lodjursstammens utveckling. En mer omfattande jakt skulle kunna hota tillväxten och möjligheterna för stammen att sprida sig söderut till nya områden. Det är framförallt viktigt i län i spridningszonen som Västra Götaland, säger Susanna Löfgren och tillägger.

??? ??? ???

Publicerat

Stod ingenting i länken om återrapportering ;D

Publicerat
  • Författare
Vi kan bara tillåta jakt om vi bedömer att det är möjligt att samtidigt nå de mål som riksdagen fastslagit för lodjursstammens utveckling

Dom är ju bara så körda så det saknas ord!!!

Vi har ju mera lodjur på flera håll än rådjur *lodjurstammens utveckling* kyss mig i arslet säger jag bara!! >:( >:(

Publicerat

Ja det är sorgligt, men vad som är än mer sorgligt är att det är föga förvånande :-

Publicerat

...och det är andra året i rad som Vi inte får någon tilldelning i Norrbottens inland. >:(

Trots att jag har bott här uppe nu i snart 18 år så jag aldrig sett ett lo el. ens ett spår efter ett lo.

Publicerat

vilka jävla nötter! >:( undra hur det blir här i dalarna då

Publicerat

Som vanligt >:(...

Saxat ur Jaktojagare.se

"I sju län utanför renskötselområdet tillåts jakt på sammanlagt 52 lodjur, vilket är en ökning med sex från i fjol.

Tilldelningen är Gävleborgs län åtta djur, Dalarna 12 (en ökning med fem), Värmland tio, Örebro fem, Västmanland fem, Uppsala sex samt Västra Götaland sex lodjur."

Publicerat

vi har nog mera lon på marken än vad vi har rådjur >:( >:( >:(

Publicerat

Västernorrland fick ingen tilldelning heller. >:(

Publicerat
...och det är andra året i rad som Vi inte får någon tilldelning i Norrbottens inland. >:(

Trots att jag har bott här uppe nu i snart 18 år så jag aldrig sett ett lo el. ens ett spår efter ett lo.

Vad är då problemet?

Vi får jaga lo för i Sotter första gången verkar det som. Förra året var gränsen norr om väg 282 och nu är den flyttad till länsgränsen mot Stockholms län. Snart blir det tillåtet med lojakt både i Stockholms- och Sörmlandslän.

Publicerat
Vad är då problemet?

Vi får jaga lo för i Sotter första gången verkar det som. Förra året var gränsen norr om väg 282 och nu är den flyttad till länsgränsen mot Stockholms län. Snart blir det tillåtet med lojakt både i Stockholms- och Sörmlandslän.

Det är väl inget problem i mina ögon sett. Jag bara skrev att Vi inte har fått någon jakt på lo på 2 år i BD län. Jag ser inget fel i det. :D

Publicerat

I dalarna är väl jakten över kl 12.00 första dagen som vanligt :-

Publicerat
Dom är ju bara så körda så det saknas ord!!!

Vi har ju mera lodjur på flera håll än rådjur *lodjurstammens utveckling* kyss mig i arslet säger jag bara!! >:( >:(

Så så... förvaltningsplanen bygger på att man har en så hög produktion av djur i expansionszonen att de sprider sig till nya områden. Dvs söderut i det här fallet. Det är ett POLITISKT beslut, dvs politikerna har bestämt hur NV skall agera. Lst har också bara att vackert genomföra vad politikerna beslutat... gör de inte det kan man klaga på dem, annars är det politikerna som skall lastas.

Publicerat
  • Författare
Så så... förvaltningsplanen bygger på att man har en så hög produktion av djur i expansionszonen att de sprider sig till nya områden. Dvs söderut i det här fallet. Det är ett POLITISKT beslut, dvs politikerna har bestämt hur NV skall agera. Lst har också bara att vackert genomföra vad politikerna beslutat... gör de inte det kan man klaga på dem, annars är det politikerna som skall lastas.

Ja när rådjuren är uppätna kanske katterna flyttar vidare. Vad skoj det ska bli!! ::)

Föressten är vi redan där på flera håll. Jagade gris på 3 stora marker i lördags, sammanlagt 4000 ha och på 30 jägare hade vi 1 rådjursobs...

Publicerat

låter som domedagen är nära nu :D

tycker att våra kära som bestämer är väldigt outbildade i sitt agerande som vanligt,men när vi ska få "jaga" varg kommer dett ses som en piss i fyrväpplingen,då kommer vi sncka varför göra det lätt när man kan krångla till det

Publicerat
Ja när rådjuren är uppätna kanske katterna flyttar vidare. Vad skoj det ska bli!! ::)

Finns det ingen mat så kanske katten flyttar och aldrig kommer tillbaka  :-X

Publicerat
Finns det ingen mat så kanske katten flyttar och aldrig kommer tillbaka  :-X

låter som en blöt dröm!... men som vanligt så inträffar inte dom heller!..  :'(

Mvh Mamre..

Publicerat

Säg inte det. På marken i norra hälsingland hade vi ett lo inne i slutet av nittiotalet som länsade 5000 ha innan han drog. Och än är det inte någon som är tillbaka......fast det är ju en annan täthet av katterna nu och framförallt i Uppland så det kankse förblir en dröm iaf....

Publicerat

Vem tror att tilldelningen hade blivit bättre om det andra blocket hade vunnit och MP och V hade fått ministerposter?

Vad ska tilldelningen vara för att ni ska vara nöjda?

Total utrotning? Då kommer ni gnälla om att; "kom du ihåg lojakt, fan vad kul det var"..

Publicerat
Vem tror att tilldelningen hade blivit bättre om det andra blocket hade vunnit och MP och V hade fått ministerposter?

Vad ska tilldelningen vara för att ni ska vara nöjda?

Total utrotning? Då kommer ni gnälla om att; "kom du ihåg lojakt, fan vad kul det var"..

Nej, förmodligen inte.

Det som är märkligt är att Lst samlar in material och forskning från olika grupper som kan frågan. Dom sammanställer detta och lämnar sitt förslag utifrån de fakta som finns. Sen ska NV titta på det och vips så blir det en annan tilldelning. NV säger i princip att vi tror inte på forkare/utredare och annan löst folk som finns på Lst.......eller hur motiverar du detta beslut? Förklara för en som inte är insatt i rutinerna och funderingarna hos en myndighet.....jag vill förstå! Men gör det inte än....

Publicerat
  • Författare

Vem har pratat om utrotning!!!!????

Så tät lodjursstam som vi har bör vi väl få skjuta minst 10 anser jag. Det observeras ju mera lodjur än rådjur på många marker!

Det finns dom som går på stora marker med sina drevrar lör-sön utan ett enda upptag, hur skoj är det på en skala, ja döm själva...

Publicerat

Absolut inte utrotning, men avskjutning som klaffar med föryningen..Jag skulle vilja se att vi här i Sverge kopierar Norges modell Nästan rakt av! Där har jägare haft god kontakt med myndigheterna hela tiden å den tid jägarna lagt ner på att hjälpa till i forskningen kring katterna har betalat sig..!

mvh