Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tarmomvridning

Featured Replies

Publicerat

En jag käner fick tarm omvridning på sin jämthane som avled. Mycket tråkigt för det var en trevlig,duktig sjch. Jag tycker att det blir bara vanligare och vanligare hos jämthanar, jag vet av flera hanar men ingen tik. Är det någon som har hört att en tik har råkat ut för det?????

Publicerat

Det är magen som vrids om och kniper åt tarmen, kommer av slapp muskulatur i buken, eller att man ger foder på morgonen innan fysisk ansträngning hanar är i regel större till omfånget därför kan magsäken röra sig lite friare, ger man foder på morgonen så vänta minst 2 tim innan släpp.

Publicerat

Info om magomvridning

Detta är en akut och livshotande sjukdom och ofta går det extremt snabbt från att man som ägare ser symptomen tills det är för sent att rädda hundens liv dessvärre.

Magomvridning drabbar oftast stora hundraser med en djup bröstkorg.

En del hundar kan drabbas av magomvridning pga stress, slapp magmun etc

Vanligaste orsaken är dock att hunden får en stor portion mat/vatten och aktiveras kort därefter.

Hunden blir oftast orolig och börjar vanka fram och tillbaks.

Den försöker oftast kräkas utan att det kommer upp någonting, och kan få ansträngd andning.

Efter ett kort tag, så börjar magen att svälla upp...

När magen sväller upp så trycker den på övriga organ och hjärtat kan komma i orytm.

Man måste snabbt få ut gaser, foder och vatten ur hunden om den ska överleva. Minsta misstanke om magomvridning bör veterinär kontaktas omgående.

Detta tillstånd innebär nästan alltid operation.  Först punkteras magsäcken med en grov kanyl så att trycket blir mindre

När man väl fått tömt hunden röntgar man den för att se om den är helt tömd, om inte är risken stor att den sväller upp igen.

Efter det låter man hunden vila och återhämta sig ett par dagar. Sedan opereras magsäcken nästan alltid fast i mellangärdet för att minska risken för ytterligare magomvridningar. 

Publicerat

Tack för infon  :)

Publicerat
En jag käner fick tarm omvridning på sin jämthane som avled. Mycket tråkigt för det var en trevlig,duktig sjch. Jag tycker att det blir bara vanligare och vanligare hos jämthanar, jag vet av flera hanar men ingen tik. Är det någon som har hört att en tik har råkat ut för det?????

Min tik avled i Oktober p.g.a. det.

Publicerat

Vår Gordon setter-hane dog av det. F-n va jag tyckte synd om honom när han hade svullen mage och verkade ha ont  :(

Avlivades på Blå Stjärnan några timmar senare  :-

Publicerat
  • Författare

Ja roligt är det inte,men i fallet jag nämde så var hunden i hund gården och den andra hunden började att tok skälla för att väcka husse mitt i natten. Husse vaknade och gick ut och hittade en svullen hund i kojan. 40min senare var han hos vetrinär och allt gick bra. Dagen efter operationen så dog hunden, troligen hade hjärtat fått stryk sa vetrinären. Detta hände inte i samband med ansträngning eller mat. Norma du är den enda som jag vet ha råkat ut för detta tragiska med en tik. Någon mer?

Publicerat

Jag vet av en ung irländsk röd setter som fått magomvridning. Hon överlevde, då ägaren såg tecknen i ett tidigt skede.

Och som sagt finns det en del andra faktorer som kan ge magomvridning, än stor giva mat/vatten. Sedan är det ju också så att det kan gå timmar efter mat/vattengivan innan magomvridningen sker..

Publicerat

Jag har aldrig råkat ut för detta själv, men farhågorna finns ju där, var inte för snabb med utfodring efter aktivitet, vänta en timme minst och som jag skrev tidigare ger ni hunden mat på morgonen så låt det gå minst 2 timmar innan släpp/aktivitet, ger som sagt mina hundar mat på kvällen endast och det behövs aldrig mer än en liter, oftast klarar de sig på 6-7dl och det är högoktanigt bränsle 30/20.

Håller man hundarna i hyfsad kondition under året så finns det chans att de klarar sig bättre, det finns många teorier om magomvridning, men jag har letat och hittat mycket teorier nästan ingen fakta.