Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken DVD-Filmkamera?

Featured Replies

Publicerat

Tja!

Hustrun ska köpa in en filmkamera till sitt jobb. Hon har liksom jag ingen större koll på vilka kamrer som är bra så förutom att forska i frågan så tänkte jag kasta ut en frågeställning här!

Det enda som jag tror mej veta är att kameran ska ha egen rymlig hårddisk så man slipper dv-band eller annat som blir dåliga. Budgeten är i nuläget inte speciellt intressant, först gäller att få kläm på vilken kamera och i så fall varför. Och jag tänker även drista mej till här och nu att säga att Canon INTE är av intresse.

Och det är möjligt att den här kameran kan lånas av mej även  ;D Har börjat fundera på och skriva lite dispsition kring en kråkjaktsfilm..  ;D Detta innebär INTE per automatik att jag kommer att göra filmen men tanken finns där iaf.

Mvh!

Publicerat

Jag har en Sony HDD camera DCR-SR32 och är supernöjd. Busenkelt och snabbt att få in filmerna till datorn.

30GB hårddisk räcker länge och 40 ggr optisk zoom räcker bra det också. Vidare finns då 2000 ggr digital zoom.

Detta är min 4:e kamera och den är helt överlägset den bästa, men inte den dyraste.

Jag betalade 5500:- för den men har sett att den är nere på 4500:-

Jag provade zoomen med stativ och kan väl se vad som händer på en balkong ca 3 km härifrån, dock går det inte direkt att idenifiera personer eller djur på det hållet  ;D

LÖP Å KÖP  ;D

//Roggman66

Publicerat
Jag har en Sony HDD camera DCR-SR32 och är supernöjd. Busenkelt och snabbt att få in filmerna till datorn.

30GB hårddisk räcker länge och 40 ggr optisk zoom räcker bra det också. Vidare finns då 2000 ggr digital zoom.

Detta är min 4:e kamera och den är helt överlägset den bästa, men inte den dyraste.

Jag betalade 5500:- för den men har sett att den är nere på 4500:-

Jag provade zoomen med stativ och kan väl se vad som händer på en balkong ca 3 km härifrån, dock går det inte direkt att idenifiera personer eller djur på det hållet  ;D

LÖP Å KÖP  ;D

//Roggman66

Kul ;D När kommer filmen med min stövare då..... :D

Publicerat

Ligger kvar i kameran  :-[

Publicerat
Tja!

Hustrun ska köpa in en filmkamera till sitt jobb. Hon har liksom jag ingen större koll på vilka kamrer som är bra så förutom att forska i frågan så tänkte jag kasta ut en frågeställning här!

Det enda som jag tror mej veta är att kameran ska ha egen rymlig hårddisk så man slipper dv-band eller annat som blir dåliga. Budgeten är i nuläget inte speciellt intressant, först gäller att få kläm på vilken kamera och i så fall varför. Och jag tänker även drista mej till här och nu att säga att Canon INTE är av intresse.

Och det är möjligt att den här kameran kan lånas av mej även  ;D Har börjat fundera på och skriva lite dispsition kring en kråkjaktsfilm..  ;D Detta innebär INTE per automatik att jag kommer att göra filmen men tanken finns där iaf.

Mvh!

va du en gör köp ingen dvd videokamera i dagens läge!!  nu släpps många kameror med minnekort istället som är mkt bra samt att garanti på dem kommer att vara 3 år istället för 1 år  och  då menar jag inte reklmationsrätt!

annars har sony + jvc stabila hårdiskkameror

Publicerat

Håller med Pacco.

Kommande Flashminneskameror verkar bli mycket konkurenskraftiga.

Kommer med både standardupplösning och Full-HD upplösning.

Panasonic släpper en modell som tål 1 meters vattendjup och en hel del stötar.

Publicerat

ska det vara lite kvalitet på grejorna så köp en 3chippad,lite dyra mycke bättre,sen vad det är för märke spelar väl ändå ingen roll,sen är juh storleken lite av betydelse,juh mindre kamera juh mer pengar får du lägga på att få bättre bild ute i skogen,jag har en sån där du inte vill ha med vidvinkel och så klart 3chippad,den håller god kvalitet,men stativ och aldrig zooma är grundregeln ;)

Publicerat
  • Författare

Mycke här nu flaschminne??? Vad är det? Var inne på hårddisk som lagringsmedium.. men ett fett minneskort kanske är bättre? Stativ är ett aboslut krav, så trött på att dra fast min egen kamera med spännband och plaststrippar i skydden..

Mvh!

Publicerat

Lite bra att tänka på vid köp av kamera och vid filmning,

Som tidigare sagt är 3CCD ovärderligt om man skall ha bra kvalit'e och använda filmen till annat än hemmabruk.

Att spara på band tycker jag är bäst, använder banden en gång och låser in dom i brandsäkert skåp efter att jag har laddat ner dom till datorn, på det sättet har jag alltid filmen på två ställen om bandet skulle bli kasst eller datorn krashar. Har råkat ut för två hårddiskkraschar där alla filmer försvann och då var det gott att ha orginalet på band.

Använd zoom och panorering i minsta möjliga utsträckning, om man inte sätter det perfekt så blir det svårt att använda.

Stativ självklart men i skogen kan det vara jobbigt, finns bar axelstativ som gör det lättare att filma med små kameror på frihand.

Regnskydd, använd alltid detta, inte bara för att hålla ute vatten utan även smuts osv.

Filter, en billig försäkring för att skydda objektivet.

Zoom, ofta något man tittar på hur mycket zoom en kamera har, oftast klarar man sig med betydligt mindre än vad man tror, det är viktigare då att det finns tillräcklig vidvinkel eller att man kan sätta på en adapter. Använd inte digital zoom om det inte är absolut nödvändigt, detta försämrar kvalitén väldigt mycket.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vart överkörd  ;D

Fick hem två Canon HG10...

Tröstar mej med att stativet som följde med verkar rätt ok och passar min egen kamera..

Mvh!