Publicerat Februari 5, 200818 yr Jag har en 22, en 6,5 och en 9,3x62. Funderar lite på skaffa en till, men vet inte riktigt vilken kaliber. Är sugen på en ren rävbössa typ Remington Seven CDU, men vilken kaliber?? Jag har 5 totalt, så en till får jag ju skaffa. FÖRSLAG ???
Publicerat Februari 5, 200818 yr Författare eller denna http://www.blocket.se/vi/14878138.htm?ca=12_s
Publicerat Februari 5, 200818 yr Japp jag röstar på .243 med.. En riktpunkt i stort sett upp till 250 meter och inte lika mycket vindavdrift som .224 kalibrarna ;D Och snart kommer Mr Mauser och börjar förorda .223 samt såga .243.. Vill bara säga att jag har rätt och han har fel 8) ;D 8) / Duckar...
Publicerat Februari 5, 200818 yr Jag tycker tjusningen med en rävbössa ska vara att man kan skjuta varmintkulor som stannar kvar i kroppen samt noll rekyl. Därför går 243 bort. 223 i rätt räffelstigning så att du även kan skjuta lite tyngre kulor borde vara ganska optimal. Om du inte är rädd om pipan så är nog 22-250 det bästa valet
Publicerat Februari 5, 200818 yr ;D ;D ;D 223 med tyngre kulor, inte 243 med lättare alltså ??? ;D Mvh!
Publicerat Februari 5, 200818 yr det är noll rekyl i en 243a också sköt med en 243 i maj när jag var ut efter en bock noll rekyl i den ;D ;D
Publicerat Februari 5, 200818 yr Du har ju en 6,5 med någon kula runt 6-7gram så kan man väl inte tala om rekyl, köp en drilling istället eller fler sikten till de bössor du har idag, skulle helt klart lägga 5-10 K på ett bättre glorör än på en minimalt annorlunda kaliber.
Publicerat Februari 5, 200818 yr Och snart kommer Mr Mauser och börjar förorda .223 samt såga .243.. Vill bara säga att jag har rätt och han har fel 8) ;D 8)/ Duckar... Varför i hela fridens namn skaffa en .243 när han har en 6,5x55...snacka om kaka på kaka. Givetvis ska han skaffa en .224-kaliber om det ska bli ett alternativ till de kalibrar som redan finnes! Leta i trådarna Alfons det finns spaltmeter med hyllningar till .224-kalibrarnas fördel. Så fick du fel igen Hippshot ;D /Micke
Publicerat Februari 5, 200818 yr 223 med tyngre kulor, inte 243 med lättare alltså ??? 223 med lättare kulor, samt möjlighet att skjuta tyngre vid behov.
Publicerat Februari 5, 200818 yr eller denna http://www.blocket.se/vi/14878138.htm?ca=12_s Ett mycket bra vapen som brukar skjuta rejält tätt,dessutom i en perfekt klass2 kaliber. Sköt 9 bockar under bockjakten 07 med kal .223, ingen gick längre än 25m från skottplatsen med konventionell blyspetskula 3,6gram. /Micke
Publicerat Februari 5, 200818 yr Ett mycket bra vapen som brukar skjuta rejält tätt,dessutom i en perfekt klass2 kaliber.Sköt 9 bockar under bockjakten 07 med kal .223, ingen gick längre än 25m från skottplatsen med konventionell blyspetskula 3,6gram. /Micke Är inte kaliber 223 väldigt kinkig att få slå tätt annars? den är väl inte jättepoppis bland milimeter jägarna annars.
Publicerat Februari 5, 200818 yr Varför i hela fridens namn skaffa en .243 när han har en 6,5x55...snacka om kaka på kaka./Micke Visst är han tjatig Hippen . : Men han har ju rätt. ;D
Publicerat Februari 5, 200818 yr Är inte kaliber 223 väldigt kinkig att få slå tätt annars? den är väl inte jättepoppis bland milimeter jägarna annars. Sant är att .223 inte har samma rykte som .222 när det gäller träffbilder. Hur stor skillnaden är vågar jag inte säga med säkerhet,har haft fyra .222 studsare och är inne på min första .223 nu,skillnaden dom emellan är inte mätbar för mig. Min Sako Hunter Varmint skjuter konsekvent femskottare runt 25mm på 100m med antingen Normas 3,6 Bs fabriksladdning samt med Sakos 3,6 bs fabriks,bättre har jag inget behov av,då är bössan visserligen pelarbäddad men annars i orginal. Kollade i träffbildspärmen och ser där att träffbilderna på 200m ligger runt 30mm. /Micke
Publicerat Februari 5, 200818 yr Akta dej du Mr Mauser så jag inte konsulterar min skottlista! Kan svära på att jag lätt plockar 20 rådjur i rad som inte gått EN endaste meter efter skott ;D Varför har jag en sån här skum ´känsla av dejavu ??? ;D Mvh!
Publicerat Februari 5, 200818 yr Sant är att .223 inte har samma rykte som .222 när det gäller träffbilder.Hur stor skillnaden är vågar jag inte säga med säkerhet,har haft fyra .222 studsare och är inne på min första .223 nu,skillnaden dom emellan är inte mätbar för mig. Min Sako Hunter Varmint skjuter konsekvent femskottare runt 25mm på 100m med antingen Normas 3,6 Bs fabriksladdning samt med Sakos 3,6 bs fabriks,bättre har jag inget behov av,då är bössan visserligen pelarbäddad men annars i orginal. Kollade i träffbildspärmen och ser där att träffbilderna på 200m ligger runt 30mm. /Micke Det duger ju även om en varmint kan bättre så skyller vi på kalibern, den har väl heller aldrig lanserats som prickskytte kaliber, mer mot AK5 och säkringen i nedersta läget
Publicerat Februari 5, 200818 yr Akta dej du Mr Mauser så jag inte konsulterar min skottlista! Kan svära på att jag lätt plockar 20 rådjur i rad som inte gått EN endaste meter efter skott ;DVarför har jag en sån här skum ´känsla av dejavu ??? ;D Mvh! Ska vi tävla? Du kan få läsa igenom pärmen på jobbet där samtliga rådjur sedan 1987 är dokumenterade ;D /Micke
Publicerat Februari 5, 200818 yr Nästan sugen faktiskt.. förutsättningen är givetvis endast etiskt korrekta skott men tja it goes whitout saying ;D ;D Mvh!
Publicerat Februari 5, 200818 yr Ska vi tävla?Du kan få läsa igenom pärmen på jobbet där samtliga rådjur sedan 1987 är dokumenterade ;D /Micke Jösses, finns något blad i den pärmen kan jag tänka mig, angående tävlingen så är alla rådjur mellan 35-300m fredade och hur ska vi ha koll på det då :, tävlingen pågår till sista April i stället ;D Nu ska jag sluta spamma sönder Alfons tråd!
Publicerat Februari 5, 200818 yr Det ska Mr Mauser med > 8) Alfons löp och köp en .243:a nu ;D Äsch.. Köper detta att skillnaden må vara väl liten mellan 6,5 o 6,1.. Säg så här, far och leta bössa! Finner du något som på allvar känns bra så spelar det ingen roll om det är .224 kaliber eller .243. Glöm för allt i världen inte att du ska ha råd med vettiga fästen samt bra glugg med, rävar är inte stora på lite håll... Mvh!
Publicerat Februari 5, 200818 yr Jag tror ju inte att det är kalibern som ser till att rådjuret blir kvar på platsen utan plaseringen av skottet.
Publicerat Februari 5, 200818 yr Jag tror ju inte att det är kalibern som ser till att rådjuret blir kvar på platsen utan plaseringen av skottet. SHIT också, men om man inte kan skjuta då får man försöka kompensera detta med en mångsidig garderob så ska skottet sitta där man siktar också ;D