Publicerat Februari 8, 200818 yr Ja, vad har ni för planer för jakthundarna i år från och med nu?? Kurser? Tävlingar? Utställningar? Konditionsträning? etc. etc. etc.
Publicerat Februari 8, 200818 yr Första ska vi vara en hel del och "springa" i fjällen fram till 1maj Efter de blir det en del löpträning och cykling. Ella är "pensionerad" : från utställningar och jaktprov, så jag hoppas att det under 2008 dyker upp ett nytt stjärnämne hos mig som jag kan jobba med och gå lite utställningar, jaktprov och även pröva på lydnadsprov med under 2009! Men först har vi ju hösten 2008 då det skall jagas en hel del både på fjäll och i skog!
Publicerat Februari 8, 200818 yr Hon är ju bara valp så det blir att se ut såhär ungefär: Kurser? Jaa kurs o kurs, men standard valpövningar, träning osv osv osv ni vet rundan.. Tävlingar? Utställningar? Eventuellt utställning i September i Eckeröhallen på Åland. En stor och internationell utställning där det träffas myyycket hundar! Välkomna! Konditionsträning? Givetvis. Ska bli ett muskelpaket med kondition så det aldrig stannar
Publicerat Februari 8, 200818 yr Allmän konditionsträning och lite dressyr för att hålla igång hjärncellerna. ;D
Publicerat Februari 8, 200818 yr Oj det blir en hel del. Lill laikan skall få spåra en hel del, samt blir det några utställningar. Sen står spårprov på tapeten när sesongen kör igång, samt en hel del konditions träning. Kolja (laika nr2 ;D) blir det björn test för i maj, sen bara konditions träning fram till 1 augusti. Cheif (plott) lika för honom så blir det anlagsprov i spår, samt björntest i maj. Sen konditions träning. Ronja (plott) samma som för cheifen. Det är vad som är planerat än så länge samt en massa massa jakt ;D.
Publicerat Februari 8, 200818 yr Min Basset Fauve hane ska få prova på vildsvinen i hägnet i Fredskog! Ev. någon utställning, annars blir det det vanliga konditionsupplägget inför nästa jaktsäsong.
Publicerat Februari 8, 200818 yr Det blir utställning i Ö-kalix i mars för laikan, sen spårträning i maj när snön försvinner. Konditionsträning o mer spår o förhoppningsvis lite lydnad under sommaren. Och sen en **#%&"* massa jakt till hösten... ;D ;D
Publicerat Februari 8, 200818 yr Hoppas på att jag ska få en liten valp fram i maj. Så då lär det bli lite hundaktiviteter iaf. Nån valpkurs och lite grunddressyr mm
Publicerat Februari 8, 200818 yr Ingen som kommer till Åland på utställning i September då? Skulle vara skoj att träffa nån forumist..
Publicerat Februari 9, 200818 yr Konditionstränar jycken för fullt just nu. Tycker han e lite slö, men de har ja tyckt sen i sommras. E nog åldersbetingat!Skulle vara kul att träna sekundering men de kräver ju sina speciella situationer o jycken har aldrig kommit/blivit utsatt för sådana situationer som vuxen hund än. Men vi kör på med skidor o drag, lydnad, revieringsträning, flogträning, passivitet o de viktigaste för stunden e nog bebis/småbarnsträning. Inte alltid så spännande med en idivid som krälar runt o jagar en dygnet runt, skriker för fulla muggar o nyps ORDENTLIGT. Men Zingo blir tuffare för var dag o låter henne hållas mer o mer. Jycken har lärt sig att om han ger henne en slick i ansiktet som kommer hon av sig med allt hon hade för sig före ;D Träningsläger i Tossåsen slutet på mars. Jaktprov i Vemdalen början på April. Osså en, av många, bokad jaktresa iSept. Längre än så har vi inte kommit. Men de lär väl bli ett skogs, ett fjäll o nåt fältprov i höst också om bara olyckan håller sig borta i år! Skulle va kul att ställa ut jycken ngn gång också bara för skojskull men ja vet ju aldrig när var o hur. Hat dock fått en utställningsansvarig i klubben så nu kanske man kan få lite hjälp med den biten ???
Publicerat Februari 9, 200818 yr Utöver jakten så ska jag försöka åka på en utställning, anmält mig på en vildsvinskurs kom jag på.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Min Basset Fauve hane ska få prova på vildsvinen i hägnet i Fredskog! Ev. någon utställning, annars blir det det vanliga konditionsupplägget inför nästa jaktsäsong. Om du kommer iväg glöm inte att rapportera hur det gick i hägnet. Ska köra ngn utsällning jag också med min Fauve så vem vet vi kanske möts där. Viltspårprov är också planerat att bli av i år. Allmän kondistionsträning ett måste både för hund och husse
Publicerat Februari 9, 200818 yr Om du kommer iväg glöm inte att rapportera hur det gick i hägnet.Ska köra ngn utsällning jag också med min Fauve så vem vet vi kanske möts där. Viltspårprov är också planerat att bli av i år. Allmän kondistions träningett måste både för hund och husse Hur länge ska du träna på kondis då
Publicerat Februari 9, 200818 yr oskar (pudel) spår träning och prov i eftersök och en del del kondisions träning både för mig och hunden ;D ;D
Publicerat Februari 9, 200818 yr Kommer o köra mycket spårträning med krut o träna så att han ställer grävling när han har åldern inne ;D Mvh.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Hur länge ska du träna på kondis då Gick över från buddabilding då det inte funkade så nu kör vi kondisträning i stället. En gobit per dag är väl lagom har hört att det ska finnas bra med energi i en sådan.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Gick över från buddabilding då det inte funkade så nu kör vi kondisträning i stället.En gobit per dag är väl lagom har hört att det ska finnas bra med energi i en sådan. ;D ;D ;D Hur mår valparna då, har du någon kvar?
Publicerat Februari 9, 200818 yr ;D ;D ;D Hur mår valparna då, har du någon kvar? Inga valpar kvar utan nu läggs den mesta tiden på TT (BFdB) och får hoppas på nya framgångar med henne i år.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Tja..det bilr lite av varje. Men mestadels blir det spårträning, dressyr och framförallt konditions och styrketräning. Tränar hundarna fysiskt på flera olika sätt bl.a. springa vid sidan av cyckeln, bära klövjeväskor på de långa promenaderna, dra bildäck efter sig, simträning. När det är för dåligt väder för husse att vara ute en längre tid så blir det springa inomhus på löpband... Tror det är viktigt att variera fysträningen för de små liven ;D
Publicerat Februari 9, 200818 yr Planerar att skaffa en valp i sommar så det blir väl en hel del jobb. Eventellt en valpkurs. Sen med gamm jämten blir det konditionsträning. Skidåkning med hund i nome-sele tills man kan ta fram cykeln. Kanske ett jaktprov till hösten.