Publicerat Februari 19, 200818 yr Frugan och jag åkte 55:an från Uppsala till landet. Efter Enköping kommer 3 st dovvilt springande över en åker och över vägen, en mötande bil missar den sista dovkalven med några cm. Frugan ställde då frågan om den hade blivit påkörd om jag fick avfånga den då med bössan? Vi hade varit på harjakt och jag hade sluggpipan samt slugg till Benellin med mig. Jag svarade att jag hade varit tvungen att ringa 112 och fått ett ok av polisen först. Då frågade hon om jag hade fått stuckit den eller tagit den avdaga på annat sätt. Jag tror att jag hade fått göra detta utan larma 112 först. Vad gäller? Åker till trakten kring Stjärnhov t & r i princip varje helg och det är mycket vilt på vägarna så det är ju bara att veta. Bössan är ju alltid med, i fall att det blir läge att skjuta någon gris. ;)
Publicerat Februari 19, 200818 yr Jag vet inte vad man får göra, men jag hade utan tvekan avlivat djuret. Allt för att förkorta lidandet.
Publicerat Februari 19, 200818 yr Du har all rätt att avfånga djuret! Skulle du varit på väg till/från en hemvärnsövning hade du kunnat använda AK:n också. Det är ju bara att tänka på säkerheten som egentligen gäller. Egentligen så har du även rätt att stanna bilen och avfånga tex en halt hjort, en skabbräv eller vad som helst som är skadat eller sjukt. Dock faller bevisbördan på dig! //Roggman66
Publicerat Februari 19, 200818 yr Jepp! som sagt inget bekymmer att avliva om säkerheten är ok. Du kan i princip avliva med vad som. Bara man inte förvärrar skadan, eller det tar för lång tid. Har för mig jag läst om ett fall där älg avlivades med motorsåg.. Man sågade helt enkelt av huvudet. Det blev åtal för djurplågeri för man ansåg att avlivningen inte var snabbt nog.
Publicerat Februari 19, 200818 yr Författare Jepp! som sagt inget bekymmer att avliva om säkerheten är ok.Du kan i princip avliva med vad som. Bara man inte förvärrar skadan, eller det tar för lång tid. Har för mig jag läst om ett fall där älg avlivades med motorsåg.. Man sågade helt enkelt av huvudet. Det blev åtal för djurplågeri för man ansåg att avlivningen inte var snabbt nog. Tack då vet jag. Förstår domen mot motorsågen, hur tänker man då?
Publicerat April 17, 200817 yr Hamnade i det senariet nu på morgonen. Sambon ringer på väg hem från jobbet och berättar att en bekant har kört på en riktigt fin råbock som nu ligger i diket och inte tar sig någonstans. Den bekanta ringde i alla fall till polisen som skulle kontakta markägaren. Men då klockan var halv 6 sa jag åt sambon att hämta upp mig och bössan och så åkte vi tillbaka och skulle kolla så att någon hade hunnit dit. Men inte. Kan man kanske förstå den tiden på dygnet. Jag hävdade i alla fall att det är ens skyldighet att förkorta djurets lidande men då vi båda blev osäkra ringde jag polisen, 114 14, och kollade med dem och de sa att det bara var bra om vi kunde avkorta dess lidande. Så vi avfångade råbocken och släppade sedan fram den till vägen så markägaren skulle se den. Hela ena bakbenet var helt av så den hade nog inte tagit sig så långt men man vet ju aldrig och markägaren hade inte kommit när vi åkte därifrån och då hade det ändå gått en timme. Synd på en så fin bock. Men skönt att allt gick bra ändå.
Publicerat April 19, 200817 yr Hamnade i det senariet nu på morgonen.Sambon ringer på väg hem från jobbet och berättar att en bekant har kört på en riktigt fin råbock som nu ligger i diket och inte tar sig någonstans. Den bekanta ringde i alla fall till polisen som skulle kontakta markägaren. Men då klockan var halv 6 sa jag åt sambon att hämta upp mig och bössan och så åkte vi tillbaka och skulle kolla så att någon hade hunnit dit. Men inte. Kan man kanske förstå den tiden på dygnet. Jag hävdade i alla fall att det är ens skyldighet att förkorta djurets lidande men då vi båda blev osäkra ringde jag polisen, 114 14, och kollade med dem och de sa att det bara var bra om vi kunde avkorta dess lidande. Så vi avfångade råbocken och släppade sedan fram den till vägen så markägaren skulle se den. Hela ena bakbenet var helt av så den hade nog inte tagit sig så långt men man vet ju aldrig och markägaren hade inte kommit när vi åkte därifrån och då hade det ändå gått en timme. Synd på en så fin bock. Men skönt att allt gick bra ändå. Gott Jobbat!.. djurens lidande går föra allt!..... Mvh Mamre..