Publicerat Februari 5, 200818 yr Då har man äntligen kommit med i den lokala eftersöksgruppen........... Micke Ps. Vi får se om jag inom kort kan hänga ut någon story här.....
Publicerat Februari 5, 200818 yr Då har man äntligen kommit med i den lokala eftersöksgruppen...........Micke Ps. Vi får se om jag inom kort kan hänga ut någon story här..... fasiken va skoj!..... gla för din skull vännen!... GRATTIS!... Mvh Mamre!..
Publicerat Februari 5, 200818 yr fasiken va skoj!..... gla för din skull vännen!... GRATTIS!... Mvh Mamre!.. Får väl säga Grattis! Men själv går jag i tankarna att lägga av istället. :-
Publicerat Februari 5, 200818 yr Grattis Micke! Själv har jag INTE samma flyt trots rek från kummunjägaren. En klubb för inbördes beundran är vad det är. Hmmmmmm Jägareförbundets kampanj för föryngring ger jag inte ett skit för. Grattis återigen! Det är fan i mig inte lätt att komma med! //Roggman66
Publicerat Februari 5, 200818 yr Får väl säga Grattis! Men själv går jag i tankarna att lägga av istället. :- Förstår dig fullt ut... Gav upp ganska omgående med att ens tänka på det.. :/
Publicerat Februari 5, 200818 yr Tror det, trots en j-la massa gnäll, är en rätt lukrativ sysselsättning.. det lär generera en hel del kött och detta är man rädd om. Bevittnade en trafikolycka för någon tid sedan, en pinnbock torskade och jag fick tag på den samt stack den. Tog ur och hade förevisning för kvinnan som kört på då hon höll på att plugga jägarexamen. När vi var klara så kom personen som hade ansvar för vägsträckan och hivade in rådjuret i bakluckan samt körde hem till sig och hängde upp det. Det rådjuret hamnade aldrig hos någon jakträttsinnehavare.. Sen ska jag säga även att det LÄR finnas undantag eller säg att det är tvärtom, de flesta sköter uppdraget med all heder, men att det finns undantag.. Mvh!
Publicerat Februari 5, 200818 yr Låter som en uppryckning borde ske, är inte det olaga jakt att ta vilt som tillhör annan jakträtts innehavare? och man borde vara glad om det finns någon som vill och kan åka i tid och otid, ersättning utgår väl och det ska väl täcka bilkostnad och ersättning i tid.
Publicerat Februari 5, 200818 yr Låter som en uppryckning borde ske, är inte det olaga jakt att ta vilt som tillhör annan jakträtts innehavare? och man borde vara glad om det finns någon som vill och kan åka i tid och otid, ersättning utgår väl och det ska väl täcka bilkostnad och ersättning i tid. Jepp det är olagligt att ta "fallvilt" vilt på annans mark. Men vet att en del ser det som "betalning" att själva ta hand om viltet, nu snackar vi rådjur skulle jag tro. Ofta är iallafall rådjur ganska mosat o duger inte till så mycklet mer än rävåtel. Men det är isåfall markägaren som ska använda viltet, inte den som är utringd. Som läget är så utgår ingen ersättning va det gäller gris och rådjur. Älg/hjort blir rätt sällan det oxå men där kan man begära ersättning av den som tillgodogör sig älgen/hjorten enl. nån paragraf som jag inte orkar leta reda på nu... Eller om uppdraget är initierat av polis, då står de för ersättning. Har ännu inte riktigt fattat vad Initierad innebär..? Hur det går till lixom? För att var säker så hör med polisen som ringer upp. Är ny form av ersättning på gång men än har inget kommit ut till eftersökarna i form av kontanter iallafall... Edit: Ähh.. glömde ju att grattulera till "skitjobbet" ;D
Publicerat Februari 5, 200818 yr Initierat innebär då LKC ringer ut eftersöket förmodar jag? Nej fan.. alla eftersök kommer rimligen den vägen.. Mvh!
Publicerat Februari 5, 200818 yr Jepp det är olagligt att ta "fallvilt" vilt på annans mark.Men vet att en del ser det som "betalning" att själva ta hand om viltet, nu snackar vi rådjur skulle jag tro. Ofta är iallafall rådjur ganska mosat o duger inte till så mycklet mer än rävåtel. Men det är isåfall markägaren som ska använda viltet, inte den som är utringd. Som läget är så utgår ingen ersättning va det gäller gris och rådjur. Älg/hjort blir rätt sällan det oxå men där kan man begära ersättning av den som tillgodogör sig älgen/hjorten enl. nån paragraf som jag inte orkar leta reda på nu... Eller om uppdraget är initierat av polis, då står de för ersättning. Har ännu inte riktigt fattat vad Initierad innebär..? Hur det går till lixom? För att var säker så hör med polisen som ringer upp. Är ny form av ersättning på gång men än har inget kommit ut till eftersökarna i form av kontanter iallafall... Edit: Ähh.. glömde ju att grattulera till "skitjobbet" ;D Initierat borde vara det samma som beordrat eller begärt. Hmm trodde man kommit längre än så, den här organisationen SES eller vad den nu hette, är det bara ett luftslott, ingen uppföljning, utbildning, krav på ekipage och allt vad man kan tänka sig begära, samt en rimlig ersättning för dygnet runt jour och hoppa in och jobba oftast obekväma arbetstider. Glömde visst också gratulera, men gör det nu
Publicerat Februari 5, 200818 yr Är ny form av ersättning på gång men än har inget kommit ut till eftersökarna i form av kontanter iallafall... Är kallad till möte i egenskap av kontaktman nu på torsdag kanske har någon ny information att komma med efter detta. Men tror inte man ska hoppas på för mycket. mats
Publicerat Februari 8, 200818 yr Var på mötet igår och det här att man ska få betalt för sin insats tror jag tyvärr inte mycket på. Men vår jordbruksminister hoppas kunna införa detta vid årsskiftet och det läggs nog ett förslag i riksdagen nu i höst. Men problemet är som alltid var pengarna ska hämtas. Vi hade lagt ned drygt 1800 timmar inom vårt område på eftersöken, så det är ingen liten arbetsinsats som görs. mats
Publicerat Februari 8, 200818 yr Säg en snittlön på 25 tkr, 100 % OB då de flesta eftersök är på kvällstid * ca 1,72 i arbetsgivar- och socialaagifter inkl pensionsavsättningar och semesterlön ger en timlön på ca 515 kr/timmen plus materialkostnad (inkl hunden) och milersättning, mobiltelefon osv. 8) 8) 8) Detta borde ni kunna prova att dra av i deklarationen om ni är anlitade av polisen. ;)
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare Grattis Micke! Själv har jag INTE samma flyt trots rek från kummunjägaren. En klubb för inbördes beundran är vad det är. Hmmmmmm Jägareförbundets kampanj för föryngring ger jag inte ett skit för.Grattis återigen! Det är fan i mig inte lätt att komma med! //Roggman66 Tjena Jag hoppas det löser sig för dig. Jag gick helt sonika till årsmötet och pratade med eftersöksgruppens "ledare" då löste det sig. Dom vet inte vad dom går miste om...... visste dom det skulle dom ringa direkt. Micke
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare Säg en snittlön på 25 tkr, 100 % OB då de flesta eftersök är på kvällstid * ca 1,72 i arbetsgivar- och socialaagifter inkl pensionsavsättningar och semesterlön ger en timlön på ca 515 kr/timmen plus materialkostnad (inkl hunden) och milersättning, mobiltelefon osv. 8) 8) 8)Detta borde ni kunna prova att dra av i deklarationen om ni är anlitade av polisen. ;) Hmmm där sa du något......Jag skall prova den saken är klar...