Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Småprojekt som ska göras innan det nya jaktåret startar

Vad vill du göra inför säsongen 2008/2009 103 röster

1. 1.

• Bygga nya jakttorn
      11%
      12
    • Göra nya pass
      6%
      7
    • Anlägga nya foderplatser
      8%
      9
    • Renovera jaktstugan
      2%
      3
    • Nya kartor
      4%
      5
    • Röja nya passgator
      8%
      9
    • Byta jaktlag
      5%
      6
    • Övningsskjuta mer
      22%
      23
    • Öka predatorsjakten
      23%
      24
    • Bygga vakkoja/or
      4%
      5

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Nu är ju jaktsäsongen över för många och de flesta har nog planera på att, "det där borde vi göra till nästa säsong". Oftast med ett inslag av dåligt smavete.  ::) ::) ::)

Här kan ni rösta på vad som ni behöver göra.

Berätta om era småprojekt, framgångar och motgångar, gärna med bilder.

Det vore kul att få se lite arbetsbilder från torn- och vakstugebyggen.

Här kan man också visa upp och skryta om sina fina motor- och röjsågar.  ;) ;)

Publicerat

Jag är ju inte med i nåt jaktlag ännu, så jag skrev byta jaktlag. Arbetsinsatsen får ju vänta till man har ett lag att tillhöra  ;)

//Roggman66

Publicerat

Jag kryssade i övningsskjuta mer fast egentligen handlar det om att övningsskjuta annorlunda ,dvs att övningsskyttet på löpande viltmål får stå tillbaka i år för skytte på 200-300 och kanske ännu längre :P

Alla pass är för övrigt välröjda med min Husqvarna 346 XPG ;D

prodimg.php?nArticleID=7835

/Micke

Publicerat

Ja, pass och åter pass är ju en never ending story. :)

Ett litet speciellt projekt är att bygga om en gammal mjökkammare till viltslakteri. Söker med ljus och lykta begagnad rostfri plåt, är det någon som har eller bara känner nån som har...hojta till.

Kommer att göra en lite projkettråd av detta lite senare när jag klurat ut hur jag vill ha det. :)

Publicerat

Har ju kommit in mig i ett nytt jaktlag, där det finns svin, men ingen som jagar dem aktivt. Ska försöka bygga mig en åtel och en vakkoja där. Dessutom blir det väl några rådjurstorn till vårjakten, eftersom jag bjudit in en kompis från jaktlaget i Dalarna att jaga vårbock. Rävkoja bakom "fähuset" hos syrran har jag tänkt mig till nästa vinter. Får jag hem laddutrustningen och nya hagelbrakaren så ska det övningsskjutas bra mycket mer i år. Passröjning i Dalarna görs gemensamt inom laget och då åker väl röjsågen fram. Det brukar vara snabbt gjort, eftersom vi håller efter varje år och är ganska många. Ett slakteri hos syrran vore ju inte så dumt, men jag ska försöka klämma in ett par gamla kylskåp för rådjuren någonstans på gården. Det känns riktigt gött att ha fina marker både i Uppland o Dalarna framöver. 8) :P Det enda lilla minuset är väl att bensinkostnaden stigit så förbannat. :( Har 20 mil åt ena hållet och 10 mil åt det andra. Men vad f-n, det kostar att ligga på top! :)

Publicerat

Förutom att övningsskjuta myyyyyyyyyycket mera, jag har ju bytt ut hela vapengarderoben, så står det högt på listan att bygga en ny vakkoja, sitter i en gammal lada nu, som vi har på en uttäkt, det blir lite kallt ibland+att det dämpar inget ljud som man klantar till ibland, blir nog en projekttråd om det. :)

Sen ska jag:

Handladda mera.

Göra fler kråk, orr, tjäder, rävlocksbulvaner.

Renovera kolvar.

Bygga foderhäckar.

Gräva ner ny grundåtel.

Bygga musåtel. (För räven alltså..)

Renovera några fasta "treestands"

Ordningställa fler uvbulvanplatser.

Pimpa om uven (musjäklar.. >:()

mm...mm...mm.. :-

Publicerat

Lite röjning vid passlinjan, renovera och ev. bygga något nytt torn och ev. bygga jakt- & vakkoja. :D

Publicerat

Funderar på att fixa någon lite tätare inredning i "grishuset" vid foderplatsen samt försöka fixa ngn vettigare dörr där..

Sen måste jag beställa ett nytt batteri till en av våra Icom burkar då ett gav upp i slutet av säsongen. Rensa bilen från ALLT! Fågelsäsongen slutade inte riktigt iår utan jakten fortsatte in en bra bit i klövviltsjakten med påföljd att jag i ren illska tömde bilfan på prylar och la allt i en sopsäck. Där ligger en hel del prylar, ngr hundra hagelplugg samt studsarplugg kompasser kartor koppel signalhalsband och gud vet vad. Den måste gås igenom. Sen ska bilen "laddas om" med plugg för kråkjakten.

Skulle behöva ladda en massa plugg till studsaren, ska försöka realisera mina planer på att använda både drevjaktssiktet samt storgluggen på bössan vilket kräver en jävla massa inskjutning smat ffa kontrollskjutningar.

Sen har hustrun och jag småallvarliga planer på att testa någon kul skjutskola.. närmast till hands känns Stockholm West shooting school.. men samtidigt så har jag haft rätt mycket mailkontakt med en trevlig herre vid namn Leif Schidt eller hur han nu stavar långt som fan norrut. Verkar vara en supertrevlig herre med rätt mycket erfarenhet.. Under alla omständigheter så ska vi skjuta lerduvor! Om inte annat så har jag ruttnat på att ha runt 1000 lerduvor stå och skräpa i garaget..

Skulle även behöva, men jag är rätt less på skiten, fylla fodertunnan med ärtor uppe på marken. Men det är bara jag som hålls med det och jag har ruttnat på skiten så det får nog vara. Ska mula en gris till där med hjälp av bröd sen har vi fått en gris i var alla i laget och då kan man skita i det..

Något riktigt kul som jag skulle vilja göra är även att försöka bygga om kolvarna på hagelbössorna! Märker att man skjuter olika bra med befintliga kolvar och det vore nice om man kunde få samma resultat med alla tre bössorna. Det lär dock inte ske, finns inte någon budet för det då det kräver rätt mycket jobb av kolvmakare och annat dyrt...

Mvh!

Publicerat

Det går ju ínte rösta  -Mata predatorerna    ???

Publicerat

flytta mig norr ut,klippa håret,jaga in en hund.styra upp mer jaktkompisar 8)

Publicerat

Övningsskjuta mer ,Öka predatorsjakten

Publicerat
  • Författare

Jag startade ju tråden men jag vet ej var jag ska börja. Vill göra allt som står i tråden men tiden kommer inte att räcka till.  :'( :'( :'(

Publicerat

Ska börja med:

Åka skoter och inspektera avverkningarna. Fara hem och fundera på hur/om dessa påverkar jakten, om pass måste flyttas eller om det skall göras nya osv.

Sedan skall jag ut med saltstenarna, ska flytta några pinnar pga dåligt intresse, runt 22 st stenar är det som ska ut.

Köra ut virke med skoter till de ställen där det skall byggas pass.

Bygga färdigt och måla lite på slakthuset.

Plöja och så 4 viltåkrar i skiftande storlek.

Gå igenom alla passkedjor och kolla så allt är grett.

Försöka hitta ett ställe till att jaga älg på så man får mer tid åt hunn.

Utöver detta:

Arbeta mer än heltid

Konditionsträna hunden

Försöka ha ett liv.

/Mvh Jonas