Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bly kul gjutar klubben startas!

Featured Replies

Publicerat

hej jag tänkte att det måste finnas några som är intresserade av att kunna skjuta mycket och billigt

så varför inte börja gjuta egna kulor?

en klubb för dom som undrar och redan kan och vill dela med sig av sitt kunnande

mvh ,samme

Publicerat

Det tog längre tid än jag trodde.. ;D

Jag är självklart med i kulgjutarklubben! :D

Publicerat

jAPP...SÅ HUR BÖRJAR MAN DÅ..!!!!

Publicerat
  • Författare

näääääääääää telge du får inte börja för jag ska ha blyet som ligger hos din kompis ;D ;D ;D ;)

när jag har fixat till så jag kan kopiera så hämtar jag det som jag skrev på ett annat forum

mvh ,samme

Publicerat

Samme, här kommer det! ;D

ok, då testar vi med en introduktion av kulgjutning!!

beroende hur mycket man vill lägga på grejer från början så kan man börja med en gammal kastrull och gasol kök (inne ska man inte vara för blyförgiftning är inte roligt)

kul block i lämplig kaliber men handtag. rengör blocket med t-röd eller nåt liknande för det sitter kvar fett mm på det ,

sedan ska blyet , eller hellst balansvikterna sorteras dom med klipps kan annvändas och dom utan lägger man undan till senare tillfälle. värm blyet i kastrullen när det smält så skumma av slagg och metallbitarna så det blir rent, rör om med en sked och ha i en bit av ett ljus ca: 1cm , rör om kraftigt och då börjar det ryka så passa näsan ångorna är farliga!!!!!!

parafinet renar blyet mer . sedan förvärmer man blocket i några minuter i blysmältan (bara ena hörnet av blocket)

sen är det bara att börja gjuta, i början så kommer kulorna att se lite konstiga ut dom får "veck" på sig och det betyder att blocket är för kallt men efter ca 10-20 kulor så blir dom blanka och fina och då har man rätt temperatur på blocket,

sedan så gäller det att försöka hålla den tempen på blocket för om blocket är för varmt så blir kulorna frostiga. när man slår av överskottet av bly som ligger ovanpå avskäraren så gör jag det när blyet stelnar det ändrar karaktär. om man vill ha hårda kulor så ska man ha en hink med kall vatten med en handuk , handuken ska ligga på botten och göra så att kulorna landar mjukt och inte skadas, om man åt andra hållet vill ha mjukare kulor så ska dom läggas försiktigt på en handuk eller liknande som är torr, dom blir mjukare och ohärdade, lite expanderande.

sedan när man har ett antal kulor som man tycker duger så ska dom kalibreras med ett "öga " som håller rätt diameter.

därefter så fettas dom ex, lees flytande fett, lägg kulorna i en glasslåda och spruta ut fettet över kulorna medan man skakar försiktigt lådan, det räcker med ett tunt lager av fettet på kulorna!!! ( en tub räcker till flera hundra kulor)

kulorna brukar jag ställa på ugnsfolie med gas-checken neråt i ett dygn eller tills ytan känns vaxig!

när kulorna är vaxiga så är det dags att börja ladda!, men det kan ni ju så det behöver jag inte dra här 

ps, om stavningen inte riktigt stämmer så beror det på att jag är dyslektiker

mvh ,samme

Publicerat
  • Författare

ett JÄTTE TACK till crowfear

samme

Publicerat

Fråga: ska det inte vara en mantel runt blyt oxå??? eller har jag fattat fel

Publicerat
Fråga: ska det inte vara en mantel runt blyt oxå??? eller har jag fattat fel

Nix! Det är det som är det fina i kråksången. ;)

Publicerat

Så jag kan då tillverka egna kulor till min 7mm ? hmm ...... blir det bra ???

Publicerat
  • Författare

kan vara lite svårt till 7mm rem magnum men det går men jävl--t svårt

samme