Publicerat Februari 9, 200818 yr Som för många andra ägare till en No 1 började intresset med Sverker Ulvings artikel I VT för många år sedan, Min vän Mecke skaffade sin No 1 i 7x57 Mauser och det väcktes ett sug som sedan legat och grott. I december fann jag en "etta" i just 7x57 Mauser till salu i stockholm och licensansökan lämnades in. I väntan på licensen har det labborerats i QL, kulor införskaffats och laddats upp. "Ettan" jag fann är en ombyggd RSI (helstock) tidigare ägd av inte mindre än tre forister. Idag var det då äntligen dags för att komma ut och lufta My Darling, efter första skottet funderade jag på om det ens "smällt", den var ju som en smekning jämfört med min rätt milda "klövviltskanon" i 9,3x62 ala Sako 75. Första laddningarna var Rhino 150grs och de sköt inte alls väl 5cm CC, sen hade jag med några härligt långa Nosler Partition 175grs laddade med 43,5 och 44grs RP15 och vilken härlig syn i kikaren när det var två treklövrar på tavlan. Kärleken var besvarad :mrgreen: och med en lång slank amerikansk skönhet som 175grs Partition är kommer jag vara rustad för rådjur till gris ut till 200m om det kniper. Kärleken ska även få följa med till Skottland 21 september för jakt efter kronhjort. Kikaren är en Leupold VX-1 3-9x40 vilken kommer bytas mot en Leupold European-30 4-12x40. 44grn till vänster och 43,5 till höger. V0 ca 750m/s.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Det är bara att gratulera skitsnygg! Får ett sting av saknad i bröstet när jag ser din...påminner väldigt mycket om den jag hade :'( Med tanke på var främre rembygelfästet sitter,hur är framstocksavslutet monterat-limmat eller stiftat? /Micke
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare Fin fast stocken är en vedbit. ;D Nej det är en plastimitation som din och mina andra, pipan är rostfri och jag satt hela natten och sotade den med en Zippo ;D Ev den 16e blir det jakt Mickel! iveckan vet ja mer
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare Det är bara att gratulera skitsnygg!Får ett sting av saknad i bröstet när jag ser din...påminner väldigt mycket om den jag hade :'( Med tanke på var främre rembygelfästet sitter,hur är framstocksavslutet monterat-limmat eller stiftat? /Micke Hehe ja Micke det är redigt vackra grejer må ja säga. Har tänkt plugga igen med en ny bit ebenholtz och sen borra i Uncle mikes flush mounts så det inte är någe som sticker ut när remmen är borttagen., den är ju snyggast utan rem.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Nej det är en plastimitation som din och mina andra, pipan är rostfri och jag satt hela natten och sotade den med en Zippo ;D Usch du är ju otrogen!! ;D :-* Skämt åsido så var den riktigt fin
Publicerat Februari 9, 200818 yr Bössan ser mycket trevlig ut! Har sett mycket av denna bössa på sista tiden.
Publicerat Februari 10, 200818 yr Här finns en i 7x57 till salu om nån är intresserad: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=57890 Ursäkta "trådkapningen". Trevlig bysse, Herbert!
Publicerat Februari 11, 200818 yr Skitroligt med alla Ruger ettor här! Undrar hur många forumister som sitter på en... Vacker pjäs, och dina planer på att fixa till stocken låter ypperliga.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Författare Den blev ännu vackrare nu när jag jobbat som en tok för att porfylla och olja och vaxa upp lystern i trät. Porigare har ja sällan skådat men men det är kul att gnida och gno ;D