Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ruger No1 alias My darling

Featured Replies

Publicerat

Som för många andra ägare till en No 1 började intresset med Sverker Ulvings artikel I VT för många år sedan, Min vän Mecke skaffade sin No 1 i 7x57 Mauser och det väcktes ett sug som sedan legat och grott. I december fann jag en "etta" i just 7x57 Mauser till salu i stockholm och licensansökan lämnades in. I väntan på licensen har det labborerats i QL, kulor införskaffats och laddats upp. "Ettan" jag fann är en ombyggd RSI (helstock) tidigare ägd av inte mindre än tre forister.

Idag var det då äntligen dags för att komma ut och lufta My Darling, efter första skottet funderade jag på om det ens "smällt", den var ju som en smekning jämfört med min rätt milda "klövviltskanon" i 9,3x62 ala Sako 75. Första laddningarna var Rhino 150grs och de sköt inte alls väl 5cm CC, sen hade jag med några härligt långa Nosler Partition 175grs laddade med 43,5 och 44grs RP15 och vilken härlig syn i kikaren när det var två treklövrar på tavlan. Kärleken var besvarad  :mrgreen: och med en lång slank amerikansk skönhet som 175grs Partition är kommer jag vara rustad för rådjur till gris ut till 200m om det kniper. Kärleken ska även få följa med till Skottland 21 september för jakt efter kronhjort.

Kikaren är en Leupold VX-1 3-9x40 vilken kommer bytas mot en Leupold European-30 4-12x40.

DSC01377.jpg

DSC01378.jpg

DSC01381.jpg

44grn till vänster och 43,5 till höger. V0 ca 750m/s.

Publicerat

Det är bara att gratulera :D skitsnygg!

Får ett sting av saknad i bröstet när jag ser din...påminner väldigt mycket om den jag hade :'(

Med tanke på var främre rembygelfästet sitter,hur är framstocksavslutet monterat-limmat eller stiftat?

/Micke

Publicerat

Satan så läcker! Grattis ;)

Publicerat

Fin fast stocken är en vedbit.

;D ;)

Publicerat
  • Författare
Fin fast stocken är en vedbit.

;D ;)

Nej det är en plastimitation som din och mina andra, pipan är rostfri och jag satt hela natten och sotade den med en Zippo ;D

Ev den 16e blir det jakt Mickel! iveckan vet ja mer

Publicerat
  • Författare
Det är bara att gratulera :D skitsnygg!

Får ett sting av saknad i bröstet när jag ser din...påminner väldigt mycket om den jag hade :'(

Med tanke på var främre rembygelfästet sitter,hur är framstocksavslutet monterat-limmat eller stiftat?

/Micke

Hehe ja Micke det är redigt vackra grejer må ja säga. Har tänkt plugga igen med en ny bit ebenholtz och sen borra i Uncle mikes flush mounts så det inte är någe som sticker ut när remmen är borttagen., den är ju snyggast utan rem.

Publicerat
Nej det är en plastimitation som din och mina andra, pipan är rostfri och jag satt hela natten och sotade den med en Zippo ;D

Usch du är ju otrogen!!

;D :-*

Skämt åsido så var den riktigt fin

Publicerat

Grattis Herbert! Den ser ju riktigt fin ut! :D

Publicerat

Bössan ser mycket trevlig ut!

Har sett mycket av denna bössa på sista tiden.

Publicerat

Vilken skönhet.......mmmmmmmm..... :)

Publicerat

Skitroligt med alla Ruger ettor här!  :D

Undrar hur många forumister som sitter på en...

Vacker pjäs, och dina planer på att fixa till stocken låter ypperliga.  ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Den blev ännu vackrare nu när jag jobbat som en tok för att porfylla och olja och vaxa upp lystern i trät. Porigare har ja sällan skådat men men det är kul att gnida och gno ;D

Publicerat

Bilder tack  ;)

Publicerat
  • Författare
Bilder tack  ;)

Skottsk tema

Skottskfeeling2.jpg