Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Monarch II 5.5-16.5x44AO vs leupold vxIII

Featured Replies

Publicerat

har nyss inhandlat en 6,5x55 som ja ska till bla toppjakt..(synd att den e slut nu)

hade som först bestämt mig för en leupold VXIII 4,5-14x40 Long Range....men nu vete f*n längre..börjat titta på nikon.. har inte funnit så mycke info om dom, men Bra optik verkar dom ha.

hur står sig Monarch II mot en VXIII

även tittat på monarch II 6,5-20x44 kontra VXIII 6,5-20x40 LR

Vad tycker ni...som kan optik???

ös på med info tack

/Johan

Publicerat

Jobbigt, har egentligen inget att tillföra den specifika frågeställningen..MEN min Nikon handkikare är ruskigt bra optiskt!

For what its worth..

Mvh!

Publicerat

Hört mkt bra om Nikon, speciellt Monarch Gold. Läs Paccos tråd "swarosvki 2,5-10x56 vs Nikon monarch E (gold) 2,5-10x56" där finns mkt info om du vill veta mer om Nikon. Tråden ligger klistrad under Kikarsikten och Optik

Mvh,

Vesslan

Publicerat
  • Författare

ahh kunnig kille! har läst de mesta... blev nästan för mycke info  :)

jobbigt med besluts ångest....

Publicerat
har nyss inhandlat en 6,5x55 som ja ska till bla toppjakt..(synd att den e slut nu)

hade som först bestämt mig för en leupold VXIII 4,5-14x40 Long Range....men nu vete f*n längre..börjat titta på nikon.. har inte funnit så mycke info om dom, men Bra optik verkar dom ha.

hur står sig Monarch II mot en VXIII

även tittat på monarch II 6,5-20x44 kontra VXIII 6,5-20x40 LR

Vad tycker ni...som kan optik???

ös på med info tack

/Johan

största skillnaden är 30mm tuben mot en tums !!  optik mässigt mkt lika leupold lite gulare i seende och nikon lite för kall i seende (lite blått ) bägge av dessa sikten är mkt bra ,och du gör inte bort dig oavsett va du väljer !

leupold och nikon har ett mkt bra kors  och den är skarp  jag ägde själv en vx-III 8-25x50  själva korset var mkt bättre en swarovski tds 4  6-24-50  mina kompisar som har nikon kan sikta innanför klisterlappen på hundra meter det gör amn inte med swarren det kan jag lova och det går inte att jaga precision korset är lite för grov !.

jag har funderat stark på att sälja swarren och skaffa mig nikon nya monarch x  mkt bra sikten ! 

nikon sikterna tar över mer o  och mer runt europa specielt i tyskland  , och det är stort synd att nikon svenska ,har inget personal som kan  sikterna eller handkikare mm  specielt när  när optikerna byggs med nano kristaler (ett optik som för första gånger gör att zoomarna är mer skarpare än fasta optik)!

och va jag vet på papper  så sälje nikon överlägsen mest  sikten i usa och canada och sen kommer leupold !  men leupold säljer överlägsen bäst på fasta sikterna tex bänkskytte sikten!

lycka till

Publicerat
största skillnaden är 30mm tuben mot en tums !!   optik mässigt mkt lika leupold lite gulare i seende och nikon lite för kall i seende (lite blått ) bägge av dessa sikten är mkt bra ,och du gör inte bort dig oavsett va du väljer !

leupold och nikon har ett mkt bra kors  och den är skarp  jag ägde själv en vx-III 8-25x50   själva korset var mkt bättre en swarovski tds 4   6-24-50  mina kompisar som har nikon kan sikta innanför klisterlappen på hundra meter det gör amn inte med swarren det kan jag lova och det går inte att jaga precision korset är lite för grov !.

jag har funderat stark på att sälja swarren och skaffa mig nikon nya monarch x  mkt bra sikten ! 

nikon sikterna tar över mer o  och mer runt europa specielt i tyskland   , och det är stort synd att nikon svenska ,har inget personal som kan  sikterna eller handkikare mm   specielt när  när optikerna byggs med nano kristaler (ett optik som för första gånger gör att zoomarna är mer skarpare än fasta optik)!

och va jag vet på papper  så sälje nikon överlägsen mest  sikten i usa och canada och sen kommer leupold !  men leupold säljer överlägsen bäst på fasta sikterna tex bänkskytte sikten!

lycka till

Det verkar vara lite ont om återförsälkare av Nikon i Sverige. Någon som vet vem som har mycket på hyllan, eller är man tvungen att beställa från TOZ?
Publicerat
  • Författare

kolla med christian på www.swefo.se i umeå.  hade inte så mycke hemma men han fixar nog de mesta...

mer info på www.nikonstore.se  - sport optics