Publicerat Juli 24, 200521 yr Jag tänkte starta en liten tråd om hur man jobbar med Photoshop CS för att få bättre bildmaterial. Jag kommer att fylla på denna tråd med olika moment och hur man hanterar vissa saker mm. Det första jag tänkte ta är USM "Unsharp Mask" och hur man får bästa möjliga skärpa i en bild. Öppna den bilden du vill skärpa och ändra läget till Lab Color
Publicerat Juli 24, 200521 yr Författare Ställ sedan mängden till vad du tycker är bra, och öka sedan med 20-100% Radien bör vara ca 1,5 och Threshold ca 5. Man kan skärpa mycket mer i ljuskanalen utan att man får genombränningar i bilden, detta beroende på att man skärper ljuset och inte färgerna, man slipper då pixeleringar och genombränningar, man får prova sig fram för varje bild för att få maximal skärpa. Även skärpedjupet kan öka på vissa bilder då man använder denna teknik.
Publicerat Juli 24, 200521 yr Författare Ändra sedan tillbaka till RGB och fortsätt jobba med din bild.
Publicerat Juli 27, 200521 yr Författare Är det någon större skillnad mellan CS och 7.0? Jag har 7.0. Bildhanteringsmässigt är det ingen större skillnad, lite småsaker bara, största skillnaden är det utökade stödet för digitalkameror(filformat) RAW, CR2 etc.. Dock upplevar jag CS'n aningen snabbare än gamla 7'an Har precis gått över till CS2 återkomer om någon vecka hurvida den är bättre, fotar man mycket Digital SLR så är nya CS2 kalas än så länge när det gäller filhanteraren som numera innehåller EXIF mm.
Publicerat Augusti 6, 200521 yr Vad jag förstått (och testat)klara inte CS2 av gamla 7.0 pluggar. Så har du betalt dyra pengar för en 7.0 plugin är det lite surt. BAW
Publicerat Oktober 30, 200520 yr Jag kan rekommendera boken "photoshop cs för digitalfotografer" av scott kelby.
Publicerat November 7, 200520 yr Tänkte bara ge ett personligt råd till alla som kör digitalre som klarar av att fotoa I .RAW (CR2). Detta format är totalt överlägset jpeg- så det är att föredra vid all typ av fotografering. Det finns i Photoshop stora möjligheter att editera bl.a. exponering och modellera en del inställningar och på så sätt icke-destruktivt kunna förändra urspurngsbilderna. JPEG-beilderna är redan i sin "orginalfil" påverkade av bl.a. kamerans inställningar, färgtempratur och annat och som alla vet är jpeg en destruktiv komprimering (det försvinner bildinformation i komprimeringen mellan sprningar och ändringar). Så byt till RAW! BAW