Publicerat Februari 8, 200818 yr går det att sätta uven på marken eller måste den upp en bit? jag har inte fixat hål för fast sättning på stör mm så jag undrar om det funka går det att sätta ut den på eftermiddagen eller gäller det bara morgon samme
Publicerat Februari 8, 200818 yr Beror lite på hur tertängen ser ut där du ska jaga men JA, det blir alltid bättre om uven kommer upp en bra bit. Har du ett fast ställe där du tänkt jaga kråka fler gånger kan det löna sig att göra en hissanordning och sätta en ögla i huvudet på Uven. Det blir då både lättare och säkrare att komma på plats. Håller just nu på att bygga om en Uv med ögla i huvudet som jag tänkt att ha vid min stationära kråkekoja. Ska se om jag hinner ut i helgen så kan jag ta lite bilder och lägga ut...
Publicerat Februari 8, 200818 yr Jag har testat att ha den på backen men det gick inge vidare,tror inte jag sköt nån alls faktiskt :'( Nä upp med den så att den syns bra så funkar det. /M.
Publicerat Februari 8, 200818 yr Författare hej, jag har byggt den av bygg isolering (rosa) och glömde hålet men det är ju lätt att fixa till, det behövs ju bara ett rör med lämplig diameter och skruva in det. jag hade tänkt att prova i morgon så det får väl bli kula i stället då ;D samme
Publicerat Februari 8, 200818 yr På marken känns inte så där superhett.. I helt öppen terräng så kan en staketstolpe kanske funka men nja.. generellt brukar uven inte funka öht i den miljön, någon som har andra erfarenheter? Mvh!
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare vad tror ni om att sätta den på nocken på en lada då? samme
Publicerat Februari 9, 200818 yr Osäker men tveklöst värt at testa! Ge akt på vinden dock, fåglarna anfaller mot vinden och blåser det från uven och in över taket så lär du missa "mackorna" och tvingas skjuta på kråkorna då de svänger runt för ett nytt anfall.. blåser det sen lite så lär du få ruskigt knepiga skott! Mvh!
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare jag måste ut i morgon och testa för nu är uven klar och då hjälper det inte att sitta och titta på den, föresten så hade jag inte berättat för frugan om den, så när hon gick in i handladdnings/flugbindnings rummet så fick hon slag för där mitt på golvet stod det fulaste hon sett och tok stirrade på henne ;D ;D tur att hon är ganska ung och har bra hjärta mvh, samme
Publicerat Februari 9, 200818 yr Intressant det där med uvens placeringen. Någon som har en teori om varför uven inte funkar i öppnare landskap? Envis som man är testade jag (ännu en gång) att placera uven i kanten på en åker som gränsar till en skogsdunge senast jag vare ute. Dock med mycket klent resultat som vanligt, trots att kråkorna sträcker där verkar det inte bry sig om uven. Grandungar verkar vara melodin, frågan är varför?
Publicerat Februari 9, 200818 yr Envis som man är testade jag (ännu en gång) att placera uven i kanten på en åker som gränsar till en skogsdunge senast jag vare ute. Dock med mycket klent resultat som vanligt, trots att kråkorna sträcker där verkar det inte bry sig om uven. Grandungar verkar vara melodin, frågan är varför? Oj oj oj.. brännt många celler i jakten på en vettig teori i ämnet! Grejen är ju att slättmarkerna erbjuder grymma förutsättningar i övrigt oftast, uven syns så in i helvete samt låga skott och stor aktivitet på kråkorna.. Men icke att jag fått det att fungera.. Gissar på att miljön är tokig, ofta hamnar uven balanserandes i något slye i ett dike och syns som fan men är det troligt? Brukar det sitta stora rovfåglar i dessa buskar? Hittar man en gran eller något mer bastant, gammalt torrträd eller något så tror jag resultatet blir ett annat. Jo!!! I höstas fick jag till det rätt ok i slättmark! Då klättrade jag upp i ett jävla pilträd som stod i en åbrink och monterade uven. Kråkorna anföll som de skulle, synd att det var typ 70 kråkor i första anfallet bara :'( Alltså.. Vettigt uvträd så kanske det fungerar? Tänk en vanlig stakestolpe kanske? Mvh!