Publicerat Februari 4, 200818 yr Nu har det blivit mycket prat om troféjakt i några trådar. Jag har svårt att förstå detta och undrar över vad som är grejen med troféer helt enkelt? Varför skall de hängas upp osv.?
Publicerat Februari 4, 200818 yr Varför de ska hängas upp vete rackarn, våra hamnar oftast nere i källaren Vi har tidigare hållit rätt många jägarexamenskurser och då använde vi oss mycket av skallar, skin, tassar, vingar, fågelfötter ody. för att eleverna skulle få se och känna skillnaderna hos de olika djuren. Detta inslag i kurserna var mycket uppskattade.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Och dessutom ett fint minne av en förhoppningsvis fin jaktupplevelse.
Publicerat Februari 4, 200818 yr De få trofeer jag har är först och främst som minne efter en lyckad jakt. Trofen i sig är värdelös och jag skulle inte vilja ha någon annans trofe.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Får man fråga vad du jagar för vilt jakobj ? Varför delar man ut medaljer vid tävlingar och liknande , jo så man kan se på den och glädjas och en trofé är mycket vackrare än nån ynka medalj eller futit diplom. (tycker jag) Till och med fiskare gör avgjutningar eller sparar skallar av fiskar. Eller dem som samlar på insekter osv osv. Jag samlar på mina troféer , pälsar , kranier och stoppar upp vissa arter av djur och fåglar. Inte för att skryta med troféer utan för att jag tycker det är vackert och minnes värt. Mvh..
Publicerat Februari 4, 200818 yr Varför de ska hängas upp vete rackarn, våra hamnar oftast nere i källaren Vi har tidigare hållit rätt många jägarexamenskurser och då använde vi oss mycket av skallar, skin, tassar, vingar, fågelfötter ody. för att eleverna skulle få se och känna skillnaderna hos de olika djuren. Detta inslag i kurserna var mycket uppskattade. En 10-taggars älgkrona kan ju vara både snygg och ful. Den som jag har ser bra ut, men sedan har jag sett 10:or med olika mängd pinnar på sidorna och den största skillnaden 3 mot 7 och den var då inte snygg. Det finns sådana som hänger upp dom också på väggen. Mi n var 5 på varje sida och jämn och fin. Det är dags att jag får upp en större krona nu på väggen antingen från älg el. kronhjort. En krona från en kronhjort skulle jag värdera högre som trofé än en älgkrona med lika många pinnar. Den gav mig då ett speciellt minne den tjuren. Första året jag jagade i detta lag. Inte där jag jagar numera. För det andra så kom han i fullt trav över en träda med en jämthund efter sig. Jag svingade med i speeden och fick in en bra träff för den gick inte mer än ca. 20 m och la sig i ett dike efter en landsväg och hade slaktvikten av 279 kg och det var då en brunsttjur för den lucktade TABASCO lång väg om den. ;D Hade den blivit fälld tidigare på hösten så hade slaktvikten gått över +300 kg på den. Han var helt tom. Det var den största älgen jag hade fällt också.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Nu har det blivit mycket prat om troféjakt i några trådar. Jag har svårt att förstå detta och undrar över vad som är grejen med troféer helt enkelt? Varför skall de hängas upp osv.? Framförallt för att dom är vackra men nu ligger ju som bekant skönhet i betraktarens öga. Dessutom ser jag det som ett sorts CV man kan utläsa om vissa personers urvalsjakt varit rätt= En person som har idel medaljbockar på väggen skjutna på egen mark vet alltså vad han sysslar med. Trofejakt är lika med i mina ögon ett välmående och livskraftig viltbestånd. /Micke
Publicerat Februari 4, 200818 yr Författare Jagar själv fågel, lite rovvilt och älg. Förstår absolut meningen med att spara minnen från speciella och lyckade jakter! Samlade mycket saker själv förut från både djur och fiskar, det var roligt att titta på och minnas. Har lite svårt för ren troféjakt där man åker världen runt och betalar massor med pengar enbart för att döda och samla troféer bara. Vanligt sunt tillvaratagande av troféer från sin jakt är inget konstigt tycker jag. Intressant att få höra vad olika människor tycker om detta helt enkelt. Tror själv att mycket är arvsbetingat från länge, länge sedan med samlande och sådant, vi människor gillar att samla saker och saker från lyckade jakter, som också säkert är arvsbetingat, ligger nog väldigt djupt inom många av oss. Vi kombinerar både samlararv och jägararv. Mycket intressant att höra vad andra tänker kring detta!
Publicerat Februari 4, 200818 yr En vacker trofé säger en del om jakträttsinnehaverens/markägarens förmåga att förvalta sitt pund. Den säger inget om jägaren i sig själv. Själv blir jag alltid imponerad när jag kommer in i ett hem där man ser ett "tänk" som jag uppskattar. Jakt-troféer är också ett "visitkort", ett sätt att signalera att man bedriver jakt. En stolthet i själva utövandet - för dem som inte har svårt att förklara sitt intresse. Varje trofé representerar ett unikt minne, och mellan jakterna är det just minnena, vi tar fram och njuter av. Varför de ska hängas upp..? Ja, skäms man för att man jagar, så är det ju dumt. Och tycker man att det är fult, så är det ju också dumt. Vi väljer ju själva vad vi tycker är vacker att smycka våra hem med. Tapeter, gardiner, konst mm. Mellan mina tavlor - gissa om det är djur och naturmotiv - foton och annat, så hänger teckningar av 3 och 9 åringar som många säker inte anser är vackra, de heller, men de representerar något annat för mig och min familj. Att det ska bli någon "debatt" om vad var och en väljer att hänga på sina väggar, känns rätt absurbt...
Publicerat Februari 4, 200818 yr Har lite svårt för ren troféjakt där man åker världen runt och betalar massor med pengar enbart för att döda och samla troféer bara. Jag tror det är ganska få jägare som betalar dessa massor med pengar du säger, "enbart för att döda och samla troféer". Det är ett konstigt sätt att uttrycka dig, tycker jag, som jägare. Samma argument kan man väl ha mot all jakt? Att kunna uppleva jakt i främmande länder, på deras vis, ser jag inga som helst problem med. För det är jakt vi pratar om, inte bara döda. För många marklösa jägare är detta också ett sätt att få tillfälle till jakt över huvud taget. Jag hade gärna sållat mig till dem som har råd att åka utomlands på sina jaktäventyr, och det enda jag kan känna är avundsjuka, och alls inte förakt. Att man efter en dylik resa vill ha med sig trofén hem som ett minne är väl heller inte så konstigt när man lagt ut så mycket pengar för något.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Författare Jag tror det är ganska få jägare som betalar dessa massor med pengar du säger, "enbart för att döda och samla troféer".Det är ett konstigt sätt att uttrycka dig, tycker jag, som jägare. Samma argument kan man väl ha mot all jakt? Att kunna uppleva jakt i främmande länder, på deras vis, ser jag inga som helst problem med. För det är jakt vi pratar om, inte bara döda. För många marklösa jägare är detta också ett sätt att få tillfälle till jakt över huvud taget. Jag hade gärna sållat mig till dem som har råd att åka utomlands på sina jaktäventyr, och det enda jag kan känna är avundsjuka, och alls inte förakt. Att man efter en dylik resa vill ha med sig trofén hem som ett minne är väl heller inte så konstigt när man lagt ut så mycket pengar för något. Vi har olika åsikter helt enkelt. Det finns olika typer av jägare, och nog finns det gott om jägare med pengar som är ute efter att enbart döda och samla troféer, har själv guidat sådana då de vill ha en tjädertupp så jag ska absolut inte klanka ner på det då jag själv utnyttjat det faktum att dom finns.. Och nog är det som du säger, det argumentet kan användas mot all jakt! Åtminstone all jakt som inte är direkt orsakad av matbrist eller liknande.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Dessutom ser jag det som ett sorts CV man kan utläsa om vissa personers urvalsjakt varit rätt=En person som har idel medaljbockar på väggen skjutna på egen mark vet alltså vad han sysslar med. /Micke Njaa... :- Förstår hur du tänker Micke, men... För att få de där fina medaljbockarna på sina marker ska väl de små o fula tas undan med jämna mellanrum? Även de små o fula troféerna har plats på min vägg. Mvh/ Håkan
Publicerat Februari 4, 200818 yr Troféjakterna i andra länder hjälper faktiskt till att bevara just utrotningshotade arter, dels ger det pengar till reginen och folket som får arbetstillfällen, ofta även köttet etc etc Det jag däremot tycker känns mindre etiskt eller vad man nu ska kalla det är att sälja köttet som man själv inte kan eller ids ta hand om, då blir väl å andra sidan pengarna en trofe som vidare kan användas till mer jakt och mer pengar. Helt enkelt ett yrke som fritidsintresse. //Roggman66
Publicerat Februari 4, 200818 yr Njaa... :- Förstår hur du tänker Micke, men... För att få de där fina medaljbockarna på sina marker ska väl de små o fula tas undan med jämna mellanrum? Även de små o fula troféerna har plats på min vägg. Mvh/ Håkan ;D Att spika upp en massa små och fula bockar på väggen och låta de stora gå kvar i skogen skulle jag kalla för avel och inte trofejakt Visst måste man skjuta icke önskvärda individer också,dock är det medaljbockarna som är kvittot på om man satsar på rätt linjer. /Micke
Publicerat Februari 4, 200818 yr Förstår absolut meningen med att spara minnen från speciella och lyckade jakter! Samlade mycket saker själv förut från både djur och fiskar, det var roligt att titta på och minnas.Har lite svårt för ren troféjakt där man åker världen runt och betalar massor med pengar enbart för att döda och samla troféer bara. Vanligt sunt tillvaratagande av troféer från sin jakt är inget konstigt tycker jag. Förstår inte riktigt varför du är negativ till troféer från andra länder. Tycker liksom du säger emot dig själv. Är en trofé hemma sund medans en trofé utomlands är pervers? Åker man på en dyr resa utomlands så är nog det rätt speciellt och blir också jakten lyckad, dvs om man har lyckats döda, så vill nog de flesta ha ett konkret minne - precis som du säger själv! Att jaga innebär att döda, precis som du gör själv - men du kanske har tur och har jaktmarker nära och slipper betala en massa stora pengar för möjligheten att kunna döda.
Publicerat Februari 5, 200818 yr Författare Förstår inte riktigt varför du är negativ till troféer från andra länder. Tycker liksom du säger emot dig själv. Är en trofé hemma sund medans en trofé utomlands är pervers? Åker man på en dyr resa utomlands så är nog det rätt speciellt och blir också jakten lyckad, dvs om man har lyckats döda, så vill nog de flesta ha ett konkret minne - precis som du säger själv! Att jaga innebär att döda, precis som du gör själv - men du kanske har tur och har jaktmarker nära och slipper betala en massa stora pengar för möjligheten att kunna döda. Hmmm. Har tänkt en del nu: Antar att svaret blir att det handlar om så mycket mer än bara det. Det är upplevelsen av ett annat land, en annan kultur. Prova en ny jakt med alla dess utmaningar och spänningar. Kanske också argumenet att det är bra för de fattiga som bor där osv.. Det argumenetet hör inte hit, det är en bisak och inte en orsak till troféjagandet, hade den biten varit det viktigaste hade man kunnat skicka pengarna till dom och stannat hemma istället. Näe, jag antar att det handlar om helheten i en upplevelse för den som är mycket intresserad av jakt och vill få möjligheten att pröva något helt annat än vad man har hemikring och som minne få med sig en trofé från den lyckade jakten och den nya och annorlunda jaktform och plats man besökt? Ju mer jag tänker ju mer kluven blir jag, känner att jag varit för hård i mina tidigare inlägg och fördömt saker jag inte tänkt igenom tillräckligt. Förstår helt klart att du tycker jag säger emot mig själv, ser det tydligt nu när jag läser igenom mitt tidiagare inlägg. Ber om ursäkt för det om någon irriterat sig :-[. Är dock fortfarande intresserad av att höra mer i detta ämne och särskilt från de som sysslar med ren troféjakt? Av rent intresse, inte för att kasta skit alltså.
Publicerat Februari 5, 200818 yr Hmmm. Har tänkt en del nu:Antar att svaret blir att det handlar om så mycket mer än bara det. Det är upplevelsen av ett annat land, en annan kultur. Prova en ny jakt med alla dess utmaningar och spänningar. Kanske också argumenet att det är bra för de fattiga som bor där osv.. Det argumenetet hör inte hit, det är en bisak och inte en orsak till troféjagandet, hade den biten varit det viktigaste hade man kunnat skicka pengarna till dom och stannat hemma istället. Näe, jag antar att det handlar om helheten i en upplevelse för den som är mycket intresserad av jakt och vill få möjligheten att pröva något helt annat än vad man har hemikring och som minne få med sig en trofé från den lyckade jakten och den nya och annorlunda jaktform och plats man besökt? Ju mer jag tänker ju mer kluven blir jag, känner att jag varit för hård i mina tidigare inlägg och fördömt saker jag inte tänkt igenom tillräckligt. Förstår helt klart att du tycker jag säger emot mig själv, ser det tydligt nu när jag läser igenom mitt tidiagare inlägg. Ber om ursäkt för det om någon irriterat sig :-[. Är dock fortfarande intresserad av att höra mer i detta ämne och särskilt från de som sysslar med ren troféjakt? Av rent intresse, inte för att kasta skit alltså. No problemo! Alla är olika!