Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Gyttorp_36g

Längre drevtider!

Recommended Posts

Gyttorp_36g

Har en polare som har en tax på 2 år. Hur ska man göra för att få längre drevtider än 5-10 min, och ibland under 5 min? :-

Ibland händer det att hon håller på längre, som längst har hon väl jagat i ca 30 min.

Abbe

Hej!

Min tax vart mkt ojämn och på gränsen till ointresserad emellanåt, allt mellan några skall till 10-15 min.... Blev mkt frustrerad av detta. Tipsen jag då fick var att nöta på och ta det lugnt, gjorde sedan detta. Sätt dig på viltrika ställen å låt hunden jaga. Desto mer desto bättre. Min tiks drevtider blev bättre och bättre, drev i slutet av säsongen runt halvtimman beroende lite på hur drevet gick.. Hon fick även vara med å spåra upp en påskjuten kidde som hon sedan fick lugga med stor lust.

Så mer jakt är nog en väg att gå. Du får troligen en hel del mer bra tips då det finns ett antal rutinerad hundförare här på sidan!  :)

/Kristian

ozzy

Jaga jaga jaga jaga och åter jaga.

Därimellan skjut för hunden så mycket som bara är möjligt, och när inte det går låt hunden alltid vara med och få spåra eller se annat skjutet vilt, kör spårträning när det inte jagas.

Sista tipset... Ge inte upp  ;)

Sajmon
Därimellan skjut för hunden så mycket som bara är möjligt

Är verkligen detta den rätta medicinen?

Om han skjuter 10 drev djur efter 10 minuters drev. Vad händer sen?

ozzy
Är verkligen detta den rätta medicinen?

Om han skjuter 10 drev djur efter 10 minuters drev. Vad händer sen?

Hunden lär sig att efter ett lyckat drev så finner han ett skjutet djur och hunden lär hålla på tills ett djur blir skjutet, i hundens värld finns inte tidsuppfattning utan bara resultat av ett agerande.

Det enda farliga med att jaga för mycket utan att skjuta är just att hunden tappar intresset för det drivna viltet, det ligger i hunden att vilja förfölja vilt eller vad man nu lär den, och i jaktens fall ligger det i fällt vilt som är belöningen.

Hylsan

Nöt på, inte ge upp, jaga jaga jaga ofta!

Ofta är 3-4 ggr i veckan, behöver inte nödvändigtvis vara heldagar...

Att skjuta för hund för att uppmuntra jakten kan man dryfta hur länge som helst, en del verkar tro att det skulle ge blodad tand åt hund, en del skjuter inte för att ge uppmuntran till långa drevtider, skiljer sig säkert mkt på ras/individ/ägare men en sak borde alla hålla med om:

Finns jakten i hunden är det ägarens uppgift att styra och forma den till den jakthund man vill ha!

Mitt råd, skjut när det är rätt!

I din polares fall kanske ett fällt vilt efter 30 min BRA drev är helrätt men endast då, taxen kanske fattar galoppen...men ett skott efter 3 min är förödande!

Hursom, Lycka Till

Sajmon
Hunden lär sig att efter ett lyckat drev så finner han ett skjutet djur och hunden lär hålla på tills ett djur blir skjutet, i hundens värld finns inte tidsuppfattning utan bara resultat av ett agerande.

Det enda farliga med att jaga för mycket utan att skjuta är just att hunden tappar intresset för det drivna viltet, det ligger i hunden att vilja förfölja vilt eller vad man nu lär den, och i jaktens fall ligger det i fällt vilt som är belöningen.

Om du jagade in en ung stövare. Skulle du då skjuta de tio första hardreven, som hunden har, efter mindre än 10 minuters drev?

Guest Telgetok
Om du jagade in en ung stövare. Skulle du då skjuta de tio första hardreven, som hunden har, efter mindre än 10 minuters drev?

Stövare ja...denna ständiga diskussion om när man bör skjuta haren !!!!

Tror jag funnit en gyllene medelväg under alla dessa år jag sysslat med stövare samt tagit intryck av hundkarlar som ägnat liv åt detta...

I min värld skjuter man första bästa hare man ser oavsett om det är på drev eller inte !!!

Sen använder man denna hare till "leksak" för hunden ...man lixom taggar den hela tiden med diverse olika "barnsliga" övningar som... ja ta haren!!!...osv...

Så mycket tror jag mej veta att en stövare aldrig blir bättre oavsett hur många harar man än skjuter för den,det enda hunden lär sej är att ta upp ny hare !!!! Vilket iofs,inte är helt fel ;D De riktiga tävlings stövarna (harstövare) skjuter man sällan för.....

Hylsan ovan skrev nåt klokt........

ozzy

En omöjlig fråga att svara på då det helt är beroende på hur dreven har varit, jag vidhåller fortfarande att hundar inte har någon tidsuppfattning utan ser det fällda viltet som belöning, om nu en stövare haft säg dom sista 8 dreven efter regelboken kan det vara helt rätt att skjuta det 11:e drevet oavsett tid på drevet, å andra sidan har stövaren haft 10 korta och usla drev kan även detta vara rätt att skjuta det 11:e för att väcka hunden, det är helt upp till individen, och som alltid finns det hundar som aldrig får längre drevtider oavsett vad du gör.

ozzy
Stövare ja...denna ständiga diskussion om när man bör skjuta haren !!!!

Tror jag funnit en gyllene medelväg under alla dessa år jag sysslat med stövare samt tagit intryck av hundkarlar som ägnat liv åt detta...

I min värld skjuter man första bästa hare man ser oavsett om det är på drev eller inte !!!

Sen använder man denna hare till "leksak" för hunden ...man lixom taggar den hela tiden med diverse olika "barnsliga" övningar som... ja ta haren!!!...osv...

Så mycket tror jag mej veta att en stövare aldrig blir bättre oavsett hur många harar man än skjuter för den,det enda hunden lär sej är att ta upp ny hare !!!! Vilket iofs,inte är helt fel ;D De riktiga tävlings stövarna (harstövare) skjuter man sällan för.....

Hylsan ovan skrev nåt klokt........

Du är inte så tokig på att skriva kloka saker du heller ;)

Hylsan

Man måste väl ändå skilja på att väcka jaktlusten hos en individ och att se till hundens utveckling, en stövare måste lära sig att driva hare och det bygger mkt på erfarenhet, tror exemplaren som jagar tapptfritt från första början är mkt sällsynta, för just stövaren handlar det om mkt jakt och erfarenhet, tror jag!

Sen är väl rasen stövare ingen ras som du direkt behöver väcka intresset hos, den finns där men den behöver "styras" åt hare eller räv istället för rådjur, right?!

Personligen och det är högst personligen så tror jag inte ett s*it på att behöva väcka intresset hos dom flesta drivande raserna, den finns djupt nedärvt, på gott och ont!

Finns den inte kommer resultatet blir mediokert i slutända oavsett hur man gör trots att husse eller matte hävdar motsatsen, det blir en medmåtta enligt rasstandard...tyvärr!

Nu sticker jag fram haken rejält, jag vet, men taxarna idag är inte bra, det är alldeles för mkt klemande och lulllull inom rasklubben, alldeles för mkt avel på snygga utställningshundar där jakten kommer långt ner på prioriteringlistan, tvärr, en bra tax på rådjur är en fröjd!

Tror man inte på det kan man ta sig en titt på hur många taxar som ställs ut vs startande på jaktprov och sedan jämföra med andra drivande hundraser, och hoppsan, nu ut med hakan ännu längre...kolla även könsfördelningen på klubbarnas styrelse, avelsråd, ägare och utställare  ::)

Givetvis finns det riktigt vassa taxar, vore korkad att hävda motsatsen, Ivan här på sidan har väl en  ;D !

/Vänligen

mats_bengt
Nu sticker jag fram haken rejält, jag vet, men taxarna idag är inte bra

Väljer man bara från rätt uppfödare så tror jag nog man kan få en bra tax. Tror inte du får en bra drever om du inte väljer en med bra föräldrar, ser mycket "skit" även här när jag sitter som fullmäktige och då är det ändå hundar som startar på jaktprov.

Men visst chansen är större att hitta en drever som jagar det kan jag hålla med om.

mats

Gyttorp_36g

Jag går själv i tankarna att skaffa hund. Markerna som vi jagar på känns kanon att jaga av med en tax, det känns som att en drever behöver mer mark men jag har kanske fel.

Kan ju säga att jag är riktigt sugen på att skaffa en drever.

mats_bengt

Beror ju inte bara på storleken utan lite hur marken ser ut. Mycket kuperat och stora mossar då är nog en drever att föredra. Däremot om det är mer lätt sprunget hade jag nog valt en tax. Lycka till med ditt val vill du ha lite tips så bara hör av dig.

mats

Herr Mattsson

utan att ha läst hela tråden.

I vårat jaktlag och på hela åland jagas det nästan endast med taxar och nästan dom flesta så ser det ut just som du beskriver upp till 2-3 års ålder så jag skulle inte oroa mig. Var istället glad för att hunden inte driver som en idiot i 7 timmar för att sen försvinna över natten. Drevtiderna kommer att bli längre jag lovar det!  Att det ser ut som det gör just nu med drevtiderna betyder enligt mig att det är en vettig hund ni har att göra med.

Lycka till! mvh ca

Magnuseliasson

Hej, jag fick lite liknande beteende i min strävhåriga tax när han kastrerades, han jagar jätte bra med god jaktlust både rådjur, vildsvin och spårar lite efter älg dock inga drev på älg än, kanske kommer. Men för att ge dig ett tips då. Skjut ett rådjur med studsare ifrån torn det är enklast.. sen sätter du kopplet runt halsen på rådjuret sen drar du det 150-300 meter i terrängen, lämna rådjuret. Innan detta ha hunden i bilen. Släpp sedan hunden på spåret du lagt med rådjuret. Innan hunden kommer fram till djuret skjut en smäll låt sedan hunden lugga rådjuret nån halvtimma. Färdigt. 

Detta kan funka, det gör det på vissa. 👏😎