Publicerat Februari 10, 200818 yr Hej, Jag har ett tag funderat på att byta ut min R93 Professional mot en träkolv, främst pga det fylligare greppet och den sköna känslan som ett levande material ändå har. Av ekonomiska skäl har det inte blivit av, men - i fredags tog jag dock mod till mig och begav mig till favoritaffären Torsbo, efter att ha förhört mig om vad de har hemma. Som alla vet så går det utmärkt att fullkomligt ruinera sig på en Blaser eftersom de erbjuder kolvar och annat i snart sagt alla tänkbara prisklasser. Min tanke var att gå bortom standardmodellen och hitta en vacker träbit som jag kan trivas med, utan att gå till överdrift. Enligt min mening går det inte att jämföra en R93 med en klassisk bössa vad gäller linjer o.s.v., så jag tänkte skoja till det med "korrekta" djurmotiv på sidoplåtarna när jag ändå var igång (björn, älg, och rådjur). För att göra en lång historia kort fastnade jag till slut för en Luxus med trä i "grade 5" (inser i efterhand att polarisationsfilter varit önskvärt för att få bort reflektionen från himlen på bilderna nedan): (Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för vapenfodralet med Jaktialogga - bättring utlovas ;D ) Initialt hade jag tänkt välja en rakt stockad skapelse, men när jag jämförde denna med svinryggen så insåg jag att det inte alls skiljer så mycket i bakkappans höjd som man skulle kunna tro. Därför valde jag med gott samvete att gå på den tyska linjen vilken jag dessutom tycker är riktigt vacker. Efter en upptagslös stövarjakt på förmiddagen idag släppte jag av "Magnum" från systerforumet i Torestorp och körde förbi skjutbanan för att skottställa 223-pipan. Kikare + pipa var sedan tidigare inskjutna med Professionalstocken, men nu efter byte tänkte jag att det nog skulle skilja något, så jag tog det säkra före det osäkra, och tog med min rävladdning i form av V-Max 60 grains till banan. Gissa vad? Jo - det skilde ingenting! Den vänstra 3-skottaren är den första, och mäter 11 mm. Det är exakt samma träffläge som senast, men jag beslöt mig för att sänka 1/4" och sköt sedan serien till höger som mäter 9 mm ;D Full av självförtroende och glädje fick jag syn på några 375-hylsor på marken som jag misstänker att BäckaBengtson eller cchunter glömt kvar. För att få in en psykologisk smash så ställde jag tre hylsor på 100 meter och sköt ner dem, och det var givetvis träff på första skottet i alla tre fall: Jag är bara såååå störtförälskad i den här bössan! :-* ;D
Publicerat Februari 10, 200818 yr man blir ju lite väl avundsjuk ;D när jag blir stor skall jag också ha en sådan ;D
Publicerat Februari 10, 200818 yr Där kan man snacka om hylssprängning!! Snart kommer du att hamna i den tråkiga insikten att allt bara funkar! Det är slut på alla intressanta problem som måste lösas. Du kommer att gå en framtid tillmötes där du bara rycker på axlarna åt handlarens utbud i vetskap att d bössorna inte funkar lika bra som den du har hemma. Hela din identitet som notorisk vapenbytare där bössornas livslängd i vapenskåpet kan konkurrera med Sanna Kallurs nya världsrekord på 60 meter häck är till ända. Se en framtid an där du utan att darra på manschetten kan säga att du är nöjd med din bössa!! Är du verkligen redo för detta ??? Jag vet vad jag pratar om, det tog mig nästan tio år att bryta mig ur den där äckligt nöjda känslan! Henrik
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Hela din identitet som notorisk vapenbytare där bössornas livslängd i vapenskåpet kan konkurrera med Sanna Kallurs nya världsrekord på 60 meter häck är till ända. Spot on! ;D Jag vet vad jag pratar om, det tog mig nästan tio år att bryta mig ur den där äckligt nöjda känslan! Det är Sakotrippeln du menar, antar jag. Jag har nog en lång väg att gå innan det blir tal om några custombyggen, men är det nåt jag lärt mig av mina bössbyten och skrotade fördomar så är det att aldrig säga aldrig. Ska jag vara riktigt ärlig så fick jag en god dos inspiration när jag var hemma hos dig och fick känna på din trä-Blaser. Det var något av en aha-upplevelse faktiskt. Jag har haft två Sako 75 Lyx och skillnaderna mellan dem och Blasern i träkvalité och ffa bearbetning är milsvid. Lyx:arna var inte ens porfyllda och hade en yta som mer eller mindre liknade en torr tvättsvamp. Något överdrivet, men jag förstår inte hur man kan sälja en lyxmodell och låta köparen stå för slutfinishen. Antar att de flesta tillverkare av bössor pressar sina marginaler på alla ställen de kan, medan Blaser istället rationaliserar bort kompromisser vilket dock påverkar prislappen.
Publicerat Februari 11, 200818 yr verkligen snygg bössa men vågar man klättra in efter gris med den med 9,3 pipan på då förstör man kanske träbiten iofs så kan man ju slå hårdare med träbiten än med en plast paddel om man hamnar i trubbel Är ärligt talat bara avundsjuk
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare men vågar man klättra in efter gris med den med 9,3 pipan på då förstör man kanske träbiten Det vet jag inte, men det kriteriet ingår heller inte i min kravspec
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Nu har jag flippat ur helt, eller snarare sett ljuset, och beställt en semipipa i 8x57IS. Aaaah...
Publicerat Februari 11, 200818 yr GRATTIS !!! Har själv heller aldrig ångrat mitt köp av Luxusen.....blevsvinryggen för mig med då jag tycker dessa är AS-SNYGGA !!!!
Publicerat Februari 11, 200818 yr Med tanke på hur din vapengarderob ser ut (eller snarare kommer att se ut) känns faktiskt en 8x57 IS klockren! Det är en vettig allround patron som funkar bra till den mesta svenska jakten, när du nu har både 416 rigby och en 45-70 (på ingång om jag fattat det hela rätt) så kompletterar en 8x57 din 300 WM pipa på ett bra sätt. Jag har själv använt 8x57 IRS en hel del och tycker att kalibern som sådan är rätt lagom och en 8x57 IS känns faktiskt ännu bättre. Om du mot förmodan skulle sakna kulor i 8mm har jag en del intressanta alternativ som du kan prova Vänligen, Henrik
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Ja, jag resonerar som så att jag för en gångs skull vill undvika amerikanska prylar, så varför välja en 308 eller 30-06 när man har svaret framför ögonen? 8x57IS är en fin patron som kommer funka utmärkt både till mängdträning på älgbanan samt till all jakt på klass 1-vilt som jag kan tänkas uppbåda. En 308 hade varit ett naturligt val annars, men men... En 8x57IS i en bössa med svinrygg och tysk kikare känns naturligtvis extra trevligt Vad är det för kulor du har i åtanke förresten? Av 8mm har jag precis noll erfarenhet, så tips på kulor mottages tacksamt.
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Jag var förresten på banan idag och sköt 16 skott stående med 300-pipan mot en rådjurstavla. 3 på 30 meter, 3 på 50, samt 10 på 100 meter. Samtliga var dödande och hyfsat väl samlade (total spridning ca 16 cm, mestadels i höjd). Noterar att jag kommer mycket väl överens med bössan i fristående
Publicerat Februari 11, 200818 yr ..blah...vilket fall från en vacker Ruger etta... 8) ...men lite fin var den.... Taskigt att skjuta sönder cc´s hylsor..där rök 15 spänn... Hans bössa slänger ju iväg hylsorna i överljudsfart. Den är lika dödlig 90grader höger som rakt fram... ;D Inte lätt att hitta dem. Men du.... Nu har jag flippat ur helt, eller snarare sett ljuset, och beställt en semipipa i 8x57IS. Aaaah... ..du Är ju galen, pojk..! Dig Måste jag lära känna bättre!!
Publicerat Februari 11, 200818 yr Eftersom jag tvunget måste prova de kulor som intresserar mig har jag genom åren samlat på mig ett rätt betydande förråd med kulor av olika diametrar och konstruktion. För att du skall slippa köpa nya 50 eller 100 askar för att testa ett par kulor är du välkommen att botanisera bland det som finns, jag står givetvis för kaffet! Tror att det bör finnas 180 grains BT och TSX, 196 grains Oryx och S&B FMJ samt 200 grains NP och Accubond men jag får väl kolla innan jag vågar lova något säkert! Vänligen, Henrik
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Taskigt att skjuta sönder cc´s hylsor..där rök 15 spänn... Hans bössa slänger ju iväg hylsorna i överljudsfart. Den är lika dödlig 90grader höger som rakt fram... ;D Inte lätt att hitta dem. Hehe, det låter som Magnus ju! När han skjuter i bänk gäller det att hålla sig undan. Jag opponerar mig och säger till honom att han förstör hylsorna när de landar på asfalten, men nej då - han laddar inte om sina hylsor förutom i 375. Vilken lyxlirare! ;D Eftersom jag tvunget måste prova de kulor som intresserar mig har jag genom åren samlat på mig ett rätt betydande förråd med kulor av olika diametrar och konstruktion. För att du skall slippa köpa nya 50 eller 100 askar för att testa ett par kulor är du välkommen att botanisera bland det som finns, jag står givetvis för kaffet!Tror att det bör finnas 180 grains BT och TSX, 196 grains Oryx och S&B FMJ samt 200 grains NP och Accubond men jag får väl kolla innan jag vågar lova något säkert! Ooh va trevligt! Jag är precis likadan faktiskt och har en ganska ansenlig samling kulor hemma, bl.a. två askar Woodleighkulor i 500 Jeffery ;D Din fikainbjudan låter trevlig, och den här gången ska jag skärpa mig och ta med lite mer delikat fikabröd
Publicerat Februari 11, 200818 yr Det är klokt att lagra kulor. Jag har försökt få tag i Hornadys RN i en vecka nu. Vapex säger att de slutat tillverka den de hade för bara 235:-/50st. Handlaren hemma hade bara Nosler för 980:- "som han kunde släppa för 700:-"..men de kan jag köpa från Vapex för 514:-...Ingen idé att börja ladda en utgången kula och skjuta in bössan på. Minst sagt trögt att komma igång med handladdningen... Känns lite tungt.
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Det är klokt att lagra kulor. Jag har försökt få tag i Hornadys RN i en vecka nu. Va? Jag köpte Hornady RN i 375 på Torsbo för bara nån vecka sen.
Publicerat Februari 11, 200818 yr Hej Christer. Tack för er order, tyvärr så har HRN3710 utgått, kann vi ta någon annan kula? Hälsningar. Anders Almén Vapex
Publicerat Februari 11, 200818 yr Ja, vad gjorde vi utan dem...beställde där nu. Tack! Förresten...kör du med 204 eller N150 till dina 375 laddningar?
Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Ring dem imorgon och dubbelkolla för säkerhets skull... Jag använder uteslutande 203-B och N150 till 270 och 300 grains kulor.