Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spåra småvilt...

Featured Replies

Publicerat

Hej ärade kamrater. Jag hade tänkt att prova en för mig helt ny jaktform, nämligen jakt efter vilt i spårsnö. Jag vill ha all hjälp om vad man ska tänka på, jag ska jaga hare samt predatorer.

Publicerat

Har skjutit en del hare på spårningsjakt, helt klart det enda rätta sättet att jaga hare på :P

Bästa vädret är väl om det är nysnö och kring nollan, då har inte haren trajat så mycket och det går att reda ut trajerna, är det däremot kallt och gammal snö är det inte alls så spännande. Försök ligga så långt fram i spåret med blicken som möjligt så  har du chansen att se när den går ur legan. Blir det ett virrvarr av spår så är det bara att göra ringar runt området, börja stort och minska så har du till slut räknat ut var den ligger, men var alltid beredd på att den kan gå upp när som helst när du minskar ringen.

En annan spännande spårjakt är på mård, men ofta om det är lite minus så ligger mården nere i backen med grytjakt som följd, men den ligger ju även i ekkorbon och ihåliga trän så då kan ju även en allmoge-jägare lyckas med sin jakt. Helst ska man ha ringat mården annars kan man fort få en svettig undertröja då mården kan färdas långa sträckor, även här gäller det att ringa så fort mården har gått upp i veden då den kan gå en bit uppe i grenverket, lämnar man en passare på in spåret så kommer mården där ofta om den har blivit stött när man ringar.

Det är väl dom viltareterna jag tycker man kan ha en givande jakt på utan hundar och på spårsnö. Säkert nån som kan mycket mer om ämnet med jag drar mitt strå till stacken...

Over and Out

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret, jag hoppas att fler kan dela med sig av deras erfarenheter.

Publicerat

Aldigt testat själv men jag vet att far min testade vid ett tillfälle och lyckades! Han skrev tom om jakten och fick det hela publicerat i Svensk Jakt..

Han tog studsaren på nyårsafton (sista dagen på rådjur på den tiden) och gav sig ut på morgonen. Hittade ett ensamt rådjur som han spårade tills han fick se att det pinkat och han kunde då konstatera att det var en bock. Han spårade den...länge! Bocken buktade runt runt precis som om den hade en tax efter sig. Farsan smög inte eller något utan bara gick på spåret. Vid två tillfällen fick han se bocken ståendes i någon öppning och kollade in vad det var den hade efter sig och när farsan fick se bocken tredje gången så hann han skjuta den!

Tyckte det var rätt häftigt faktiskt!

Mvh!

Publicerat

Sköt några "tramp" harar i unga dar.

En sak som gammgubbarna sa var att man inte skulle stanna upp, då gick haren ur legan direkt.

Trampar man på även om man står stilla så trycker haren längre.

Ringa rådjur gorde vi oxå, kommer jag ihåg.

Alltså precis som man spårar av och kollar var älgarna eller vad man nu jagar håller till.

En går sen på spåret o de andra passar.

Går djuret ur såten så tar man en ny ring, där av namnet tror jag.. ::)

Men när rådjurstammen exploderade så var det stört omöjligt o reda spåren och den jakten lades ner.

Annars var det en småtrevlig jakt som inte störde det vilda nämnvärt speciellt om det var för mycket snö för hundsläpp.

• 1 month later...
Publicerat

Den klassiska spårjakten är väl efter mård en väldigt rolig jakt som ofta kräver klurighet av jägaren. Det är en jaktform alla som har spårsnö bör prova tycker jag! Det är bra om man är minst 2 jägare och gärna en hund också väldigt bra viltvård och en trevlig jakt. Det är en stor fördel om ni får följa någon som kan denna jakt då det är rätt mycket knep som finns men helt klart lönt att prova den som har intresset lär sig fort ;)

Här en bild från min mårdjakt idag ;D

857_05_03_08_1_11_49.jpg

Publicerat
Aldigt testat själv men jag vet att far min testade vid ett tillfälle och lyckades! Han skrev tom om jakten och fick det hela publicerat i Svensk Jakt..

Han tog studsaren på nyårsafton (sista dagen på rådjur på den tiden) och gav sig ut på morgonen. Hittade ett ensamt rådjur som han spårade tills han fick se att det pinkat och han kunde då konstatera att det var en bock. Han spårade den...länge! Bocken buktade runt runt precis som om den hade en tax efter sig. Farsan smög inte eller något utan bara gick på spåret. Vid två tillfällen fick han se bocken ståendes i någon öppning och kollade in vad det var den hade efter sig och när farsan fick se bocken tredje gången så hann han skjuta den!

Tyckte det var rätt häftigt faktiskt!

Mvh!

fasen va fränt! Om det mot all förmodan skulle komma snö här nästa år samt att mot all förmodan hitta ett särskilt spår bland alla tusen rådjur som springer överallt så ska jag testa det! Fast man får nog räkna med lite misslyckanden först ^^