Publicerat Januari 30, 200818 yr som överskriften lyder så undrar jag om det, har funderat på kalibern till fågel och räv mm samme
Publicerat Januari 30, 200818 yr Är oxå supersugen på en 270 Win, alt 280 Rem. Kalibern ska ha en otroligt flack kulbana. Är inte så konstigt att det är en av världens mest populära allround kalibrar
Publicerat Januari 30, 200818 yr Lite luddigt formulerad fråga men jag vet att jag fick sakos helmantel att skjuta löjligt bra i min gamla .270 och det hade nog varit ett utmärkt tjäderrecept. Till räv vet jag inte, de jag sköt fick smaka Nosler partition med god effekt ;D Det enda jag fick leta efter som jag minns var ett dovsmaldjur som gick typ 20 meter.. Men då vill jag framhålla att underlaget är klent, en knippe rådjur, någon älg och några grisar förutom doven och räv. Den dagen som jag ruttnat på finnlighten i .308 som jag har nu blir det utan tvekan en 85 Finnlight i .270 win! Mvh!
Publicerat Januari 30, 200818 yr 270 Win skjuter så bra som du klarar helt enkelt, vare sig bättre eller sämre än tex 308, 30-06, 6.5, mfl. Vapen valet och val av laddning är som vanligt avgörande för egen prestandan, sedan är resten upp till dig. 270 Win är ett bra val som allround kaliber, dels pga den oftast goda precisionen, men även pga kulutbud, lindrig rekyl, skottverkan, samt val av fabriksladdningar som det finns många bra att välja bland.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Jag har har jagat med 270 win i 1.5 år fram till förra veckan. Kanonbra allroundkaliber med lidrig rekyl. Har skjutit ett gäng fåglar med normas helmantel, ingen sönderskjutning. Rävarna föll bra med 140 grains TSX. Enda anledningen att jag bytte bort den var att jag var i behov av ett lättare och smidigare vapen. Efter några laddstegar så fick jag 140 grains TSX oxh Norma helmantel (130 grain tror jag) att skjuta riktigt bra. Treskottare låg SÄLLAN över 10 mm på 100 meter.
Publicerat Januari 30, 200818 yr Författare tack för svaren , meningen med bössan är i första hand som klass 2 , till fågel, rå , räv och kunna ha den som reserv till älgjakten samme