Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nån som håller på med gamla vapen?

Featured Replies

Publicerat

jag har precis köpt min första antika svartkrutspistol. och nu är jag fast. vill ha fler  ;D

såhär ser min lilla pluttis ut efter lite pyssel. finns en oval stämpel på sidan där det står E L G i ovalen.

post-1235-1203441804_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Vacker, var det mycket jobb att få till den?

• 3 weeks later...
Publicerat

Min far skulle varit i livet.

Han älskade gamla vapen.

Det äldsta jag har är en gammal hanbössa Fullt funktionsduglig i hyfsat skick.

Lennart

Publicerat

Jag har ett litet lager.... En väldigt trevlig sysselsättning. Jag gillar antikviteter i allmänhet, men vapen - och då helst gamla jaktvapen - i synnerhet.

Min roligaste pryl är en Husqvarna mynningsladdare från 1754, vilket är lite extra roligt eftersom bruket då fortfarande var i statens ägo.

Husqvarna startade som gevärsfaktori 1689. Bruket startade ursprungligen i Jönköping som Jönköpings faktori 1620 efter ett kungligt dekret för tillverkning av vapen för den svenska armén. Bruket flyttade till Huskvarna för att kunna utnyttja vattenkraften till tillverkningen. Då flyttade delar av Jönköpings gevärsfaktori ut från Jönköping till de närbelägna fallen i Huskvarnaån. Bakom flytten låg landshövdingen Erik Dahlbergh. Husqvarna ägdes alltså av svenska staten till 1757 då Fredrik Ehrenpreuss tog över verksamheten.

• 4 months later...
Publicerat

Vågar du skjuta med den eller är den kanske plomberad?

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

den är inte plomberad. men nej, jag skulle inte skjuta med den. det är prydnad för mig. dock har ja den inte framme iom att den är så liten. vill ha den kvar <_<

nästa projekt ska bli en bössa med bajonett, den ska få hänga på väggen.

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag fick en gammal mynningsladdare av farsan så sent som i morse!!

Ska kolla lite noggrannare på den när jag kommer hem från jobbet!!

Hamnar förmodligen på samma vägg som mina rådjurshorn!!

• 1 month later...
Publicerat

Själv så samlar jag på säväl mynningsladdare som blankvapen och militaria och har gjort så sedan jag var 6 år, fick då en bardisan av min mor i present som blev grundstenen i mitt samlande. Intresset gäller dock antikviteter och kuriosa i stort och det har jag efter min mor och morfar och jag har alltid sprungit på auktioner. Första inrop skedde vid tre år års ålder och bestod av en skabbig gipskatt och en trebent porslinshund från Kuznetsov för den digra summan av två riksdaler. :lol: Dessa har jag självfallet kvar. I min vapensamling har jag bla. en gammal mynningsladdare som är konverterad från flintlås till slaglås någongång vid mitten på 1800-talet. Denna bössa användes i jaktligt bruk ända in på 1930-talet och min morfar har berättat anekdoter bla från harjakter där denna användes. Bössan har tom ett namn efter gamle ägaren, den indelte knekten "Nicken", alltså kallas bössan "Néckabössa" i folkmun. Mao ett stycke lokalhistoria.