Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken kaliber använder du till toppjakten?

Vilken kaliber använder du till toppjakten? 37 röster

1. 1.

• 22 HORNET
      2%
      1
    • 222 R
      24%
      9
    • 223 R
      5%
      2
    • 22-250
      5%
      2
    • 243 WIN
      8%
      3
    • 6PPC
      0%
      0
    • 6mm NORMA BR
      0%
      0
    • 6,5X55
      24%
      9
    • 308 W
      16%
      6
    • 30-06
      13%
      5
    • ANNAN
      0%
      0
    • WILDCAT
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Hej, kanske denna fråga har varit uppe förr, men tiden går och många byter bössor i garderoben lika många gånger som kalsongerna ::) ;D

Frågan lyder: Vilken kaliber använder du till toppjakten?

PS. Skriv gärna vad ni tycker om dem också.

Själv kommer jag att använda en "nästan" nyinköpt Sako Vixen 222:a (av en forummedlem :D)

//

Gabbe

Publicerat

jag har jagat l mkt med 22 250  och i vintras körde enbart 223 + 6mm br  !

jag tycker att 22 250 har varit  minst känsligt  på hur man ligger o skjuter specielt med dåligt stöd  + att man kan låta bössa ligga helt själv och enbart trycka avtryckaren och pricka där man sikta !  knallen är högt !  50 grains sako kulor + 55 grains hornady kulor    knall o fall  !

orrar ska skjutas på över 130 m eller så siktar man i halsen

6 mm br tycker är lite snärtigare i rekylen om man inte har bra stöd ,den kan  åka lite hur som helst och skottet tar där efter men om man kramar den lite så precisionen grym bra! dår gäller kulor 105 grains dl ladningar  +  hornady 80 grains  knallen väldigt lågt , går att skjuta utan proppar har inte varit problem !(rekomenderar inte att prova)

hornady kulor har i vissa fall gått bara genom  fågel med ett litet hål och fågel flyger iväg en bit  innan den dör! + att man har fått springa/skida ikappfåglarna DL kulor blir det knall och fall men tar kulan dåligt blir mkt köttförstörning (med DL kulorna sikta på halsen )

223 mkt lik 22 250 men med mkt mindre knall , pipet i örat kommer direkt om man inte har proppar !  hornady 55 grains  knall o fall på alla skott!

orrar kan man skjuta från 90 meter

308 skjuter mkt bra på banan men jag kommer inte överens  med toppjakten (jag antar på grund att jag inte hade Blaser LRS 2 stocken och ångrar mig att jag sålde den!)

och innan allt ovanför körde jag 6,5x55  mkt bra kaliber med lapua scenar kulor eller DL kulor !

223 remington 700vs composite + 22 250    ,  6mm br  blaser r93  varmint, 

Publicerat

6,5x55. Har alltid använt den förutom 222 rem för länge sedan. Tycker 222an är för känslig för vind för att vara optimal.

6,5an är optimal enligt mig. Gällande skottverkan, flackskjutning, vind och kombinerat med ljud eller rekyldämpare lättskjutenhet.

Enda som kanske vore bättre är väl en ännu mer flackskjutande kaliber men då kommer väl sönderskjutningarna direkt och det är inte acceptabelt.

Med 6,5an skjuter jag i princip med 100%ig säkerhet upp till 250-270m om det behövs. Vilket jag undviker för det är sällan nödvändigt. Lite kaxigt uttalande men det är faktum och 6,5an klarar det och därmed behövs inget flackare och jag har ingen som helst anledning att använda något annat.

Publicerat

Jag använder samma bössa och samma kaliber som du.

Sako vixen i 222rem

Publicerat

DL kula?? vad är det?

Publicerat

Jag har testat runt ganska friskt då jag är nyfiken av naturen ;)

Började med en 222 funkade väl hyfsat men långt från det optimala skaffade sedan en 6PPC som jag faktiskt höll fast vid i drygt 10år men inför denna vinter tog bössbytar jävulen åter tag i mig då sålde jag PPC:n och köpte en 22-250. Efter ett 20tal fåglar insåg jag att den kalibern var inget för mig då den är alldeles för stygg på håll under 200meter detta visste jag nog innan jag köpte den så hade jag redan pratat med en smed om att pipa den till 6BR. vilket skall göras innan nästa vinter. Jagade andra hälften av vintern med min 7BR. den funkade hyfsat men kulbanan är lite trist och effekten lite på gränsen dålig med den laddning jag använde (130gr,sierra MK. 770m/s)

Hoppas och tror att jag hittat det optimala till nästa vinter med en 6BR. pipa med 8" stigning i min Remington VSSF II det jag nu funderar på är om jag skall montera en mynningsbroms eller dämpare ??? Blir nog att gänga pipan med 1/2" UNF då passar dämparen sedan skall jag fixa en mynningsbroms i samma gäng så känns det helgjutet ;D

PS: DL kula är Normas Diamond Line i 6,5 normas egen och hyllad av toppjägare och i 6mm Bergers kanske inte lika hyllad ;)