Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utslag/eksem på spanieln

Featured Replies

Publicerat

Min spaniel har fått något som ser ut som sårskorpor under magen och i armhålorna och jag undrar vad detta kan vara. Min egna teori är att det beror på fukt eftersom det har regnat de senaste 100 dagarna ungefär. Det är ingen vätska i såren och det verkar inte bekymra hunden (ingen klåda) det ser dock inte så roligt ut.. Jag har rakat rent runt de värsta fläckarna och är noga med att torka torrt efter rastning. Någon som har en tanke om vad det kan vara och vad man kan göra åt det?

Publicerat

Har du någon bild?

Skulle ju kunna vara början till hotspot och då är det ju helt korrekt gjort att klippa rent runt själva exemet.

Om det inte går över eller om det blir sämre, så bör du nog höra med veterinär. Det kan ju behöva behandling.

Publicerat

Det är troligen en svampinfektion som bryter ut då det är fuktigt.Fick penicillin (Antirobe Vet.) för en svanskada och även eksemet försvann. :)Vet tittade tidigare på eksemet och ordinerade lusmedel som inte hjälpte.Även pälsen brukar påverkas och bli rödbrun, gärna under magen och i armhålorna...

Publicerat
Har du någon bild?

Skulle ju kunna vara början till hotspot och då är det ju helt korrekt gjort att klippa rent runt själva exemet.

Om det inte går över eller om det blir sämre, så bör du nog höra med veterinär. Det kan ju behöva behandling.

Vad är "hotspot" ?
Publicerat

Det är svårt att göra en internet diagnos, men min första tanke var skabb, brukar bli rödprickiga på magen av det.

Publicerat
Vad är "hotspot" ?

Hotspot är detsamma som fuktexem odyl.

Publicerat
  • Författare
Har du någon bild?

Har tyvärr ingen möjlighet till bild. Självklart blir det veterinär om det inte blir bättre! Angående hotspot: brukar inte dessa vara vätskefyllda? De som min hund har är helt torra och "skorviga"

Publicerat
  • Författare
Det är svårt att göra en internet diagnos, men min första tanke var skabb, brukar bli rödprickiga på magen av det.

Borde inte skabb resultera i klåda?

Publicerat

I början kan de ju vara bara skorviga, innan de börjar fukta sas.

Publicerat
  • Författare
I början kan de ju vara bara skorviga, innan de börjar fukta sas.

Ok, tack för svar! Jag ska vara uppmärksam!!