Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Storyn om den påskjutna kon…

Featured Replies

Publicerat

Hänt nu i veckan och turerna om hur det gick till eller vad som gjordes och inte gjordes, är våldsamt olika… Beroende på vem man snackar med.

Själv är jag som väl är knappt inblandad på något hål.

Men har i alla fall fått fram en del som, jag tror är närma sanningen.

Kalvjakt i ett mindre lag, stånd på ko med kalv.

Hundföraren skjuter ett skott på kalven som går undan.

Hunden fortsätter skälla intensivt på kon.

Hundföraren går fram för att se vad kalven tog vägen.

Stöter kon rusar med hund tätt på förbi en passkytt som får för sig att det är den påskjutna kalven.

Han håller långt fram på huvudet och lossar ett skott med rejäl framförhållning för att inte träffa hunden…

Sånt gör en hundförare lätt skakis…

Skytten tror alltså att det är den påskjutna kalven.

Kalven hittas död med ett skott lite långt bak.

Hunden ställer om kon och hundföraren och en till går in och kollar kon som ser frisk ut.

Ekipaget flyttar sig ytterligare en bit och nu när de kommer fram ser det ut som något blänker till under hakan/huvudet på kon.

Något rinner också från mule, mun eller va det nu är. Fradga?

Hållet är ca 70-80m.

De kopplar hunden.

Vid koll där älgen stått och tittat rakt på dem är det 2 blodpölar ca 15 cm mellan varandra.

Men vid första ståndet hittas inget.

Lite blod i spåret därefter.

Sen avbryts det hela och nytt ekipage försöker dan efter men de lyckas inte få någon reda på kon. 

Nu är det strul ordentligt, våldsamt heta känslor och polisanmälan görs från 2 håll.

Kon är ju olagligt påskjuten bla.

Klövviltsjakten med hund över.

I fredags tror jag det hände så mycket annat än en del spårande av vägar m.m.

Så beslöts de göras en ordentlig insats under gårdagen.

Tanken var fler ståndhundsförare som täcker större yta för att försöka få tag på kon.

Polis kräver avlivning självklart, älgen kommer vara förverkad osv.

Det lilla jag blev inblandad var för rådfrågning och en kontakt med vakthavande polisbefäl ang godkänt för att släppa ett par ståndhundar som troligen kommer hitta andra älgar eller grisar om det vill sig illa.

Skickade själv dit en polare med duglig hund så jag tog på mig den kontakten med polis av den anledningen. Hundförbud råder ju efter 31 jan.

Det var inga som helst problem med det planerade.

Så gick 2 hundförare in från 2 håll och täckte rätt stora områden innan de närmade sig skottplatsen för kalven.

En liten kort batalj med gris i början men det avstyrdes.

150 m ifrån där kalven stöp reser en hund en älgko.

Passerar polaren och vägvisare på 20 m och stannar och glor rakt på dem en liten stund på samma avstånd.   

Kan lova att de intensivt studerade huvud hals, bog o allt vad de han för att upptäcka om det var rätt djur.

Den andra hundföraren + vägvisare lyckas se älgen ett par tillfällen till på lite olika avstånd även studera lite genom kikarsiktet men ingen kan hitta något fel på älgen.

Älgen beter sig lite märkligt står några minuter, flyttar sig några hundra meter och nytt stånd och så håller det på. Buktar runt i hemområdet.

Men sen när skyttar börjar flytta på sig och det blir lite rörelse av folk i området drar älgen rakt ut en bit som älgar gör..

Gråhunden kopplas så småningom när mörkret kommer.

Är en del som talar för att det var rätt älgko.

Beskrivningen på storlek.

Den var tillbaka för att leta efter kalven, vanligt beteende för älgar.

Möjligt att det lite märkliga ståndbeteendet berodde på att hon ville vänta in kalv och när det sen började lukta allt för mycket människa så drog hon på långskjuts.

Inga andra älgar fick de kontakt med.

Men var har i så fall kulan träffat??

Blod hittade som sagt men hur pass det gjorts skottplats undersökning vet i fasen.

En teori från den ena hundföraren är träff i ”nackhåren” skinnflik eller nått sånt.

De bägge blodpölarna styrker teorin.

Inget blod där de såg kon först efter ytterligare en bit så har blodet runnit genom päls och droppat ner i de 2 pölarna som hittades där kon stått och glott stint rakt på hundföraren och den andre killen.

Möjligt att blod i hakskägget gett reflexen och ”ryktet” om hängande käke.

Tråkig som faen är hela historien och känslor är i uppror på många håll.

Var det rätt älg så kommer den klara sig var det inte rätt ko så får vi kanske aldrig reda på den och då går den en plågsam död tillmötes.

Vad som händer med polisanmälningarna återstår o se.

Ska ev vara en del missförstånd mellan jaktlagen.

Men vissa saker verkar ha skötts mycket dåligt. Vad som är sant eller inte är som sagt omöjligt för mig o säga.

Hur kunde denna galenskap då undvikas.

Svaret är JAKTRADIO…

Sambandet sköttes med mobiltelefon, iofs ett litet antal jägare ute när det hände men med en radio och en hundförare som säger ”kalv påskjuten hunden skäller på kon”.

Då hade förmodligen hela historien aldrig hänt.

Publicerat

Vilken soppa! Håller med om att radion är förjäkla nyttig.

Men en fråga bara! Det är väl tillåtet fortfarande att jaga älg med löshund? I alla fall i östergötland?

//Roggman66

Publicerat
  • Författare
Vilken soppa! Håller med om att radion är förjäkla nyttig.

Men en fråga bara! Det är väl tillåtet fortfarande att jaga älg med löshund? I alla fall i östergötland?

//Roggman66

Nä det tror jag inte.. Men kan ha fel  ::)

Hundjakt på klövvilt upphör väl runt hela landet 31 januari ?

Jakt pågår ändå på gris och dovhjort har jag för mig men då inte tillåten med hund.

Möjligt att det finns någon paragraf med "tills ordinarie jakt upphör" eller nått sånt.

Publicerat

älg den 21 aug-den 31 dec eller den senare

tidpunkt då jakten ska vara avslutad

När jag jagade i Horn (kisa) i östergötland jagade vi med hund till sista feb. Då är det alltså ett undantag.

//Roggman66

Publicerat

Hej,

Bra berättelse som vanligt även om det var i 3e person. Du skall nog vara glad att du inte hade något närmare med den historien att göra då det lär slå gnistor om storyn en tid framöver. Här tog älgjakten helt slut per den 31/1, jagar ni kalv under Februari också?

Vad gjorde dom ute med löshundar över huvud taget, finns det någon framlagd förklaring på detta? Jaktledaren är ju rökt som en böckling till att börja med men förmodligen lär väl knappast hundföraren gå fri heller.

Soppa har väl sällan varit ett mer passande ord :-

Publicerat
  • Författare
Hej,

Bra berättelse som vanligt även om det var i 3e person. Du skall nog vara glad att du inte hade något närmare med den historien att göra då det lär slå gnistor om storyn en tid framöver. Här tog älgjakten helt slut per den 31/1, jagar ni kalv under Februari också?

Vad gjorde dom ute med löshundar över huvud taget, finns det någon framlagd förklaring på detta? Jaktledaren är ju rökt som en böckling till att börja med men förmodligen lär väl knappast hundföraren gå fri heller.

Soppa har väl sällan varit ett mer passande ord :-

Va jag vet så är all älgjakt slut 31/1, här oxå.

Det inledande hände i Onsdags alltså inom rätt tid när kalv sköts och kon skadsköts.

Inget galet med det annat än att kon blev påskjuten dårå..

Är kalvjakt som gäller januari här oxå.

Alltså Kon blev olagligt påskjuten.

Under Torsdagen fick nytt ekipage chansen men lyckades inte alls komma i kontakt med kon.

Om jag fattat rätt så erbjöd en hundförare att släppa på sin hund redan på Onsdagskvällen men det erbjudandet avslogs och nytt försök skulle ineldas på Torsdagen

Fredagen hände inget annat än att det åktes runt och spårades vägar.

Ett ensamt spår på vuxen älg var tillbaka i området. 

Därav gjorde 2 hundförare och några skyttar ur påskjutande laget och några andra ytterligare ett försök på lördagen.

Detta var sanktionerat av vakthavande befäl hos polisen.

Det olagliga är alltså att skjuta på kon. Anmälan om detta gjorde det påskjutande laget.

Grannlaget anmälde det påskjutande laget på samma grunder, tror jag.

Men fått för mig att det var mer i andan att hela affären var dåligt skött, eftersöket och underättelseplikt eller hur det var.

Sen info till grannen som oxå var ute i skogen, men jagade rådjur, de kunde lätt hjälpt till på Onsdagen.

På trosdagen ställde grannlaget upp med 7 man och från det påskjutande laget kom 1 pers.

Men som sagt det kommer slå gnistor om detta länge.

Troligen kommer det alldrig bli någon ordning på skiten...

Det verkar dessutom handla om ett rejält missförstånd mellan lagen ang anmälningarna.

Grannlaget fick infon från polis att de inte fått in någon anmälan, därav direkt anmälan från dem.

Det var droppen, antar jag.

Möjligt att något klickat hos polisen så inte den första anmälan syntes.

Dessutom ligger nog en del gammalt groll och pyr mellan jaktlagen..

Jag är iallafall glad att jag inte var med om soppan..

Som jag brukar säga..

Har du inga ovänner så börja jaga....

Då får du garanterat sådana...

Är väl inget som gör folk till sådana ovänner som jakt o kräftfiske... 

Publicerat
Är väl inget som gör folk till sådana ovänner som jakt o kräftfiske... 

Glöm ej vägföreningarna ;D

OK, jag förstår. Hajade inte att det var i januari dom sköt kalven. Men intrigen räcker nog ändå.

MVH

Publicerat
Glöm ej vägföreningarna ;D

OK, jag förstår. Hajade inte att det var i januari dom sköt kalven. Men intrigen räcker nog ändå.

MVH

Lägg till vedeldning i villaområde också..

;D

Som sagt, en jäkla soppa! Blir intressant att se hur det utvecklar sig..

Publicerat

ja ni!.. va ska man säja.... gör väll som ni andra!.. vilken soppa!..  ;D... åter kom gärna med fler rapporter!..

MVh Mamre!.

Publicerat
  • Författare

Senaste nytt... ::)

Hörde idag att ena laget begärt ut och att få läsa det "inledande" polisförhöret eller va de nu heter..

En av vägvisarna har oxå ändrat sin övertygelse att det var rätt ko som observerades i Lördags.

Trots att kon restes 150 m från kalvräntan.

En stor ko oxå den såg oskadd ut, observerat i området där det bröts för kvällen i, om det nu var Onsdag kväll.

Ja jäklar va det "sprakar" om händelsen...

Jag trodde i min enfald att missförsåndet skulle leda till återtagande av ena polisanmälan och ev en ursäkt..

Det lutar nog inte däråt på bra länge iallafall....  :-

Publicerat

Någon gemensam grillning med tillbehör i sommar är väl kanske inte aktuell  :o , förstår inte att just jakt ska vara så laddat med känslor, vi hade ett par gubbar fick jag höra efteråt som alltid åkte runt och ´´inspekterade`` andra jaktlags avskjutningar i trakten, snacka om misstroende.

I det här fallet så är det som du skriver brist på kommunikation, han som tror sig göra så rätt och så blir allt så fel. Hoppas väl att kon klarar sig med en smärre skada.